TEST BMW 220i Gran Tourer – Pro sportování i rodinu
Design, interiér
Když v roce 2014 BMW uvedlo na trh MPV 2 Active Tourer a rok na to jeho prodlouženou verzi 2 Gran Tourer, mnozí fanoušci značky se křižovali a zoufali nad tím, co to v Mnichově zase vymysleli. Po pár letech na trhu je však zřejmé, že se tahle dvojka etablovala a je o n i v době klesající popularity MPV zájem. Na svém kontě má už 380.000 prodaných kusů (70 % z toho Active Tourer), z nichž 80 % si koupili zákazníci, kteří jsou pro značku noví. Letos přijde na trh modernizovaná verze, než se tak však stane, vyzkoušeli jsme dosavadní 2 Gran Tourer s benzinovým čtyřválcem 20i (141 kW).
Gran Tourer jsme totiž zatím pokaždé testovali s naftovým motorem pod kapotou, a to konkrétně čtyřválcem 18d s výkonem 110 kW. Nyní vyzkoušený benzinový motor se prodává s obchodním označením 20i, nabízí 141 kW a je tak vůbec nejvýkonnějším agregátem v české nabídce tohoto modelu. A zároveň je to jedno z nejvýkonnějších středně velkých MPV, výkonově dvojce stačí leda tak Opel Zafira s 1.6 Turbo (147 kW) nebo VW Touran s 1.8 TSI (132 kW). Naopak zážehová nabídka takového Renaultu Grand Scénic díky novému čtyřválci 1.3 TCe vrcholí na 120 kW, zatímco u Fordu Grand C-Max jen na 110 kW (1.5 EcoBoost).
Nevypadá vůbec špatně!
Silné motory ostatně k BMW tak nějak patří, stejně jako sportovní výraz. Gran Tourer asi nikdo nebude považovat za nejhezčí auto z Mnichova, po letech zvykání ale musím uznat, že má svůj styl. Vizáž vysokého kombi vlastně nevypadá vůbec špatně, zvlášť když auto okořeníte „M paketem“ (respektive modelem M Sport) jako v případě testovaného kousku.
Výměnou za 144.300 korun vedle výbavy navíc dostanete charakteristický přední nárazník, upravené ledvinky s chromovaným orámováním a širšími černými příčkami, specifické prahové lišty nebo chromované koncovky výfuku. To pak má Gran Tourer šmrnc jako málokteré MPV, zvlášť v kombinaci módní bílé karoserie ozdobené černými detaily, jakými jsou střešní ližiny nebo orámování oken, které jsou rovněž součástí verze M Sport.
Na sportovní strunu hraje varianta M Sport také uvnitř. Vynikající přední sportovní sedadla mají nastavitelný sedák a slušné boční vedení, a tak jsou pohodlné a zároveň perfektně podrží v zatáčkách. Na můj vkus by ale mohly být širší, bočnice lze sice podle potřeby nafouknout, v oblasti stehen ale sedačky trochu tlačí. Líbí se nám i nízký posaz, který skoro až evokuje běžné osobní vozy.
Slova chvály také opět máme na tlustý „eMkový“ volant, díky němuž si táta od rodiny může v takovém sedmimístném dostavníku připadat jak v nějakém sporťáku. Masivní věnec čalouněný jemňounkou kůží se zkrátka perfektně drží, jednoduchý tříramenný volant navíc vypadá prostě skvěle. Když si pak připlatíte 4.056 korun, dostanete k němu i řadicí páčky.
Z hlediska materiálů pak dvojka možná není to nejlepší, co dnes BMW nabízí (přece jen je znát, že se jedná o jeden z nejlevnějších modelů v nabídce), v rámci segmentu je na tom ale vůz stále skvěle. Naopak v praktičnosti Gran Tourer na konkurenci poněkud ztrácí.
Výhled ven omezují A sloupky, jsou sice rozdělené, kvůli zachování tuhosti karoserie jsou ale hodně masivní, což zhoršuje výhled do boků. Řidiče navíc poněkud omezuje masivní středový tunel, jinak skvělé ovládání trochu kazí „utopené“ ovladače klimatizace, které před volicí pákou nejsou úplně po ruce. A proti jiným středně velkým MPV je dvojka uvnitř přece jen užší. Vliv má na to na poměry MPV úzká karoserie (šířka 1.800 mm).
BMW 2 Gran Tourer – srovnání rozměrů s konkurenty | ||||
Model | BMW 2 GT | Opel Zafira | Renault Grand Scénic | Volkswagen Touran |
Délka (mm) | 4556 | 4666 | 4643 | 4527 |
Šířka (mm) | 1800 | 1884 | 1866 | 1829 |
Výška (mm) | 1608 | 1660 | 1660 | 1674 |
Rozvor (mm) | 2780 | 2760 | 2804 | 2786 |
Také prostor před koleny je na zadních sedadlech spíše průměrný, nad hlavou je ale místa dost. Navíc je díky vysoko umístěnému sedáku posaz celkem pohodlný, praktičnost navíc zvyšuje posuvná lavice s nastavitelným sklonem opěradla. To třetí řada sedadel dodávaná za příplatek 21.398 korun je ryze nouzová záležitost, vhodná jen pro malé děti. Místa je tu málo, pro vytvoření prostoru pro kolena musíte druhou řadu posunout hodně dopředu, navíc se tu sedí velice nízko.
Jen o kritice praktičnosti to ale není. Výhodou jsou rozměrné kapsy ve dveřích, také do těch zadních se vejde 1,5litrová láhev, potěší i gumové úchyty v zadní části předních sedadel. A navíc BMW za příplatek nabízí také další praktické detaily, které byste od rodinného auta očekávali. Na mysli máme síť oddělující kufr od kabiny (+5.148,-), sklopné stolky pro zadní sedadla (+6.786,-) nebo třeba sklopné sedadlo spolujezdce (+5.138 Kč) pro případ nutnosti převozu dlouhých předmětů.
Co se týče zavazadelníku, tak v sedmimístné konfiguraci se dočkáte jen minimálního prostoru, vyjádřeného objemem 145 litrů. Když však třetí řadu sklopíte (ručně, druhá se sklápí elektricky tlačítkem), dostanete už slušný objem 560 litrů. Po sklopení druhé řady pak vznikne obří prostor s objemem 1.820 litrů. Musíte však počítat s tím, že ložná plocha není úplně rovná. Výhodou je ale nízká nákladová hrana nebo praktické prvky na uchycení zavazadel, ať už gumové pásky nebo háčky na nákupní tašky.
Motor, jízdní vlastnosti
ZF to věru není
I v případě MPV ale bude u BMW jistě zajímat hlavně technika pod kapotou než velikost odkládacích prostorů. A v tomto ohledu má dvojka v testované verzi co nabídnout. Pod obchodním označením 20i se ukrývá dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný dvoukomorovým turbem, který je naladěn na 141 kW a 280 N.m. Komu by to bylo moc, může zvolit ještě 1,5litrový tříválec 18i se 100 kW a 220 N.m.
Takový objem verze 20i je v kategorii středně velkých MPV u zážehových agregátů dnes už nevídaný, nejblíže je VW Touran s 1.8 TSI (132 kW, 250 N.m). Výkonově ale BMW překonává Opel Zafira, jejíchž 147 kW a 280 N.m poskytuje dokonce „jen“ přeplňovaná šestnáctistovka. To benzinová nabídka Renaultu Grand Scénic vrcholí pouze třináctistovkou, 1.3 TCe se 120 kW a 260 N.m.
BMW 2 Gran Tourer – srovnání s konkurencí | ||||
Model | BMW 2 GT | Opel Zafira | Renault Grand Scénic | Volkswagen Touran |
Motor | 220i | 1.6 Turbo | 1.3 TCe | 1.8 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1598 | 1330 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 141/5000 | 147/5500 | 120/5500 | 132/5100-6200 |
Točivý moment [N.m/min] | 280/1250-4600 | 280/1650-5000 | 260/1800 | 250/1250-5000 |
Převodovka | 8A | 6M | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 221 | 220 | 197 | 218 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,6 | 8,8 | 9,2 | 8,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,8 | 5,5 | 6,1 |
Základní cena [Kč] | 856.600 | 542.900 | 649.900 | 807.900 |
K motoru 20i přitom nemáme výhrad a rozhodně bychom ho potenciálním zákazníkům doporučili. Lineárně táhne už od nějakých 1200 otáček, nejvíce se mu však líbí v pásmu mezi dvěma a pěti tisíci otáčkami, následně už začíná vadnout. Síly má na rozdávání, což ostatně dokazují i parametry, zrychlení z 0-100 km/h trvající 7,6 sekundy a maximální rychlost 221 km/h je v rámci kategorie nejlepší.
A vzhledem k síle v útrobách a vysoké karoserii je slušná i spotřeba. Ve městě se vejdete do deseti, na dálnici si bavorák řekne o nějakých osm litrů. Trasa kombinující město, okresky a dálnici znamenala průměr 7,2 l/100 km. S ohledem na relativní nezajetost testovaného kousků (přebírali jsme si ho s 2.500 km na krku) se pak dá očekávat, že spotřeba bude dále klesat.
Naopak kombinace s příplatkovým osmistupňovým automatem, dodávaným za příplatek 54.184 Kč, zcela ideální není. Už dříve jsme si všimli, že převodovka Aisin určená pro motory s příčnou zástavbou a pohon přední nápravy nedosahuje kvalit dobře známého ZF z větších modelů s podélně uloženými motory a poháněnou zadní nápravou, a 220i v tomto ohledu není výjimkou.
Při konstantní jízdě je všechno v pořádku, automat mění převody rychle a hladce, stačí se ale dostat do kolony a najednou zjišťujete, že převodovka při rozjezdech váhá a neřadí až tak hladce. Na druhou stranu jsme možná jen zhýčkaní z dokonalé převodovky ZF v pětce nebo sedmičce, protože v rámci kategorie MPV dvojka stále poskytuje více než slušné řazení. Navíc potěší i milovníky řízení, protože hbitě reaguje na manuální pokyn.
Jezdí skvěle, ale ten podvozek...
A jezdit s dvojkou rychleji klidně budete, protože patří mezi nejlépe jezdící velkoprostorové vozy na trhu, jestli není tím vůbec nejlepším. Jasně, vyšší stavba karoserie je občas znát, v rámci třídy se ale dvojka prožene zatáčkami s neochvějnou jistotou a hbitostí.
Jen počítejte s tím, že podvozek je přece jen hlučnější a tvrdší. Zásah divize M (sportovní podvozek je součástí verze M Sport) je zkrátka znát, což vám bude vadit hlavně při městském popojíždění. Zatímco na okreskách podvozek nerovnosti slušně filtruje, ve městě je dá posádce pocítit. Hluk valících se kol pak naznačuje, že BMW zatím s pohonem přední nápravy nemá takové zkušenosti jako konkurence. Ještě že zadní náprava nijak nebouchá, díky použití multilinku.
Při rychlejší jízdě také možná budete zoufat nad tím, že BMW verzi 20i bohužel nenabízí i s pohonem všech kol. Kombinace velké síly pod kapotou a pohonem přední nápravy znamená, že se kola při ostřejším rozjezdu mnohdy protočí. Která je poháněná náprava, si tak v téhle dvojce rozhodně všimnete...
Vyšší cena má svůj důvod
Za sportovní vlastnosti a luxusní charakter ale BMW nežádá málo. Model 220i Gran Tourer začíná na částce 856.600 Kč, testovaná verze M Sport, která vedle optických prvků přidává elektricky ovládané víko kufru, ambientní osvětlení, variabilní řízení, tempomat, automatickou klimatizaci, diodové světlomety nebo zadní parkovací kameru už překonává milion. A to je docela rozdíl, když takový Opel Zafira s 1.6 Turbo (147 kW) můžete koupit už za 542.900 korun.
Na druhou stranu se cena špatně hodnotí, protože v prodeji aktuálně není žádný plně srovnatelný konkurent. Audi, Mercedes-Benz ani jiný luxusní výrobce sedmimístné MPV nenabízejí. A zástupce luxusních značek bude vždy dražší než auto mainstreamové značky a dvojka v tomto ohledu není výjimkou. A s přihlédnutím k tomu, kolik těchto dvojek jezdí, se zdá, že zákazníci jsou za ně ochotni zaplatit.
Závěr
Závěr
Pravověrní fanoušci BMW asi nikdy nepochopí, proč v Mnichově postavili velkoprostorový automobil, zvlášť v době, kdy MPV už tolik netáhnou a zákazníci raději dávají přednost různým SUV a crossoverům. Jenže dosavadní prodejní úspěch dua Active Tourer/Gran Tourer naznačuje, že myšlenka bavorských plánovačů byla správná, BMW zkrátka vyplnilo mezeru, která byla volná a lidé ji chtějí. A to nejen v Německu, kde zůstává čtvrtina produkce tohoto dua.
Navíc se MPV povedlo vybavit typickými vlastnostmi vozů mnichovské značky. Takhle dobře jezdící velkoprostorový vůz dosud nabízel leda tak Ford. Ve dvojce tak zvládnete odvést rodinu a přitom se s ní zvládnete slušně pobavit, když jsou zrovna všechny děti ve školce a manželka v práci.
Bez chyb to ale není. Jiná MPV jsou přece jen praktičtější, navíc podvozek testovaného exempláře je i kvůli zásahu divize M přece jen v některých situacích až příliš tvrdý. A kvalita osmistupňového Aisinu pro příčnou zástavbu motoru zdaleka nedosahuje kvalit osmikvalitu ZF známého z větších modelů značky.
Když ale chcete sportovně jezdící MPV, je BMW 2 Grand Tourer dobrou volbou, klidně v testované benzinové verzi 220i, která je silná a stále vcelku úsporná. Jen se připravte na to, že levně ho nekoupíte. Zvlášť ve srovnání s mainstreamovou konkurencí je BMW 220i Gran Tourer drahé a přímý luxusní konkurent v nabídce není. Zkoušený model M Sport překračuje milion, další výbava cenovku dále zvýší. Přece byste ale nečekali, že nové BMW koupíte za pár korun...
Nejlevnější verze modelu | 754.000 Kč (218i Gran Tourer/100 kW) |
Základ s testovaným motorem | 856.600 Kč (220i Gran Tourer/141 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.000.900 Kč (220i Gran Tourer/141 kW M Sport) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.219.586 Kč (220i Gran Tourer/141 kW M Sport) |
Plusy
- Na poměry MPV luxusní interiér
- Pozice za volantem
- Jízdní vlastnosti
- Silný motor
Minusy
- Váhavější převodovka
- Hlučnější podvozek
- Tlusté A sloupky
Foto: Petr Homolka
