Bentley R-Type Continental slaví 70 let, šlo o nejdražší vůz své doby
Ve své době šlo o nejrychlejší čtyřmístný vůz na světě a současně také o nejdražší produkční automobil na světě.
Britská automobilka Bentley si v květnu tohoto roku připomíná 70 let od zahájení výroby modelu R-Type Continental, který patří k nejslavnějším modelům v historii 103 let staré společnosti. První prototyp, který byl kvůli registrační značce OLG490 přezdíván Olga, přitom vyrazil na silnice již v srpnu 1951. Teprve v květnu 1952 však začala výroba a první zákazníci se dočkali v červnu.
Automobilka celkem vyrobila pouze 208 kusů modelu R-Type Continental, který byl nejrychlejším čtyřmístným automobilem ve své době. S cenovkou 6.928 liber se navíc jednalo také o nejdražší automobil na světě, jehož cena téměř čtyřikrát překonávala průměrnou cenu britského domu v roce 1952.
Za vývojem modelu, který jako první přinesl do nabídky značky Bentley dnes již ikonické označení Continental, stál projektový inženýr Ivan Evernden a šéfdesignér John Blatchley. Autocar pak v dobovém testu psal, že vůz funguje jako kouzelný koberec, který nechává zmizet dlouhé vzdálenosti.

Aerodynamická karoserie ve stylu kupé, která byla inspirována předválečnými jednokusovými speciály Embiricos Bentley a Mk V Corniche z dílen karosáren, vycházela ze sedanu Bentley R-Type. Pod kapotou byl uložen 4,6litrový řadový šestiválec, jehož výkon byl zvýšen ze 140 na 153 koní, spojený s převodovkou s delším posledním rychlostním převodem.
Během zkoušek dokázal prototyp zajet pět kol na okruhu Montlhèry poblíž Paříže s průměrnou rychlostí 118,75 mph, tedy cca 191 km/h. Při posledním kole přitom vůz dosáhl rychlosti až 120 mph, tedy asi 193 km/h.
Je přitom potřeba si uvědomit, že navzdory snaze karosářů z HJ Mulliner, kteří vyrobili karoserii, rám čelního skla, rámy oken, zadní světla a nárazníky z hliníku, dosahovala hmotnost vozu téměř dvou tun. V té době přitom ještě neexistovala moc široká nabídka pneumatik, které by byly konstruovány pro dvoutunové vozy uhánějící rychlostí přes 185 km/h. Pro vůz tak byly speciálně specifikovány pneumatiky Dunlop Medium Distance Track.
Výroba vozu byla ukončena v roce 1955 a celkem vzniklo 208 kusů modelu R-Type Continental. Většinu z nich, celkem 193, vyrobila karosárna HJ Mulliner. Výrobu dalších kusů zajistily karosárny Park Ward (čtyři kabriolety a dvě kupé), Franay (pět vozů), Graber (tři vozy) a Farina (jeden vůz).
V galerii je pak nafocen Bentley Continental R-Type s šasi BC16C a registrační značkou JAS 949, který byl vyroben v roce 1953. V prosinci stejného roku byl vůz doručen jeho majiteli, kterým byl Dr. Rowland Guenin ze Švýcarska. Dr. Guenin si vůz objednal v bílé slonovinové barvě, s červeným interiérem a manuální převodovkou.
Vůz se v původním a velmi zachovalém stavu zachoval až do začátku nového tisíciletí, kdy ho v roce 2001 koupila společnost Bentley Motors. Ta provedla rozsáhlou údržbu a uvedla vůz do perfektního technického stavu, současně však zachovala i jeho originální patinu. Nádherně zachovalý vůz se tak nyní dodnes objevuje na silnicích i akcích značky prakticky po celém světě.
Na úspěchy modelu Bentley R-Type Continental pak v roce 2003 navázal nový model s označením Continental GT, který je součástí nabídky britské automobilky dodnes. Při pohledu na moderního nositele slavného jména je přitom stále patrná inspirace původním modelem R-Type, a to zejména při pohledu na přední blatníky či elegantní a přesto svalnatou záď.
I nový Continental GT si navíc uchoval schopnost přepravovat až čtyřčlennou posádku i se zavazadly rychle a komfortně na dlouhé vzdálenosti. Model Bentley Continental GT Speed, který byl nafocen společně s původním vozem R-Type JAS 949, navíc k původním vlastnostem vozu přidal ještě více ostrosti a dynamických dovedností.