Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
79 Fotogalerie

BMW i3 a i3s: Sportovnější verze, LEDky a rychlejší nabíjení

Aleš Dragoun
Malý elektromobil od BMW určitě zaujal. Na IAA se představí modernizovaný model. Co je nového?

BMW i3 se vyrábí v Lipsku čtyři roky, nastal tedy čas na modernizaci. Elektromobil zaujal futuristickým designem z pera korejského Američana Richarda Kima, proti sobě otevíranými dveřmi i karoserií z uhlíkových vláken. Nejde samozřejmě o masovou záležitost už kvůli cenám, u nás v základu atakujícím milion korun, ale spíše o ukázku technické vyspělosti mnichovské značky. Nebo drahou futuristickou hračku ukazující „zelené myšlení“ majitele?

Diody a nabíjecí kabel

Facelift změnil vzhled nárazníků i tvar mlhovek, opticky auto rozšířil. Osvětlení je kompletně diodové. Sloupky A a střecha dostaly leskle černou barvu, stejně jako přední nárazník s okraji ve tvaru U. Záď má navíc vodorovný chromovaný pruh a označení vozů se posunulo směrem k okrajům pátých dveří.

Důležité je také zrychlení dobíjení: vylepšený kabel umožňuje naplnit lithium-iontové baterie zpět na maximální kapacitu (94 Ah/33 kWh) za použití domácího wallboxu o příkonu 11 kW během tří hodin. To už nezní úplně nejhůř, byť s konvenčními auty je tento údaj stále neporovnatelný. Vylepšeny byly dále elektronická kontrola stability a trakce

Sportujeme

Kromě základního modelu se řada rozšiřuje o i3s. Místo 125 kW (170 k) a 250 N.m má jeho elektromotor výkon 135 kW (184 k) a 270 N.m. BMW i3s také dostalo režim Sport s ostřejším řízením a reakcí na plyn a hlavně upravené zavěšení (pružiny, tlumiče a stabilizátory), které jej přitlačilo o centimetr blíže k asfaltu. Davcetipalcová lehká hliníková kola, černá případně dvoubarevná jsou širší o půl palce, rozchod narostl celkem o 40 mm. Od obyčejnějších sourozenců se liší i černými lemy blatníků.

Z klidu zrychluje na stovku za 6,9 s, maximální rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h, oproti základu tak jede o 10 km/h více a pokoří jej i ve sprintu o 0,4s. I tato sportovnější specifikace může být vybavena „prodlužovačem dojezdu“, tedy dvouválcovou motocyklovou šestsetpadesátkou s 28 kW (38 k).

Dojezd se nezměnil

U čistě elektrické i3 uvádí BMW dojezd 200 km při běžném každodenním použití, to je důležitější než vyšší normované hodnoty. Spotřeba se pohybuje mezi 13,1-13,6 kWh na 100 km, tentokrát dle NEDC, u i3s pak činí 14,3 kWh. Mimochodem, zážehový motor zvýší akční rádius o více než polovinu, na reálných 330 km. Vozy vybavené systémem REX mají stále jen devítilitrovou nádrž, normovaná konzumace elektrické energii s nimi však klesne o 13 %.

V kabině se objevuje aktualizovaný systém iDrive, už s podporou Apple CarPlay, až takřka 10,3palcová obrazovka má vyšší rozlišení. Rozšířila se rovněž nabídka on-line služeb, třeba o vyhledávání parkovacího místa. Nesmíme zapomínat na nové potahové látky včetně kombinace kůže a textilu. Výbavy nesou názvy Atelier, Loft, Logde a Suite. Příplatkové elektronické asistenty nabízejí samočinné parkování, varování před srážkami s chodci i čelními překážkami včetně automatického brzdění, a pomocníka v městských kolonách spolu udržování rychlosti i jízdy v pruzích a čtením dopravních značek.

Paleta laků se rozrostla na šest: o dvě metalízy, modrou Imperial a červenou Melbourne. Bílá, černá, modrá Protonic a šedá zůstávají. Verze „s“ má modré bezpečnostní pásy. Ceny budou známy nejspíše až po frankfurtském debutu, prodávat se začnou modernizované vozy v listopadu.