BMW i7 je nejtěžším modelem značky, další novinky už by však měly být jen lehčí
Automobilky se sice snaží stavět stále hospodárnější a ekologičtější vozy, stále však zvyšují jejich hmotnost, což jejich efektivitu naopak snižuje.
Snaha automobilek o stále zelenější, hospodárnější a ekologičtější vozy vedla v posledních letech k velkému důrazu na stavbu elektromobilů, které však mají jeden problém – jsou dost těžké. Vysoká hmotnost ovšem snižuje efektivitu a navíc se negativně promítá i do dalších oblastí, včetně namáhání brzd a pneumatik, ze kterých se do ovzduší dostávají další negativní látky.
Problém s rostoucí hmotností si řada automobilek zřejmě uvědomuje a například BMW by v současnosti mělo nyní stát na horní hranici váhy svých modelů. Novější vozy by už tedy neměly být těžší, než například nové modely BMW i7 a modernizované BMW X7, které v současnosti patří k nejtěžším modelům v nabídce značky.
Čistě elektrická limuzína BMW i7, aniž by měla kohokoliv na palubě, totiž podle dostupných informací váží 2640 kilogramů. Modernizované BMW X7 se pak v závislost na motorizace pohybuje v rozmezí 2480 až 2560 kilogramů – opět bez posádky.
Christoph Fagschlunger, projektový manažer BMW řady 7, ovšem v nedávném rozhovoru pro australský web CarSales prozradil, že tyto vozy v podstatě představují váhový strop pro značku. Jinak řečeno – budoucí modely už by měly být jen lehčí. Ostatně i rozdíl mezi čistě elektrickou verzí i7 a základním šestiválcem by měl být až kolem 500 kilogramů.

„Nemyslím si, že se auta stanou těžší, než jsou v současnosti, a je pro to několik vysvětlení. Pro nás, jako společnost nabízející osobní vozidla, je stále možné pokrýt všechny požadavky v rámci současných váhových omezení“, citují australští kolegové Fagschlungera.
Obrovský vliv na růst hmotnosti mají samozřejmě tradičně stále vyšší nároky na elektrifikaci, hmotnost ovšem roste i kvůli vyšším nárokům na bezpečnost a testům NCAP. Nezanedbatelným faktorem jsou však i neustále rostoucí rozměry automobilů a snaha automobilek nabídnout vyšší komfort. Například jen sedačka řidiče je dnes až o 40 kilogramů těžší, než byla před dvaceti lety. A některé luxusní sedačky prý váží až 100 kilo – každá.
Do budoucna nás však i podle Fagschlungera čekají změny, které růst váhy omezí. „Velikost automobilů bude mít jednoho dne přirozený konec, kdy se s autem nevejdete do garáže, nebo se s ním nebudete moci otočit na silnici. A ten den se blíží,“ uvedl projektový manažer nové sedmičky.
„A ani vyšší komfort už nebude přidávat na váze. Technologie zvyšující komfort jsou totiž stále chytřejší. Hluk z jízdy můžete potlačit hmotou kolem celého vozu, nebo můžete použít aktivní systém potlačování hluku“, pokračoval v příkladech Fagschlunger.