Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW řada 5
BMW řada 5
BMW řada 5
BMW řada 5
15 Fotogalerie

BMW 524td: 30 let dieselových Bavoráků

Dnes má většina BMW v Evropě dieselový motor, nebylo tomu ale tak vždycky. První „Bavorák na naftu“ přišel před 30 lety.

Špičkové dieselové motory současnosti dosahují takových parametrů, že pro mnoho zákazníků představují volbu číslo jedna. Nebylo tomu tak ale vždy, ještě pár dekád nazpět byly motory spalující naftu hlavně slabé a hlučné.

Svět po ropných krizích sedmdesátých let ale už nebyl jako dřív. Hledaly se cesty ke snižování spotřeby a dieselové motory se ukázaly jako jeden z nadějných směrů – výsledkem tohoto vývoje bylo právě i první naftové BMW, model 524td. Šestiválcový sedan se poprvé předvedl na frankfurtském autosalonu 1983 a ihned šel do prodeje, v září téhož roku.

Agregát o objemu 2,4 litru dosahoval výkonu 85 kW, nejvyšší točivý moment byl 210 N.m. Šestiválec M21 se udržel ve výrobě do roku 1991, poháněl i menší model 324td a existovala i atmosféricky plněná verze s 63 kW v 324d a 524d. Všechna modernější BMW už měla turbodiesel.

Druhá generace dieselových šestiválců M51, známá například z 525tds, vydržela ve výrobě do roku 2000. Následující M57 už měla vstřikování common rail a později i dvoustupňové přeplňování. Aktuální, v pořadí čtvrtá, generace N57 zase nabídku obohatila o unikátní trojité přeplňování. Základní provedení současného dieselového šestiválce BMW má objem tři litry, výkon 180 kW a točivý moment 560 N.m, takže je víc než dvakrát silnější než první BMW s turbodieselem.