Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi S5 Coupé
Audi S5 Coupé
Audi S5 Coupé
Audi S5 Coupé
30 Fotogalerie

Audi nadále přezbrojuje na naftu. Také S5 mění benzin za šestiválec 3.0 TDI

Audi S5 se na evropských trzích dočká nového motoru, třílitrového vznětového šestiválce o výkonu 255 kW. Nahradí dnešní benzinové 3.0 TFSI (260 kW).

Naftové motory jsou kvůli brojení různých ekospolků na ústupu, mnozí evropští výrobci ale dávají najevo, že jsou nadále potřebné a hlavně, ekologické. A proto se jich nevzdávají, ba naopak stále vylepšují. Takovým příkladem je třeba Audi, které turbodiesely začalo nasazovat i do sportovních „eSkových“ řad.

 

Začalo to duem S6/S7, které v nové generaci na evropských trzích dostalo vznětový šestiválec 3.0 TDI (257 kW), a nyní to pokračuje o třídu menším modelem S5. Ten se také dočkal již dříve avizovaného turbodieselu 3.0 TDI, v tomto případě naladěného na 255 kW, kterým v Evropě nahradí stávající zážehový šestiválec 3.0 TFSI (260 kW). Spárován je s osmistupňovým automatem s kapalinovým měničem a pohonem všech kol, využívajícím samosvorný mezinápravový diferenciál.

 

Příchod vznětového motoru pod kapotu sportovního S5 automobilka vysvětluje především jeho hospodárností. Navzdory obdobnému výkonu jako u dosavadního 3.0 TFSI a mnohem vyššímu točivému momentu 700 N.m (+200 N.m) nabízí totiž dieselová S5 v průměru o 19 % nižší spotřebu paliva než dosavadní benzinové provedení. Zároveň je však obdobně rychlá jako předchůdce, nové S5 kupé zrychlí z 0-100 km/h za 4,8 sekundy, o bezvýznamnou desetinu pomaleji než předchůdce. Maximální rychlost je opět elektronicky omezena na 250 km/h.

Audi S5 – základní technická data verze s 3.0 TDI
ModelS5 kupéS5 Sportback
Motor3.0 TDI V63.0 TDI V6
Pohon4/44/4
Největší výkon [kW/min]255/-255/-
Točivý moment [N.m/min] 700/2500-3100700/2500-3100
Převodovka8A8A
Max. rychlost [km/h]250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,84,9
Komb. spotřeba [l/100 km]6,26,2

Stejně jako větší S6/S7 je i přepracovaná S5 mildhybridem. Využívá výkonný 48V generátor s funkcí spouštěče, poháněný řemenem, jehož srdce dosahuje při zpomalování maximálního rekuperačního výkonu až 8 kW. Energetickou centrálou je kompaktní sada vzduchem chlazených lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 0,5 kWh, která je uložena pod podlahou zavazadlového prostoru.

 

Samotný třílitrový agregát využívá vstřikovací systém common-rail pracující až s tlakem 2500 barů a velké výfukové turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, které vytváří absolutní plnicí tlak až 3,4 baru. Vedle toho je tu elektricky poháněné dmychadlo, uložené ve vlastní větvi sacího potrubí za chladičem stlačovaného vzduchu. Podobá se konvenčnímu výfukovému turbodmychadlu, oběžné kolo turbíny je však nahrazeno kompaktním elektromotorem, který výkonem až 7 kW zrychlí oběžné kolo kompresoru během cca 300 milisekund na 65.000 otáček za minutu. K využití je v době, kdy řidič požaduje vysoký výkon, ale výfukové plyny ještě nedisponují dostatečným množstvím energie k pohonu výfukového turbodmychadla. Síla motoru je díky tomu k dispozici už v nízkých otáčkách a prakticky okamžitě.

 

Pokud byste i nadále chtěli Audi S5 s benzinovým motorem, budete muset vyrazit na mimoevropské trhy. Mimo Evropu totiž auto bude nadále pokračovat s třílitrovým zážehovým šestiválcem o výkonu 260 kW a točivém momentu 500 N.m, spárovaným s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem.

 

Audi S5 s motorem TDI bude na evropské trhy uvedeno v květnu 2019. České ceny zatím nebyly stanoveny.