Audi SQ8
Audi SQ8
Audi SQ8
Audi SQ8
10 Fotogalerie

Audi SQ8 TDI se představuje. Už jsme ji viděli naživo

Dalo se to očekávat, ale až teď je to oficiální. Audi Q8 se dočkala výborného vznětového osmiválce se dvěma turbodmychadly. Seznamte se s Audi SQ8.

Nejluxusnější crossover se čtyřmi kruhy ve znaku se konečně dočkal osmiválcového motoru. Na zádi se objevují čtyři mohutné koncovky výfuku a označení SQ8. To jsou ty hlavní změny, kterých si při prvním kontaktu všímám. Zbytek auta je mi hodně povědomý a až srovnání fotek potvrzuje, že na designu se toho příliš neměnilo. Upřímně si ani nedokážu moc představit, jak by šel design změnit tak, aby působil ještě agresivněji než teď.

Pokud máte Audi Q8 v oku, všimnete si ještě masky chladiče Singleframe, která má dvojité lamely, a matně stříbrného rámu.  Hliníkové jsou také kryty vnějších zpětných zrcátek a difuzor na zádi je matně černý se stříbrným ochranným panelem. A to je v zásadě vše, to nejdůležitější se totiž nachází pod kapotou.

Osm válců, čtyři litry

Vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly je úžasným kouskem techniky. Turbodmychadla jsou umístěna uvnitř vidlicového motoru, což zlepšuje reakce motoru. Pracují sekvenčně, nejprve se tedy roztáčí jedno a od 2200 otáček se připojuje druhé.

Vedle toho motor disponuje elektricky poháněným dmychadlem (EAV), které turbodmychadlo podporuje v nízkých otáčkách. Dmychadlo je uloženo v obtokové části za chladičem stlačeného vzduchu a aktivuje se při uzavřené klapce. Následně dojde k přesměrování nasávaného vzduchu do EAV a vzduch je podruhé stlačen. Výsledkem jsou skutečně impozantní hodnoty výkonu už od nízkých otáček.

Motor produkuje výkon 320 kW (435 k), který je k dispozici v rozsahu od 1250 do 3250 otáček. Točivý moment je mamutích 900 Nm, takže i takhle velký crossover dokáže zrychlovat jako malý sporťák. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 4,8 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Lví podíl na tom má i hlavní elektrická síť s napětím 48 voltů, kterou využívá také částečně hybridní pohon MHEV. Díky němu může motor při rychlostech 55 až 160 km/h buď přejít do režimu rekuperace nebo pokračovat v jízdě setrvačností - a pokud to situace umožní, tak může až na 40 sekund zhasnout motor. Výsledkem je příznivější spotřeba, konkrétně až o 0,5 litrů na 100 kilometrů.

Samozřejmostí je samočinná osmistupňová převodovka tiptronic spojená s pohonem všech kol quattro. Ten rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60, za příplatek pak může SQ8 disponovat sportovním diferenciálem, který optimalizuje točivý moment mezi zadními koly. U předchozích modelů to fungovalo výtečně, takže není důvod myslet si, že tady tomu bude jinak.

Sériově tady najdete sportovní adaptivní vzduchové odpružení, které mění výšku v závislosti na situaci až o 90 milimetrů. Poručit si můžete systém řízení všech kol. Při nízkých rychlostech se zadní kola natáčejí v opačném směru, od rychlosti 60 km/h se směr jejich otáčení mění, zatáčí tedy společně s předními, pochopitelně ale v mnohem menším úhlu.

Za zmínku stojí také systém aktivní stabilizace. Na obou nápravách je mezi obě poloviny příčného zkrutného stabilizátoru vložen elektromotor. Při jízdě přímým směrem jsou obě části vzájemně rozpojeny, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovném povrchu a zvyšuje komfort. Naopak v zatáčkách potlačují boční náklony.

Kola mají standardně průměr 21 palců a obouvají pneumatiky o rozměru 285/45, na přání vám ale u Audi rádi namontují ještě o palec větší kola s pneumatikami o rozměru 285/40.

Uvnitř téměř beze změn

V interiéru se toho příliš nezměnilo. Je to ale ke škodě? Nemyslím si. Zpracování je špičkové a materiály odpovídají zaměření i ceně. Je ale pravda, že interiér by mohl vypadat o něco sportovněji. O to se v zásadě starají jen sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami a tříramenný volant. Z materiálů je k dispozici kombinace kůže a Alcantary, příznivcům kůže se bude líbit ušlechtilá kůže Valcona s kosočtvercovým prošíváním. Standardem jsou hliníkové dekory, které může za příplatek nahradit karbon nebo dub.

Na vrcholný model Audi SQ8 TDI se můžete těšit ještě letos, u prodejců se objeví na konci léta. Ještě předtím vám ale samozřejmě nabídneme i naše jízdní dojmy z mezinárodní prezentace, která proběhne už příští týden.