Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi TT
Audi TT
Audi TT
Audi TT
40 Fotogalerie

TEST Audi TTS Roadster – S jako Sport. Vážně.

Roadster Audi TT s přídomkem S je po R8 nejlepším sportovním Audi současnosti, zapomeňte na nějaké tétéčko se šestiválcem.

Zatímco běžné TT není zrovna sportovní náčiní, když jsme vloni testovali otevřené TT s šestiválcem a quattrem, dověděli jste se jen samou chválu, tak co byste asi tak čekali od jeho ještě sportovnější verze TTS?

Někdo vdolky, jinej holky

Jsem přesvědčený o tom, že lidé, kteří mají možnost jezdit s různými auty, pokud nejsou fanatici jedné značky nebo nějakou jinou bytostně nesnášejí, se na chování auta vždycky nějak shodnou. Ale co se designu týče, mohou se rozhádat do krve.

audi testy sportovni roadsteraudi testy sportovni roadster | acz
 

Vzhled tétéčka patří přesně k těm, který donutí vznětlivější povahy sáhnout po nějaké té zbrani. Celá řada lidí TT nesnáší, mě se zase líbilo už od první generace. A když pominu prostý fakt, že všechny roadstery jsou krásné, tohle auto má mezi nimi jedno z opravdu výlučných postavení. A totéž platí o kabině. Vysoké boky auta a výše umístěná palubní deska s pěkně tvarovaným volantem zajišťují nejen perfektní posaz, řidič je navíc příjemně zapadlý v interiéru. Před sebou má pohledné pracoviště ozdobené různými dekory přesně tak, aby jich nebylo málo, což by vypadalo fádně, ani moc, aby kabina působila přeplácaně. Ale když se posadím tak, jak se cítím nejlépe, jsou utopené ovladače topení a ventilace trochu na dlouhou ruku, a to nesedím nijak vzadu. Boční část palubní desky spojující tunel se středovým panelem je navíc zhotovena z tvrdého plastu a při ostřejší jízdě jsem si o něj při překlápění ze zatáčky do zatáčky docela otloukl nohu. Sedadla drží tělo dobře ve spodní a střední části, nemá ale vedení v horní části zad, které mě osobně vyhovuje.

audi testy sportovni roadsteraudi testy sportovni roadster | acz
 

Odlétáme

Přeplňovaný benzinový dvoulitr disponuje výkonem 200 kW a točákem 350 Nm. Tuhle nálož by pohon předních kol asi nedokázal uspokojivě přenést ani v případě, pokud by se motor rozbíhal stejně plynule jako u 200k verze TFSI, proto je vůz vybaven pohonem všech kol. Ovšem v případě TTS musí turbo stejný motor nafoukat na 200 kW, což je docela rozdíl a je to poznat i na charakteristice motoru. V zájmu zachování co možná nejplynulejšího zátahu má tedy motor delší prodlevu mezi sešlápnutím plynu a reakcí motoru, ovšem následný výrazně jedovatější nárůst dynamiky dokáže delší prodlevu velmi rychle vykompenzovat. Ovšem nenechte se mýlit, stále to ještě není ani zdaleka taková divočina jako u většiny konkurenčních přeplňovaných motorů podobného objemu.

Pokud mám na otáčkoměru ručičku nad hranicí 2500 ot/min, následuje skutečně impozantní akcelerace a je vlastně úplně jedno, jaký mám zařazený kvalt a jakou rychlostí zrovna jedu. TTS se žene kupředu s umíněností startujícího letadla, a to až do 7000 otáček. Pokud jsem se chtěl kochat krajinou s devadesátkou na tachometru, což nemá roadster rád o nic méně, spálil mi 7,3 l 98oktanového benzinu na 100 km a pokud jsem mu naordinoval dálniční stotřicítku, stoupl mu apetit na 10,5 l. Reálnější je ovšem svižnější jízda nad 12,5 l a ostřejší jízdní styl už znamená hodnoty od 15 l výš. Masivní kulatá hlavice řadicí páky se perfektně drží a dráhy jsou přesné a krátké, Audi se ale stále nepodařilo vyřešit značný odpor mechanizmu při překonávání neutrálu, který znepříjemňuje rychlé řazení. Je ale otázka, zda je to vlastně negativum, protože u TTS není potřeba moc řadit a rychle už vůbec ne, jen mi takové chování ke sportovnímu autu nějak vnitřně sedí.

4x4? Bez poznámek, prosím

audi testy sportovni roadsteraudi testy sportovni roadster | aczJak už jsem uvedl výše, TTS má pohon všech kol, který se sice hrdě jmenuje quattro, ale zadní kola roztáčí elektronicky ovládaná spojka Haldex. Ovšem první haldexy se s těmi současnými už opravdu nemohou rovnat. Jednak posílají trochu toho točáku na zadní kola permanentně a potom umí přenést mnohem více síly a reagují o poznání rychleji. Teď mluvím jako prospekt se čtyřmi kruhy na první stránce, ale chování tétéeska tohle všechno do puntíku potvrzuje. Při rozjezdu mám perfektní trakci, roadster vůbec nezná význam výrazu torque steer, při němž by mi správně mělo 350 Nm rvát volant z ruky a hnát zbytek auta po tečně ven ze zatáčky. Tétéčko zatáčení přímo miluje a zatímco přetáčivost od něho opravdu čekat nemůžeme, velký kumšt představuje i vyvolání výraznějšího nedotáčivého smyku. V obloucích je auto hodně dlouho neutrální a náznaky nedotáčivosti se dostavují až při velmi agresivní jízdě nebo v hodně prudkých zatáčkách. Navíc je i záď auta velmi stabilní, takže ji nevyvede z klidu ani drsnější změna zatížení. Podvozku pomáhaly pneumatiky Conti Sport Contact 3 s fantastickou přilnavostí, takže byly limity auta posazeny tak vysoko, že dostat se na ně, případně za ně, už by vyžadovalo buď hrubou řidičskou chybu nebo ztrátu pudu sebezáchovy. Navíc se TTS prakticky nenaklání a tak tuhou karoserii jako tohle audi nemá mezi malými otevřenými auty asi nikdo.

Tohle se asi programovým odpůrcům Audi nečte úplně nejlíp, ale pozor - dokonalé zase tétéčko není. Řízení by mohlo nejen klást větší odpor, ale prospěly by mu ostřejší reakce kolem přímého směru a také celkově strmější převod, občas se musí volantem točit víc, než by si takovýhle sporťák zasloužil. Na rozbitých okreskách se také projevuje stejný neduh tvrdých aut, kterým je odskakování na nerovnostech v zatáčce, ale s tím je prostě třeba počítat. Důležitější je, že přestože auto důsledně kopíruje povrch silnice a je poměrně tvrdé, nerovností, jejichž přejezd by se projevil rázem, je poměrně málo, s většinou z nich se pérování dokáže vyrovnat. Ovšem sportovnější režim Magnetic Ride změní chování auta v kostitřas vhodný možná tak na okruh, kdyby ho vůz neměl, vůbec nic by se nestalo.

audi testy sportovni roadsteraudi testy sportovni roadster | acz
 

Kdo by ho nechtěl?

S roadstery se příjemně jezdí, i když jsou slabé, mají měkkou karoserii a podivné jízdní vlastnosti. Audi TTS ničím z toho netrpí a není toho mnoho, co by se mu dalo vytknout.

Myslím, že testovací jezdci, kteří se teď prohánějí po silnicích v maskovaném nástupci BMW Z4 mají plné ruce práce. S TTS si budete užívat jak pohodovou jízdu, tak opravdovou střelbu na okreskách a stále se bude chovat jako váš nejlepší kamarád, bez náznaku záludností nebo nepředvídatelného chování. Asi největší nevýhodou bude jeho cena…

První cena vozu1 273 400,-Kč (TTS 6MT, 200 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1 273 400,-Kč (TTS 6MT, 200 kW)
Základní cena testovaného vozu1 273 400,-Kč (TTS 6MT, 200 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1 440 666,-Kč (TTS 6MT, 200 kW)

Plusy:

  • silný a výkonný motor
  • přesné řazení s krátkými drahami
  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • rozložení pedálů
  • trakce
  • útulný interiér
  • účinné brzdy
  • zvuk výfuku

Mínusy:

  • poměrně lehké řízení s malou citlivostí v přímém směru
  • odpor řazení při překonávání neutrálu
  • odskakování na nerovnostech v zatáčce
  • drobné ergonomické prohřešky