Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
73 Fotogalerie

Autosalon Essen 2013: Tuningové řádění

Leoš Káňa
Každý rok patří essenské výstaviště na přelomu listopadu a prosince vyznavačům tuningu všeho, co má motor a kola.

Na 46. ročník přehlídky bláznivých i líbivých úprav automobilů, který otevřel své brány 29. listopadu a uzavře je v neděli 8. prosince, jsme se vydali i my. Popravdě jsme byli zvědavi, co svět tuningu může zákazníkům nabídnout, když většina světových automobilek nějaké ty sportovní modely také dělá.

Musíme uznat, že se bylo na co dívat. Na sto deseti tisících metrech čtverečních má své stánky více než 500 vystavovatelů ze sedmnácti zemí světa. Vedle nadupaných speciálů za miliony korun si na své přijdou i běžní motoristé, kteří si své miláčky zušlechťují doma - poznáte je podle rovného kšiltu u „bekovky“.

O oprávněnosti podobné výstavy nás přesvědčily statistiky návštěvnosti prvních dvou dnů. Brány essenského výstaviště prošlo přibližně 125.000 tuningových nadšenců, což je o deset procent více než předchozí rok.

Ti se totiž mají na co dívat! Expozice světově známých i méně proslavených úpravců jsou zaplněny skvosty, které svými výkony i několikrát převyšují původní modely. Mohutné spoilery, nárazníky, prahové nástavce, snížené podvozky, přepracované masky chladiče – všechno je povolené. Litá kola ve všech možných rozměrech a provedeních potkáváte na každém rohu, stejně jako výrobce pneumatiky, nových tlumičů, výfukových soustav, sání, filtrů, diodových světel nebo pořádně hlasité muziky.

Je zde všechno, co srdce pořádného tunera rozbuší do maximálních obrátek. Nechybí ani sportovní či driftovací speciály a řada projektů budoucnosti. Pomyslnou třešničku na dortu potom představují upravené motocykly a americké hot-hatche. A samozřejmě hostesky a všude výrazné barvy.

Abt Golf GTI Dark

Vrchní úpravce vozidel koncernu VW, společnost Abt, si vzala do parády Golf, který ani ve verzi GTI nevystupuje ze šedého průměru – tedy z pohledu designu. „Trochu ho okořeníme“, řekli si ve společnosti Abt a pustili se do úprav. Sadu vnějších aerodynamických prvků doplňuje tmavý lak s červenými doplňky. Výrazné jsou i dvacetipalcová litá kola s pneumatikami 235/30 nebo čtyři výfukové koncovky. Ale to hlavní se odehrálo pod kapotou. Výkon čtyřválce 2.0 TSI stoupl ze 169 na 221 kW, sedmistupňová převodovka DSG zůstala. Maximálka je nyní 259 km/h a sprint z klidu na stovku zvládne golf za 5,8 s. To všechno za 49 500 eur (přibližně 1,36 milionu korun), což je téměř dvojnásobek ceny běžného golfu GTI. Pro koho je to moc peněz, může sáhnout po Polu R WRC. Jeho přeplňovaný dvoulitr dostal 213 kW a tato úpravu vás přijde asi jen na šedesát tisíc.

abt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportazeabt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportaze | acz

AC Schnitzer ACS4 2.8i

Policistou v Německu? Každopádně! Vždyť nyní budou jezdit s BMW 4 Coupé vyladěným AC Schnitzer. Výkon zážehového dvoulitru stoupl na 216 kW a točivý moment na 420 N.m. Díky tomu kupé ACS4 2.8i sprintuje na stovku za 5,7 s, z 80 km/h na 180 km/h se rozjede za 12,7 s a maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h. O potřebný kontakt s vozovkou se starají 21palcová kola s pneumatikami o rozměru 245/60. Těm už jen tak někdo neujede.

abt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportazeabt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportaze | acz

Brabus E850 6.0 V8 Biturbo

Mercedes-Benz E jako rodinný sedan nebo kombi pro úctyhodné pány? Zapomeňte! Brabus přepracoval jeho vrcholnou verzi E63 AMG. Převrtal vidlicový osmiválec na 6,0 litru, instaloval do něj nové kované písty, ojnice a klikový hřídel, použil výkonnější turbodmychadla a modifikoval sací a výfukové potrubí. Výsledkem je výkon 625 kW a točivý moment 1450 N.m, který je ale elektronicky omezen na 1150 N.m. Prostorný vůz tak může letět až 350 km/h a stovku udělá za 3,1 s. Cena? V současném kurzu pouhých 8,2 milionů korun.

abt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportazeabt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportaze | acz

Heico Volvo XC60 D4 AWD

I netradiční značky se stávají cílem úpravců. Konzervativní Volvo XC60 si vzala do parády firma Heico. Kromě nových nárazníků, spoilerů a lemů blatníků posílila také jeho vznětový pětiválec. Výkon vzrostl ze 120 na 169 kW a točivý moment ze 420 na 460 N.m. Stovku potom tohle SUV zvládne za 9,2 s a jede až 215 km/h. K základní ceně Volva XC60 si za zvýšení výkonu, nová dvacetipalcová kola, sportovní brzdy, spoilery a další detaily ale připlatíte kolem 620.000 korun. Heico dokáže posílit i vznětový dvoulitrový pětiválec v modelu Volvo V60 D3. Z původních 100 kW a 350 N.m nová elektronika vykouzlí 143 kW a 460 N.m.

abt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportazeabt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportaze | acz

Motocykly RK Bearing

S netradičními speciály zavítal do Essenu americký konstruktér a designér Rafik Kaissi pocházející z Texasu. Jmenujme například model Bearing = Ložisko, jehož hlavním optickým prvkem je šestadvacetipalcové centrální ložisko fungující jako rám motorky. Uvnitř je zavěšený dvoutaktní jednoválec Honda s výkonem 64 koní a palivová nádrž. Vnější část spojuje obě nápravy, přičemž jim stačí jedna pružicí jednotka Ohlins. Praktické vlastnosti jdou stranou, protože na špičatém hliníkovém sedle by se asi pohodlně nesedělo.

abt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportazeabt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportaze | acz

Koncept Sbarro Fléche Rouge

Oddělení konceptů dominoval dvoumístný roadster Sbarro Fleche Rouge s ultrahranatou karoserií plnou ostrých linek. Vzhledem k celkové váze 700 kilogramů je naprosto dostačující výkon 156 koní, který generuje přeplňovaná zážehová šestnáctistovka původem z Citroënu DS3.

abt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportazeabt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportaze | acz

Proban Lamborghini Gallardo TwinTurbo

Co všechno lze udělat s běžným Lamborghini Gallardo dokazuje úpravce Proban z Frankfurtu nad Mohanem. Instalací dvojice turbodmychadel a úpravou elektroniky umí z vidlicového desetiválce vydolovat 850, 1200 nebo dokonce 1500 koní. V posledním případě zvládne Gallardo stovku za tři sekundy.

abt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportazeabt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportaze | acz

Lorinser S-Klasse

Ne všechno se však povede, jak ukázal úpravce mercedesů Lorinser. Luxusní verzi S 500 sice dokázal posílit o 55 kilowattů na 390 kW a zvýšit jí točivý moment o dalších 100 N.m, ale úprava předního nárazníku připomíná spíše pouťovou atrakci.

abt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportazeabt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportaze | acz

Škoda Rapid Spaceback

Jednou z mála tradičních automobilek, která se na essenském výstavišti prezentuje, je mladoboleslavská Škodovka. Její stánek prezentuje zejména příplatkové prvky. Pěkně vypadá zejména nový Rapid Spaceback v červené barvě ve výbavě Style Plus s prodlouženým sklem v zadních dveřích doplněný, ale hlavně sedmnáctipalcovými koly a decentními spoilery na obou náraznících a prahovými lištami.

abt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportazeabt brabus lamborghini lorinser sbarro skoda rapid reportaze | acz

Video placeholder
Autosalon Essen 2013: Tuningové řádění • Leoš Káňa