Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Chevrolet Bel Air
Chevrolet Bel Air
Chevrolet Bel Air
Chevrolet Bel Air
7 Fotogalerie

Bezpečnost před 50 lety a dnes: Crash test Chevrolet Malibu 2009 a Chevrolet Bel Air 1959

Americká organizace IIHS letos slaví 50 let od svého založení. U této příležitosti provedla nárazovou zkoušku Chevroletu Malibu z roku 2009 a Bel Air z roku 1959, aby ilustrovala, jak za tuto dobu pokročila bezpečnost osobních aut.

Organizaci IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) založily v roce 1959 americké pojišťovny, za účelem vedení a financování programů pro zvýšení bezpečnosti provozu na dálnicích. Působnost IIHS se postupně rozšiřovala, od 70tých let například vede podrobné statistiky následků nehod, od 90tých let provádí nárazové zkoušky.

Na rozdíl od americké vládní agentury NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) se metodika crash testů IIHS podobá evropskému NCAP – čelní náraz probíhá v rychlosti 64 km/h, do deformovatelné bariéry s přesahem 40 %. Podobné byly ostatně podmínky kolize Chevroletu Malibu 2009 a Chevroletu Bel Air 1959.

Na čelní kolizi dvou Chevroletů, které dělí 50 let, IIHS demonstruje, jak se za dobu její existence změnila pasivní bezpečnost osobních aut. Zatímco u nového Malibu zůstává tvar kabiny stabilní a většinu nárazu pohlcuje přední deformační zóna, u Bel Air dochází ke kolapsu celé přední části karoserie až po B sloupek. 50 let staré auto samozřejmě není vybaveno airbagy ani bezpečnostními pásy, riziko smrtelných zranění představuje především deformace střechy, posun palubní desky do interiéru a střet volantu s hlavou řidiče.