Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi e-tron GT
Audi e-tron GT
Audi e-tron GT
Audi e-tron GT
89 Fotogalerie

Audi e-tron GT už se sériově vyrábí. Elektrické gran turismo se přitom ještě nepředstavilo

Manufaktura Böllinger Höfe u Neckarsulmu se dosud specializovala na produkci supersportu R8. Nově začíná vyrábět také elektrické gran turismo.

Audi podobně jako jiné automobilky postupně rozšiřuje svoji nabídku elektromobilů. Dosud je aktivní výhradně v oblasti SUV, když nabízí model e-tron a odvozené e-tron Sportback se sportovnějším stylem, nově však míří s elektrovozem také do kategorie konvenčních aut. Začíná sériově vyrábět elektrický e-tron GT, sériovou verzi stejnojmenného konceptu z roku 2018.

Sériová výroba přitom byla spuštěna v době, kdy se automobil ještě oficiálně nepředstavil světu. Audi novinku zatím stále prezentuje jen prostřednictvím konceptu, případně prostřednictvím zamaskovaných prototypů. Objednávky na něj začne přijímat na jaře 2021.

Očekává novinka se začíná vyrábět v manufaktuře Böllinger Höfe u Neckarsulmu, která se dosud specializovala na produkci supersportu R8. Jedná se o mladý závod, otevřený v roce 2014. Vyrábět se tam začala ještě první generace R8, která do té doby vznikala v nedalekém závodě Neckarsulm, primárně ale byl připraven pro druhou generaci R8 z roku 2016.

Nyní se však produkce v Böllinger Höfe rozšiřuje o druhou modelovou řadu, která je navíc prvním elektromobilem Audi vyráběným v Německu – e-tron a odvozený e-tron Sportback se pro Evropu vyrábějí v Belgii. Příprava přitom byla zahájena v rekordním čase s tím, že navzdory pandemii koronaviru se jí povedlo odstartovat podle plánu.

„Model e-tron GT je elektrickým a sportovním završením produktového portfolia Audi, a proto dokonale zapadá do produkce závodu Neckarsulm a především do výroby sportovních vozů v manufaktuře Böllinger Höfe,“ říká vedoucí závodu Helmut Stettner. Bok po boku se tak budou vyrábět nejrychlejší a nejvýkonnější sériové modely značky.

Video placeholder
Audi popisuje vývoj specifického umělého zvuku pro nový e-tron GT • Audi

Zajímavostí je přitom výroba s neutrální bilancí oxidu uhličitého, které už Audi dříve dosáhlo u svých závodu v belgickém Bruselu a maďarském Gyoru. Teplo potřebné pro výrobu v manufaktuře Böllinger Höfe dodává modulární závod pro kogenerační výrobu elektrické energie a tepla spalováním bioplynu. Klimaticky neutrální je i železniční doprava v závodě, kterou zajišťují lokomotivy na elektřinu nebo CNG, zatímco jeden významný speditér využívá biometan v případě automobilové nákladní dopravy.

Emise, které v současnosti ještě nelze eliminovat energiemi z obnovitelných zdrojů, kompenzuje Audi tzv. karbonovými kredity z certifikovaných projektů na ochranu klimatu. 

Maximálně ekologická chce být také samotná produkce. Je tu třeba uzavřený koloběh hliníku, v němž jsou opakovaně využívány odřezky hliníkových plechů, které vznikají v lisovně závodu Neckarsulm. Jsou mimo jiné použity při výrobě rámu boční stěny pro e-tron GT. Plastový odpad z montáže modelů A6 a A7 se zase používá pro vznik speciálních vláken pro použití v 3D tiskárnách. Při montáži se také minimalizuje využití papíru, což snižuje objem odpadu.

Ekologicky se přitom myslelo také při přípravě sériové výroby. Ta se totiž zcela obešla bez fyzických prototypů. Pomocí softwaru a aplikací s virtuální realitou se všechny montážní postupy testovaly pouze virtuálně.