BMW s vodíkovým pohonem? Výroba může začít již v roce 2025
Na vývoji by mělo BMW opět spolupracovat s Toyotou, která má v tomto směru bohaté zkušenosti.
Pod pojmem vodíkové BMW se nejspíš většině z nás vybaví koncept BMW iX5 Hydrogen, který automobilka prezentovala na loňském mnichovském autosalonu. Ovšem zatímco iX5 Hydrogen je pouze konceptem, jehož výroba bude probíhat koncem roku v omezené sérii a za účelem testování, v příštích letech bychom se mohli dočkat i sériově vyráběného vodíkového BMW.
Tuto vizi v rozhovoru pro web Nikkei Asia naznačil Pieter Nota, šéf prodejů německé automobilky, podle kterého by k sériové produkci a prodeji vodíkových vozů BMW mohlo dojít již během roku 2025. Důraz by přitom měl být opět kladen na vozidla s karoserií typu SUV.
„Vidíme, že technologie vodíkových palivových článků má význam především pro větší vozy SUV,“ uvedl Nota. Připomeňme, že SUV koncept BMW iX5 Hydrogen je osazen dvojicí cca 6kilogramových nádrží na vodík, které by měly zajistit i slušný dojezd. Vodíky lze přitom tankovat podobně rychle jako klasická paliva a nabízí slušný dojezd i za nejrůznějších teplot.

Je přitom velmi pravděpodobné, že na vývoji vodíkových BMW bude mnichovská automobilka opět spolupracovat s japonskou Toyotou. Obě značky navázaly blízkou spolupráci již v roce 2013, která vedla k představení modelů BMW Z4 a Toyota Supra, postavených na stejné platformě.
Toyota se měla podílet také na vývoji konceptu iX5 Hydrogen a kromě toho sama vyrábí a prodává již druhou generaci vodíkového modelu Mirai. BMW by si tak jen těžko mohlo přát lepšího partnera. Jak navíc Nota dodal: „S Toyotou spolupracujeme na různých projektech.“
Nota také zmínil, že vodíková vozidla jsou jednou z cest, kterými chce BMW vyřešit výzvy spojené s čistě elektrickými vozidly. Řeč je přitom jak o nabíjecí infrastruktuře, která není všude stejná, tak o nedostatku materiálů, které automobilka na výrobu čistě elektrických modelů potřebuje.
BMW, podobně jako Toyota, navíc dlouhodobě podporuje myšlenku co nejširšího portfolia pohonných jednotek (včetně spalovacích motorů a hybridů), ze kterých si vyberou všichni zákazníci. „Věříme v důležitost různých technologií – bateriových elektromobilů, ale také vodíku a spalovacích motorů – protože nechceme vše investovat do jedné oblasti,“ uvedl Nota.