BMW řady 2 oficiálně: Normální ledvinky, skvělý šestiválec a řidič v hlavní roli
Mnichovská automobilka po nedávném úniku hrstky fotografií oficiálně představuje nové BMW řady 2.
Světová premiéra tedy proběhne až zítra na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, už teď si ale můžeme prohlédnout sadu oficiálních fotografií a seznámit se s prvními podrobnostmi. Sami tvůrci říkají, že při tvorbě nové „dvojky“ si dávali nejvíce záležet na agilnosti a precizní ovladatelnosti při dynamické jízdě. Pobavit tak za volantem nemá jen vrcholová M2, ale i civilnější verze.
Nová generace sporťáku se stále nazývá kompaktní, byť oproti předchůdci povyrostla. Délka 4537 mm a šířka 1838 mm znamenají nárůst o 105, respektive 64 milimetrů. Zároveň je ale auto o 28 mm nižší (1390 mm), zatímco rozvor s hodnotou 2741 mm o 51 milimetrů delší. Ani u vozu takového střihu se nezapomnělo na praktičnost. Zavazadlový prostor si polepšil o dvacet litrů na výsledných 390 l, takže se sem pohodlně vejdou dva 46palcové golfové bagy. A další zavazadla můžete naložit po sklopení zadních sedadel v poměru 40:20:40. Výška nakládací hrany se oproti předchůdci snížila o pětatřicet milimetrů.

BMW se soustředilo na maximální úsporu hmotnosti, takže v přední části vozu využilo po vzoru řady 4 hliníkové odlitky pro horní uchycení pružin a tlumičů a současně extrudované hliníkové profily pro podélné nosníky motoru. Oproti předchůdci je novinkou rovněž hliníková kapota a přední blatníky. Jen díky těmto inovacím došlo ke snížení hmotnosti o zhruba 9,6 kilogramu. Ruku v ruce s tím jde i optimalizovaná aerodynamika. V ledvinkách na přídi najdeme aktivní systém vzduchových klapek nastavitelný v deseti stupních, dále vzduchové clony či zapuštěné kliky dveří a aerodynamicky optimalizovaná kola. Součinitel odporu vzduchu má hodnotu 0,26 cx při obutí 17“ kol. Předchůdce se šestnáctkami na tom byl o 0,02 hůře.
Základ nabídky představuje verze 220i, tedy dvoulitrový čtyřválec s výkonem 135 kW a 300 newtonmetry točivého momentu. Alternativou je turbodiesel 220d se silou 140 kW a 400 newtonmetry. Aktuální vrchol představuje verze M240i xDrive s řadovým šestiválcem o výkonu 275 kW a točivém momentu 500 Nm. Zatímco první dvě jmenované motorizace jsou zadokolkami, dosavadní vrchol dostává pohon všech kol upřednostňující zadní nápravu. Ve všech případech se agregát pojí s osmistupňovou samočinnou převodovkou, manuál byste v nabídce hledali marně.
Vrcholová motorizace má hliníkový blok s uzavřenou dosedací plochou a rovněž hliníkovou hlavu válců. Vnitřní účinnost motoru vyzdvihují odlehčené písty a ojnice, stejně jako kovaný ocelový klikový hřídel. Motor je přeplňován dvoukomorovým turbodmychadlem s nepřímým chlazením stlačeného vzduchu integrovaným do systému sání, vysokotlaké vstřikování paliva (pracující s maximálním tlakem 350 barů) a plně variabilní ventilový rozvod s proměnným zdvihem sacích ventilů a variabilním časováním sacího i výfukového vačkového hřídele. To všechno pomáhá vozu ke zrychlení z klidu na stovku za 4,3 sekundy a pokračování klidně na 250 km/h.
Mnichovští chtějí z nové „dvojky“ lídra mezi kompaktními sporťáky, čemuž kromě lehké konstrukce a podvozku pomáhá i rozložení hmotnosti 50:50. Rozšířil se rozchod kol a až o 12 % zvýšila torzní tuhost karoserie.
Podvozek se skládá z přední nápravy se dvěma spodními rameny a svislou pružicí a tlumicí vzpěrou a pro tento model specifického pětiprvku na zadní nápravě. Výbavu lze samozřejmě rozšířit o celou řadu „emkových“ prvků – M sportovní podvozek, sportovní brzdy či speciální devatenáctipalcová kola z lehkých slitin. Na přání jsou rovněž k dispozici sportovní pneumatiky a adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči. Provedení M240i xDrive je vybaveno také M sportovním diferenciálem.
V interiéru potěší nízká poloha standardních sportovních sedadel či sportovní kožený volant. Ani tady samozřejmě nemusíte zůstat u základní nabídky, ale vylepšit svůj vůz třeba o M sportovní sedadla s výrazným tvarem a integrovanými opěrkami hlavy. K mání je i M kožený volant s výrazným tříramenným designem. Bohatá výbava jako třízónová automatická klimatizace, audiosystém Harman Kardon či plejáda asistenčních systémů už představuje jen pomyslnou třešničku na dortu. A komu by to náhodu nestačilo, ten si vybere z nepřeberného množství oblíbených M Performance Parts.
Po premiéře v Goodwoodu si veřejnost novinku prohlédne začátkem září na autosalonu IAA v Mnichově. Vůz se objeví na trhu počátkem roku 2022 a ceník startuje na částce 958.100 Kč.
Nové BMW řady 2 Coupé: Technická data a ceny motorů k uvedení na trh | |||
Motor | 220i | 220d | M240i xDrive |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1995 | 2998 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 135/5000-6500 | 140/4000 | 275/5500-6500 |
Točivý moment [N.m/min] | 300/1350-4000 | 400/1750-2500 | 500/1900-5000 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,5 | 6,9 | 4,3 |
Max. rychlost [km/h] | 236 | 237 | 250 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,3-6,8 | 4,7-5,1 | 8,1-8,8 |
Objem nádrže [l] | 52 | 51 | 52 |
Provozní hmotnost [kg] | 1565 | 1655 | 1765 |
Základní cena [Kč] | 958.100 | 1.040.000 | 1.405.300 |