Audi skysphere je koncept elektrického GT budoucnosti. Umí měnit délku
Audi odhalila pozoruhodný koncept dvoumístného luxusního "gétéčka". Studie s označením skysphere naznačuje, jak si německá automobilka představuje budoucnost. Nejen designovou.
Zajímavým nápadem je například variabilní rozvor náprav. Řidič může díky elektromotorům a mechanismu vzájemně posouvatelných komponentů podvozku a rámu měnit rozvor náprav, a tím i vnější délku vozu v rozsahu 250 milimetrů. Současně dochází i ke změně světlé výšky, a to o 10 milimetrů.
Toto řešení má přispět k odlišným zážitkům během jízdy. Úmyslně nepíšeme "při řízení", neboť s tím koncept počítá jen částečně. Audi totiž vidí budoucnost zejména v autonomní jízdě.
Studie proto nabízí dva jízdní režimy. Ve sportovním módu si roadster zkrátí rozvor i délku (na 4,94 metru) a šofér má možnost auto řídit.
Druhou možností je automatizovaný jízdní režim "Grand Touring", v němž se vůz promění v automobil kategorie GT o délce 5,19 metru, který převezme veškeré funkce řízení. Díky změně rozvoru se přitom zvětší prostor pro nohy. A také volant a pedály se přesunou do polohy, v níž nejsou na očích.
Cestující pak budou moci využít velké plochy dotykových displejů na čelní stěně přístrojové desky – s šířkou 1415 mm a výškou 180 mm – a v horní části středové konzoly. Ty slouží k ovládání systémů vozidla a informačních a zábavních funkcí.

Audi při návrhu kladlo velký důraz na "zabavení" posádky, navrhlo proto nový ekosystém s digitálními službami. Ten například umožňuje sdílet zážitky z cestování s přáteli na sociálních sítích pořizováním záběrů z interiéru a okolí. Cestující mohou během jízdy vyřizovat také své každodenní povinnosti, prohlížet web, uskutečňovat videokonference nebo sledovat filmy z internetu.
Pohon studie skysphere zajišťuje elektromotor, uložený v prostoru poháněné zadní nápravy, který dává nejvyšší výkon 465 kW a točivý moment 750 N.m. 1800 kilogramů vážící roadster zrychlí z klidu na stovku za 4 sekundy.
Akumulátorové moduly jsou umístěny především za kabinou, další se nacházejí ve středovém tunelu mezi sedadly. Předpokládaná kapacita sady akumulátorů je více než 80 kWh, což v režimu Grand Touring postačuje k ujetí více než 500 kilometrů.
Přední i zadní kola jsou zavěšena na dvojicích příčných ramen. Řízení zajišťuje systém "Steer-by-Wire" bez mechanického spojení mezi volantem a koly, který ovládá jak přední, tak i zadní kola. Bez mechanického spojení s přední nápravou může řízení volit různé převody a charakteristiky – a to na stisk tlačítka.
Koncept dostal adaptivní vzduchové odpružení se třemi nezávislými vzduchovými komorami a aktivní podvozek, který během klidné jízdy umí při přejezdu nerovností a zvlněného povrchu vozovky cíleně měnit polohu jednotlivých kol jejich posouváním vzhůru nebo dolů.
Audi skysphere concept zažije veřejný debut 13. srpna 2021 v rámci akce Monterey Car Week na trávníku golfového hřiště v Pebble Beach. Kalifornská premiéra se přitom bude odehrávat v téměř domácím prostředí, protože koncepční vůz navrhlo designové studio Audi v Malibu.
To jako zdroj inspirace jmenuje klasické vozy z vlastní historie společnosti Audi, především roadster Horch 853.
