BMW 850i (E31): Plné superlativů, ale doba mu nepřála
Super kupé BMW řady 8 se v roce 1989 stalo nástupcem tehdy 13 let vyráběné řady 6 E24. Označení „řada 8“ namísto tehdy očekávané řady 6 mělo symbolizovat fakt, že novinka míří výše, což dokazoval mimo jiné také pohon, design, výbava a technika, která do té doby téměř neměla obdoby.
V roce 1986 BMW ukázalo, tehdy ještě bez bližšího popisu, svůj motor superlativů, první německý poválečný dvanáctiválec. Vyvíjel se těžce už od 70. let. Jako první jej dostala vrcholná verze druhé generace BMW řady 7 E32 coby model 750i/iL. V portfoliu doplňoval tradiční řadové šestiválce. Hlavním důvodem vzniku V12 byla snaha předstihnout odvěkého rivala Mercedes-Benz, který v té době nabízel „pouze“ osmiválec. O BMW 750i/iL se v roce 1987 mluvilo jako o nejlepším autě na světě.
Jakkoliv je toto tvrzení relativní, z hlediska nabídnuté techniky a s ohledem na relativně velkosériovou produkci s tím asi bylo možné souhlasit. Vždyť Audi v té době vyrábělo pouze model 200 Quattro s přeplňovaným pětiválcem, jehož kořeny sahaly do přelomu 70. a 80. let, a totéž můžeme říci o Mercedesech třídy S W126 a jejich derivátů (kupé SEC) z roku 1979. A rovněž úžasné Porsche 928 mělo už svá léta. Přesto ten absolutní vrchol měl teprve přijít. Stalo se tak na podzim 1989 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se uvedlo zbrusu nové kupé 850i.
Zapomeňte na supersporty
Osmsetpadesátka bylo kupé svého druhu. Ačkoliv jeho design v sobě ukrýval prvky známé ze supersportů, například spící hlavní světlomety, ve skutečnosti se jednalo o zcela jinak pojaté auto, které mělo nabídnout zejména dosud nepoznaný komfort cestování, kombinující rychlost s vynikajícím pohodlím. Ideově vzato, mělo 850i pouze tři konkurenty. Již zmíněné Porsche 928 (v té doby ve verzi S4 a GT), letitý dvanáctiválec Jaguar XJS, hlavně však zbrusu nové Mercedesy SL R129, zejména osmiválec 500, které se uvedly o pouhý půlrok dříve.
O novém kupé, které mělo nahradit stárnoucí řadu 6, se začalo mluvit již v roce 1981. Oficiální start projektu přišel o tři roky později. Pokročilejší práce na připravované novince pak začaly v roce 1986. Jedním z důvodů malého zpoždění bylo čekání na vyspělejší programy podporující počítačové konstruování (CAD), které bylo v té době teprve na začátku. Šlo zejména o karoserii, která je sice rozměrná, ale kupodivu lehčí než u předchůdce. A to má řada 8 oproti šestce o osm procent zvětšenou půdorysnou plochu. Tuhost samonosného skeletu v krutu i v ohybu vzrostla přibližně o 30 procent. Coby testovací mula se uplatnilo výrazně upravené starší kupé řady 6. Zástavba šasi budoucí řady 8 stejně jako dvanáctiválce si vynutila výrazné rozšíření předních i zadních blatníků, což neměla ani vrcholná verze M 635 CSi.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!