Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi e-tron
Audi e-tron
Audi e-tron
Audi e-tron
42 Fotogalerie

Audi vyrazilo s chystaným SUV e-tron na Pikes Peak. Proč jelo z kopce a ne na slavný vrch?

Čtyři kruhy vyrazily s připravovaným elektrickým SUV e-tron na slavný americký vrch. Tam si pro něj připravily netradiční zkoušku.

Audi se připravuje na premiéru svého prvního elektrického SUV, modelu e-tron a pomalu finalizuje jeho vývoj. Naposledy s autem vyrazilo na americký Pikes Peak, horu proslavenou závodem do vrchu, kde na něj čekal neobvyklý test. Místo jízdy na slavný vrch se e-tron projel dolů z kopce.

Automobilka tímto netradičním způsobem vyzkoušela systém rekuperace brzdné energie nového vozu, který díky svému inovativnímu řešení má důležitý vliv na hospodárnost auta. Rekuperace brzdné energie totiž zvládne prodloužit dojezd e-tronu až o 30 %. U e-tronu rekuperace probíhá s brzdným momentem až 300 N.m a elektrickým výkonem 220 kW, což je přes 70 % nejvyššího výkonu systému pohonu.

Právě tento účinný systém byl prezentován na základě jízdy z Pikes Peaku. Na 31 kilometrů dlouhém klesání z kopce ve Skalnatých horách se díky rekuperaci brzdné energie vrátilo zpět do akumulátorů tolik energie, že by s tímto množstvím mohlo ujet navíc přibližně stejnou vzdálenost.

Video placeholder
Audi vyrazilo s chystaným SUV e-tron na Pikes Peak. Proč jelo z kopce a ne na slavný vrch? • Audi

Povedlo se to díky tomu, že novinka kombinuje hned tři různé druhy rekuperace. Auto umí brzdit jen elektromotory, případně kotoučovými brzdami nebo kombinací obou systémů, a to elektricky individuálně na každé nápravě. Integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy přitom v závislosti na situaci sám rozhoduje, jak bude auto brzdit. Audi k tomu tvrdí, že přechody mezi brzděním elektromotory a třecími brzdami jsou nepostřehnutelné. Řidič si každopádně intenzitu rekuperace může také manuálně nastavit ve třech stupních.

Do zpomalení 0,3 g prototyp brzdí bez použití konvenčních brzd, výhradně prostřednictvím elektromotorů, což je využíváno ve více než 90 % případech zpomalování v běžném provozu. Prakticky všechny brzdné manévry jsou tak energeticky využívány k nabíjení akumulátorů.

Když však řidič vyžaduje prudší brzdění (o více než 0,3 g), přicházejí na řadu kotoučové brzdy. Ty díky elektrohydraulickému ovládání, poprvé využitému v sériovém elektromobilu, mimořádně rychle reagují. Hydraulický píst v kompaktním brzdovém modulu vytváří dodatečný tlak, jímž zvyšuje brzdný moment rekuperačního systému. Při automatizovaném brzdění v nebezpečné situaci tak uběhne mezi zahájením zpomalení a dosažením maximálního brzdného tlaku mezi brzdovým obložením a brzdovými kotouči pouhých 150 milisekund, což dokáže zkrátit brzdnou dráhu až o 20 % oproti konvenční brzdové soustavě.

Pro lepší využívání rekuperace brzdné energie e-tron navíc dostane do vínku standardně dodávaný asistent pro hospodárnou jízdu, který na základě provozních podmínek, aktuální dopravní situace nebo dané trase upozorní řidiče, kdy má dát nohu z plynu. V kombinaci s příplatkovým adaptivním asistentem řízení pak auto zvládne i předvídavě zpomalovat a zrychlovat.

Prototyp Audi e-tron bude ještě letos představen ve své sériové podobě. Připravované SUV bude poháněno dvěma elektromotory o výkonu až 300 kW a točivém momentu 664 N.m. Tyto hodnoty však budou dostupné pouze prostřednictvím funkce Boost po dobu maximálně osmi vteřin. Výkon 265 kW a krouťák 561 N.m pak budou kvůli úspoře energie k dispozici maximálně po dobu šedesáti sekund. Tyto parametry každopádně znamenají, že Audi e-tron zvládne zrychlit z 0-100 km/h za méně než šest sekund a jet nejvyšší rychlostí 200 km/h.