Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Oliver Zipse

Oliver Zipse Zdroj: BMW

BMW má nového šéfa. Jaké úkoly ho čekají?

Oliver Zipse se stává nástupcem Haralda Krügera na pozici předsedy představenstva automobilky BMW. Ve funkci ho nahradí v srpnu.

BMW bude mít nového šéfa. Předsedou představenstva mnichovské automobilky se stane Oliver Zipse, dosavadní člen představenstva zodpovědný za výrobu. Do funkce byl vybrán místo Klause Fröhlicha, vedoucího vývoje, o němž se jako o nástupci Haralda Krügera mluvilo také. Zipse do funkce oficiálně nastoupí 16. srpna.

 

„S Oliverem Zipsem se předsedou představenstva BMW AG stane rozhodný a analytický lídr. BMW Group poskytne svěží impuls v utváření mobility budoucnosti,“ říká o novém šéfovi Norbert Reithofer, předseda dozorčí rady BMW.

 

Dosavadní šéf BMW Harald Krüger na začátku měsíce informoval, že ve funkci končí a nebude usilovat o druhé funkční období. BMW vedl od roku 2015, kdy nahradil Norberta Reithofera, který se tehdy přesunul do čela dozorčí rady firmy.

 

Zákulisní zprávy ale naznačovaly, že Krüger byl stejně na odstřel, dozorčí radě se prý nemělo líbit, že BMW v roce 2016 ztratilo titul nejprodávanější luxusní automobilky světa, na níž se nezvládlo zatím vrátit. Navíc se zdá, že mnichovská automobilka vyplýtvala svoji pozici lídra v elektromobilitě získanou díky i3. Nereagovala včas na blíží se nástup elektromobility a bude teprve dohánět konkurenci, která se nyní jeví o krok napřed.

Právě expanze mezi elektromobily bude hlavní úkol pro nového předsedy představenstva, který mimochodem stejně jako jeho dva předchůdci přichází z pozice vedoucího výroby. BMW do vedení rádo uvádí osoby, které detailně znají podrobnosti o výrobě luxusních aut.

 

Nový šéf bude muset najít cestu, jak nákladné elektromobily vyrábět, aby na nich automobilka neprodělávala, ale vydělávala. To samé platí pro vývoj autonomních systémů, na nichž BMW už kvůli snížení nákladů spolupracuje s úhlavním rivalem, Mercedesem. V oblasti elektromobilů zase navázalo spolupráci s Jaguarem.

 

Úkol je to pro Zipseho o to těžší, že prodeje aut dnes stagnují – nižší prodeje hlásí evropský i čínský trh, což jsou pro BMW klíčová odbytiště. Automobilka už kvůli horším výhledům začala šetřit a představila plán, kterým chce do roku 2022 ušetřit přes 12 miliard eur (asi 309 miliard korun).

„Zipse bude určitě pověřen zvýšením podílu BMW na trhu s elektromobily. Další oblastí zájmu bude i nalezení správné rovnováhy počtu modelů v nabídce. BMW v minulosti fragmentovalo nabídku tak, že některé modely se překrývají s jinými,“ říká Jeff Schuster ze společnosti LMC Automotive, která se zabývá předpověďmi budoucích trendů v automobilovém průmyslu. BMW již s tím začalo, když oznámilo, že se nástupce nedočká liftback 3 GT. Zbavit se chce také méně žádaných motorizací.

 

BMW paradoxně do budoucna mohou zadělat problémy nové modely, uvedené pod Krügerem. X7 a řada 8 sice budou lákat zákazníky, jenže kvůli žíznivým motorům do budoucna zvýší flotilové emise firmy.

 

Oliver Zipse je pětapadesátiletý manažer, který je dlouholetým zaměstnancem BMW. Do automobilky nastoupil už v roce 1991 jako stážista. Od té doby však hierarchií vstoupal vzhůru, až na tu nejvyšší pozici. V minulosti působil třeba jako šéf strategie značky a produktů. Zipse vystudoval Technickou univerzitu v Darmstadtu, kde získal titul strojního inženýra. V osmdesátých letech ale studoval i v zahraničí, v USA absolvoval kurzy informatiky a matematiky.