Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi skysphere concept
Audi skysphere concept
Audi skysphere concept
Audi skysphere concept
68 Fotogalerie

Audi skysphere je koncept elektrického GT budoucnosti. Umí měnit délku

Audi odhalila pozoruhodný koncept dvoumístného luxusního "gétéčka". Studie s označením skysphere naznačuje, jak si německá automobilka představuje budoucnost. Nejen designovou.

Zajímavým nápadem je například variabilní rozvor náprav. Řidič může díky elektromotorům a mechanismu vzájemně posouvatelných komponentů podvozku a rámu měnit rozvor náprav, a tím i vnější délku vozu v rozsahu 250 milimetrů. Současně dochází i ke změně světlé výšky, a to o 10 milimetrů.

Toto řešení má přispět k odlišným zážitkům během jízdy. Úmyslně nepíšeme "při řízení", neboť s tím koncept počítá jen částečně. Audi totiž vidí budoucnost zejména v autonomní jízdě.

Studie proto nabízí dva jízdní režimy. Ve sportovním módu si roadster zkrátí rozvor i délku (na 4,94 metru) a šofér má možnost auto řídit.

Druhou možností je automatizovaný jízdní režim "Grand Touring", v němž se vůz promění v automobil kategorie GT o délce 5,19 metru, který převezme veškeré funkce řízení. Díky změně rozvoru se přitom zvětší prostor pro nohy. A také volant a pedály se přesunou do polohy, v níž nejsou na očích.

Cestující pak budou moci využít velké plochy dotykových displejů na čelní stěně přístrojové desky – s šířkou 1415 mm a výškou 180 mm – a v horní části středové konzoly. Ty slouží k ovládání systémů vozidla a informačních a zábavních funkcí.

Video placeholder
Audi skysphere concept • Audi

Audi při návrhu kladlo velký důraz na "zabavení" posádky, navrhlo proto nový ekosystém s digitálními službami. Ten například umožňuje sdílet zážitky z cestování s přáteli na sociálních sítích pořizováním záběrů z interiéru a okolí. Cestující mohou během jízdy vyřizovat také své každodenní povinnosti, prohlížet web, uskutečňovat videokonference nebo sledovat filmy z internetu.

Pohon studie skysphere zajišťuje elektromotor, uložený v prostoru poháněné zadní nápravy, který dává nejvyšší výkon 465 kW a točivý moment 750 N.m. 1800 kilogramů vážící roadster zrychlí z klidu na stovku za 4 sekundy.

Akumulátorové moduly jsou umístěny především za kabinou, další se nacházejí ve středovém tunelu mezi sedadly. Předpokládaná kapacita sady akumulátorů je více než 80 kWh, což v režimu Grand Touring postačuje k ujetí více než 500 kilometrů.

Přední i zadní kola jsou zavěšena na dvojicích příčných ramen. Řízení zajišťuje systém "Steer-by-Wire" bez mechanického spojení mezi volantem a koly, který ovládá jak přední, tak i zadní kola. Bez mechanického spojení s přední nápravou může řízení volit různé převody a charakteristiky – a to na stisk tlačítka.

Koncept dostal adaptivní vzduchové odpružení se třemi nezávislými vzduchovými komorami a aktivní podvozek, který během klidné jízdy umí při přejezdu nerovností a zvlněného povrchu vozovky cíleně měnit polohu jednotlivých kol jejich posouváním vzhůru nebo dolů.

Audi skysphere concept zažije veřejný debut 13. srpna 2021 v rámci akce Monterey Car Week na trávníku golfového hřiště v Pebble Beach. Kalifornská premiéra se přitom bude odehrávat v téměř domácím prostředí, protože koncepční vůz navrhlo designové studio Audi v Malibu.

To jako zdroj inspirace jmenuje klasické vozy z vlastní historie společnosti Audi, především roadster Horch 853.

Video placeholder
Audi skysphere concept • Audi