Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
bmw novemodely premioveznacky luxusni
2 Fotogalerie

BMW opět zhřešilo. Zakázali mu další reklamu. Údajně svádí k rychlé jízdě

Mnichovská automobilka propagovala svůj model M760Li xDrive pomocí motta Luxus právě ztratil své způsoby. Reklamním regulátorům se to nelíbilo.

Přísná britská agentura pro reklamní standardy (ASA) zakázala automobilce BMW používat další reklamu. Reagovala tím na podnět k tištěné reklamě na dvanáctiválcové BMW M760Li xDrive, v níž se objevoval slogan Luxus právě ztratil své způsoby. Podle agentury reklamní slogan vyzývá k nezodpovědné a rychlé jízdě.

Jednoduchá reklama (viz galerie) dokazuje, jak je regulace reklamy ve Velké Británii přísná, a vysvětluje, proč bylo v jednom dávném díle Top Gearu tak těžké pro Clarksona a Maye natočit reklamu na Volkswagen Scirroco.

Na reklamě otištěné v časopisu Telegraph Magazine se objevuje část zádi BMW M760Li xDrive a dominantní slogan „Luxus právě ztratil své způsoby,“ pod kterým se objevuje menší nápis: „Představujeme nové BMW M760Li xDrive. Technika M Performance TwinPower Turbo. 6,6litrová V12. 610 koní. Zrychlení z 0-100 km/h za 3,7 sekundy. Pro některé je výstup na vrchol rychlejší.“

Z toho agentura ASA vyčetla, že pro někoho nevinně působící reklama prezentující schopnosti nového luxusního sedanu ve skutečnosti vyzývá k nezodpovědné a rychlé jízdě. A vysvětluje, proč si to myslí: „Z kontextu dominantního nápisu by čtenář mohl vyčíst, že bmw je na rozdíl od konkurence pozoruhodné kvůli svému zrychlení a silnému motoru. Dále se domníváme, že nápis Pro některé je výstup na vrchol rychlejší není jednoznačný, může odkazovat na rychlost auta. Nápis Luxus právě ztratil své způsoby zase může být chápán tak, že se řidič nemusí ohlížet na ostatní účastníky silničního provozu.“

BMW nepomohly ani argumenty, kterými se bránilo. Tvrdilo, že sloganem odkazovalo na rychlou cestu manažerů na vrchol, kteří jsou jeho cílovou klientelou. Navíc jej považovalo za nadsázku, která se v reklamě může používat. Telegraph zase připomínal, že uváděná rychlost 100 km/h je na britských dálnicích legální, a tak ničemu nevadí.

Výsledkem tak byl následující rozsudek: „Z reklamního kodexu vyplývá, že rychlost nebo zrychlení nesmí být hlavní nosnou zprávou reklamy. To však tato reklama z uvedených důvodů nesplňuje. Navíc slogan může být chápán jako výzva k nezodpovědné jízdě.“ Reklama nyní nesmí být v dané formě dále šířena, což je důvod, proč se ve zprávách britských médiích o jejím zákazu neobjevuje. Britské zastoupení BMW navíc bylo upozorněno na to, že rychlost a zrychlení nesmí být nosnou zprávou jeho marketingové komunikace a že reklama nesmí vyzývat k nezodpovědné jízdě.

Pro britské zastoupení BMW je to přitom už několikátý případ zakázané reklamy, až si jeden říká, zda to nedělá schválně. Loni se regulátorům nelíbil údajně zavádějící slogan „Protijedoucí řidiči nejsou nikdy oslněni“ propagující automatické přepínání dálkových a tlumených světel, o rok předtím zase reklama na BMW 3, vůz údajně ve videu jel příliš rychle. BMW podle agentury ASA nabádalo k rychlé jízdě také spotem s driftující M4 Cabrio.