Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi
Audi
Audi
Audi
10 Fotogalerie

Audi Quattro Sport - 76 koní pro každé kolo

redakce AUTO.CZ
Německá automobilka Audi vyrobila již více jak 1.000.000 automobilů s pohonem všech kol Quattro. Vůbec první automobil s pohonem Quattro byl veřejnosti představen v roce 1980 na Ženevském autosalonu.

Jednalo se o známé coupé nesoucí název Audi Quattro. Nejzajímavější z celé palety vozů označovaných Quattro, je ten s přídomkem Sport, jehož základní charakteristikou je krátký rozvor, výkon 304 k (204 kW) při 6500 ot/min a sklolaminátová dvoudveřová karoserie vyztužená hliníkem.

Audi Quattro Sport patří bez nadsázky mezi nejexkluzivnější a nejnákladnější vozy nesoucí na přídi čtyři kruhy. Audi Quattro Sport vyniká vysokým výkonem, který jde ruku v ruce s výbornými jízdními vlastnostmi a velkou prestiží. Hlavní doménou tohoto automobilu však byl automobilový sport, zejména automobilové rallye ve skupině B. V roce 1984 s tímto vozem jezdil Stig Blomquist, který vyhrál v Řecku, Argentině a na Novém Zélandě. V závodním nastavení Audi dosahovalo výkonu 400 k (294 kW). V roce 1987 byl výkon motoru zvýšen až na hodnotu 509 k (374 kW) a Walter Röhrl získal vítězství ve slavném závodě na Pikes Peak.

Po evropských, amerických, ale i asijských silnicích se však také pohybuje tzv. homologační série přibližně 220 vozů určených pro běžný silniční provoz. Na tyto vozy se nyní zaměříme, protože jsou nám, běžným motoristům, bližší než například speciál pro Pikes Peak.

Srdcem "civilní verze" Audi Quattro Sport je pětiválcový motor o objemu 2132 ccm, přeplňovaný velkým turbodmychadlem KKK (typ K27). Zajímavostí ve své době byla čtyřventilová technika a vstřikování paliva LH-Jetronic pocházející od firmy Bosch. Maximální výkon tohoto skvostu činí 304 k (204 kW) při 6500 ot/min.

Audi Quattro Sport zvládá sprint z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy (!) Z 0 na 160 km/h pak zrychluje za 13,8 sekundy. Maximální rychlost činí 250 km/h. Spotřeba se pohybuje v závislosti na stylu jízdy okolo 18 litrů na 100 km.

Výroba karoserie byla svěřena 22 pracovníkům ve specializované dílně Audi v německém Ingolstadtu a některé komponenty se vyráběly v německé karosárně Bauer. Pro vozy této kategorie typické vypouklé blatníky kryjí litá kola široká 9 palců. Díky celkovému pojetí tvaru karoserie nevyniká Audi Quattro Sport příliš příznivou hodnotou odporu vzduchu (cx=0,43).

Podvozek Sportu je velmi tvrdě naladěn. Rozvor náprav s nezávisle zavěšenými koly je shodný s VW Polo a kratší než u běžného coupé Quattro. Náhon na všechna kola se uskutečňuje prostřednictvím pětistupňové převodovky a středového diferenciálu Torsen, který umožňuje oddělit přední a zadní kola (z prostoru řidiče). Audi Quattro Sport má také závěr zadního diferenciálu, který se však samočinně vypne po dosažení rychlosti 24 km/h. Není pochyb o tom, že výkonný automobil musí mít výkonné i brzdy. Odmontujeme-li kola, spatříme vzduchem chlazené kotouče vpředu i vzadu. Brzdy jsou doplněné o ABS.

Interiér nevyniká luxusem. Jediným trochu luxusním prvkem je koženkové čalounění. Přední sportovní sedadla poskytují dostatečnou oporu v zatáčkách, avšak rozhodně to není vůz stavěný na dlouhé cesty. O tom, že by s Vámi cestoval někdo na zadních sedadlech se Vám může jen zdát. Prostor vzadu je vhodný jen pro Vašeho čtyřnohého společníka (raději menšího). Přístrojová deska je uspořádána klasickým německým způsobem, který se řídí heslem: "Vše co je potřeba, má řidič na dosah ruky".

Cena tohoto skvostu byla v době jeho vzniku v přepočtu přibližně 3,5 mil. Kč. Za tuto částku ho lze při troše štěstí koupit i dnes.