
BMW prý umí zrecyklovat skoro celé i3. Podívejte se, jak to dělá!
Automobilky se v dnešní době snaží, aby jejich vozy byly stále ekologičtější. V této souvislosti se hovoří hlavně o úspornějších motorech a ekologičtějších továrnách, které vypouštějí méně škodlivin, spotřebují méně vody a stávají se energeticky nezávislými. Naopak trochu se zapomíná na to, co udělat s autem, když jednou dojezdí. Vraky totiž životní prostředí také značně poškozují. BMW má však na tento problém řešení.
Pro tyto účely už v roce 1994 nedaleko Mnichova založilo specializované centrum recyklace a demontáže, které má na starosti recyklaci automobilů, jež už výrobce nepotřebuje. Konkrétně se tedy jedná o prototypy chystaných vozů nebo automobily vzniklé jako předsériové exempláře.
BMW dnes dokáže u svých modelů zrecyklovat až 90 % výrobních komponentů, přičemž průměrné číslo v oboru dosahuje asi 80 %. Premiantem je pak v tomto ohledu elektromobil BMW i3, který je tudíž šetrný k životnímu prostředí nejen svým elektrickým pohonem vypouštějícím nulové lokální emise, ale už samotnou svojí výrobou. V jeho případě se totiž dá znovu použít 95 % dílů, a to včetně baterií pro elektrický pohon. Jak taková recyklace i3 vypadá, BMW ukazuje v přiloženém videu.
Zahájení recyklace je vlastně podobné jako u dalších modelů mnichovského výrobce. Nejprve jsou deaktivovány airbagy a předepínače bezpečnostních pásů, aby s autem bylo možné dále pracovat. Následně jsou odstraněny všechny provozní kapaliny jako brzdová kapalina a v případě konvenčních aut také olej v motoru nebo zbytek paliva v nádrži.
Poté už je zahájena samotná demontáž. Některé nepoškozené komponenty je možné použít jako náhradní díly – třeba rádio nebo panely karoserie, jiné díly naopak míří k recyklaci. Velkou část i3 tvoří karbonem vyztužené plasty, které se dnes dají recyklovat a znovu použít.
Výhodou i3 v tomto procesu je fakt, že už při samotné výrobě auta jsou použity zrecyklované materiály. Firma tvrdí, že jen v interiéru je asi čtvrtina komponentů vyrobena z už jednou recyklovaných materiálů. Mezi tyto prvky patří plastová obložení kabiny nebo textil pro čalounění sedadel a dveřních panelů.
Znovu se dají použít i baterie i3, BMW je využívá především pro systémy ukládání energie, které se dají doma použít v případě výpadku elektrické energie. Něco podobného nabízí také Tesla.
A kdyby vás recyklace vozů BMW hodně zaujala, vězte, že centrum pro recyklaci a demontáž sídlící v německém městě Unterschleissheim je otevřeno i pro veřejnost. Demontáž některého z mnichovských aut si tak můžete prohlédnout na vlastní oči v rámci komentované prohlídky.