Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X5 a BMW X7 Final Edition
BMW X5 a BMW X7 Final Edition
BMW X5 M50d
BMW X5 M50d
45 Fotogalerie

BMW se loučí s čtyřikrát přeplňovaným turbodieselem. U nás už M50d ani neobjednáte

Čtyřikrát přeplňovaný vznětový šestiválec jsme považovali za fantastický motor. Bohužel se s ním musíme rozloučit.

Stále přísnější emisní normy pravidelně znamenají konec pro některé motory, které se už nezvládnou přizpůsobit novým pravidlům. Aktuální doba na evropských trzích bohužel nepřeje velkým silným turbodieselům. Volkswagen Group již potvrdil blížící se konec osmiválce 4.0 TDI, BMW zase oznamuje konec čtyřikrát přeplňovaného šestiválce prodávaného s obchodním označením M50d.

„Důvodem je měnící se politické, společenské a tržní prostředí v Evropě a výsledné přizpůsobení naší nabídky motorů v globálním kontextu. Náklady spojené s modernizací tohoto motoru, aby splňovaly současné a budoucí emisní normy, bohužel nejsou ekonomicky životaschopné,“ vysvětluje konec tohoto fantastického motoru v nabídce BMW David Haidinger z českého zastoupení mnichovské automobilky.

Pro české fanoušky navíc máme ještě jednu špatnou zprávu. „Poslední výroba je alokována nyní, takže již tuto motorizaci nelze objednat do výroby a lze tak vybírat pouze ze skladových vozů,“ přiznává Haidinger.

Agregát rodiny B57 debutoval v roce 2016 na tehdejším vídeňském Sympoziu motorů. Quad-turbo o výkonu 294 kW přišlo jako náhrada za dřívější šestiválec rodiny N57, který ve vrcholné formě sázel na tři turbodmychadla. Doplnění dvou turbodmychadel o další dvojici menších turb místo jednoho velkého jako u předchůdce mělo zlepšit reakce motoru. Od systému si automobilka slibovala také vedle zvýšení výkonu a točivého momentu snížení normované spotřeby paliva. Bohužel přizpůsobení se přísnějším emisním normám se už automobilce nevyplatí.

Vícestupňové přeplňování v tomto případě funguje tak, že v činnosti jsou vždy dvě nízkotlaká turbodmychadla doplněná o jedno ze dvou vysokotlakých turbodmychadel. Pouze při intenzivní akceleraci z volnoběžných otáček dojde k odpojení dvojice nízkotlakých turbodmychadel obtokovými ventily. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se aktivuje při překročení hranice 2500 min-1

Motor debutoval v BMW řady 7, a to pod označením 750d. Později se však objevil i v dalších modelech, kde už nesl označení M50d (u X5, X6 a X7), respektive M550d (u řady 5).

Automobilka se s unikátním motorem loučí v případě modelů X5 a X7 rozlučkovou verzí Final Edition. Ta dostane širší výbavu navíc, hlavně z hlediska asistenčních systémů. Standardem mají i laserové světlomety.

BMW se každopádně nezbavuje turbodieselů zcela. V rámci své strategie co nejširší nabídky motorů nadále počítá i s dalším vývojem vznětových agregátů. Za jistou náhradu tak může být považována motorizace 40d, s navýšeným výkonem na 250 kW. Posiluje mimochodem i varianta 30d, a to na 210 kW.