Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW i7 xDrive60
BMW i7 xDrive60
BMW i7 xDrive60
BMW i7 xDrive60
35 Fotogalerie

BMW i7 je nejtěžším modelem značky, další novinky už by však měly být jen lehčí

Automobilky se sice snaží stavět stále hospodárnější a ekologičtější vozy, stále však zvyšují jejich hmotnost, což jejich efektivitu naopak snižuje.

Snaha automobilek o stále zelenější, hospodárnější a ekologičtější vozy vedla v posledních letech k velkému důrazu na stavbu elektromobilů, které však mají jeden problém – jsou dost těžké. Vysoká hmotnost ovšem snižuje efektivitu a navíc se negativně promítá i do dalších oblastí, včetně namáhání brzd a pneumatik, ze kterých se do ovzduší dostávají další negativní látky.

Problém s rostoucí hmotností si řada automobilek zřejmě uvědomuje a například BMW by v současnosti mělo nyní stát na horní hranici váhy svých modelů. Novější vozy by už tedy neměly být těžší, než například nové modely BMW i7 a modernizované BMW X7, které v současnosti patří k nejtěžším modelům v nabídce značky.

Čistě elektrická limuzína BMW i7, aniž by měla kohokoliv na palubě, totiž podle dostupných informací váží 2640 kilogramů. Modernizované BMW X7 se pak v závislost na motorizace pohybuje v rozmezí 2480 až 2560 kilogramů – opět bez posádky.

Christoph Fagschlunger, projektový manažer BMW řady 7, ovšem v nedávném rozhovoru pro australský web CarSales prozradil, že tyto vozy v podstatě představují váhový strop pro značku. Jinak řečeno – budoucí modely už by měly být jen lehčí. Ostatně i rozdíl mezi čistě elektrickou verzí i7 a základním šestiválcem by měl být až kolem 500 kilogramů.

Video placeholder
BMW i7 - ukázka jízdy • BMW

Nemyslím si, že se auta stanou těžší, než jsou v současnosti, a je pro to několik vysvětlení. Pro nás, jako společnost nabízející osobní vozidla, je stále možné pokrýt všechny požadavky v rámci současných váhových omezení“, citují australští kolegové Fagschlungera.

Obrovský vliv na růst hmotnosti mají samozřejmě tradičně stále vyšší nároky na elektrifikaci, hmotnost ovšem roste i kvůli vyšším nárokům na bezpečnost a testům NCAP. Nezanedbatelným faktorem jsou však i neustále rostoucí rozměry automobilů a snaha automobilek nabídnout vyšší komfort. Například jen sedačka řidiče je dnes až o 40 kilogramů těžší, než byla před dvaceti lety. A některé luxusní sedačky prý váží až 100 kilo – každá.

Do budoucna nás však i podle Fagschlungera čekají změny, které růst váhy omezí. „Velikost automobilů bude mít jednoho dne přirozený konec, kdy se s autem nevejdete do garáže, nebo se s ním nebudete moci otočit na silnici. A ten den se blíží,“ uvedl projektový manažer nové sedmičky.

A ani vyšší komfort už nebude přidávat na váze. Technologie zvyšující komfort jsou totiž stále chytřejší. Hluk z jízdy můžete potlačit hmotou kolem celého vozu, nebo můžete použít aktivní systém potlačování hluku“, pokračoval v příkladech Fagschlunger.