Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi Allroad Quattro
Audi Allroad Quattro
Audi Allroad Quattro
Audi Allroad Quattro
22 Fotogalerie

TEST Audi Allroad Quattro 2.5 TDI - Do boje! (08/2002)

Audi Allroad s turbodieselem dlouho nemělo přímou konkurenci. Koncepcí podobné Subaru Legacy Outback ani Volvo V70 Cross Country nedisponovaly naftovými agregáty a zájemce o silné kombi s prvky SUV tak neměl příliš široký výběr.

Koncepcí podobné Subaru Legacy Outback ani Volvo V70 Cross Country nedisponovaly naftovými agregáty a zájemce o silné kombi s prvky SUV tak neměl příliš široký výběr. Vlastní turbodiesel Volva s označením D5 se ale zabydluje napříč celou modelovou řadou a Audi tak konečně vyrostla bližší konkurence. A jak jde Němec do bitvy vyzbrojen?

Zájemce se snaží upoutat už vnějším vzhledem. Z už tak prostorného A6 Avant udělaly rozšířené blatníky, hliníkové prahy, kryty pod motorem a zadní částí a sedmnáctipalcová kola viuzuálně ještě mohutnější auto.

To hlavní ale skrývá podvozek. Díky pneumatickému pérování lze u Allroadu regulovat světlou výšku od 142 po 208 mm, což v praxi umožňuje překonat již lecjaký terénní hrb. Zájemce o bezmála dvoumilionový vůz také nepochybně potěší fakt, že s nižší úrovní podvozku vypadá Allroad spíše jako Avant po zdařilém sportovním tuningu než jako auto s ambicemi jízdy mimo silnice.

I v interiéru je znát péče o posádku a její pohodlí. Tradičně už u Audi vnímáme bezchybné zpracování a použité materiály - ani při jízdě po nerovnostech nic nevrže a neskřípe. Také prostor pro všechny členy posádky je potěšitelný - i cestující vzadu mají dost místa pro hlavu i kolena. Jednoduchým a přesto tak málo vídaným prvkem komfortu jsou i výklopné kapsy v předních dveřích. Výdechy klimatizace i k zadním sedadlům jsou pak dokladem toho, že je zde hýčkán nejen řidič... Sedadla s vcelku příjemným látkovým potahem jsou povzbudivě vysoká a délka sedáku také uspokojuje - jejich boční vedení by ale mohlo být o něco lepší. Specialitou pak je příplatkové elektricky otevíratelné solární střešní okno, jehož kolektory zajišťují dost energie pro větrání vozu i při vypnutém zapalování...

Zavazadlový prostor je relativně málo hluboký a pod ním se ukrývá pouze dojezdová rezerva - daň za pohon všech kol a komfortní podvozek je ale vykoupena zcela rovným dnem zavazadlového prostoru, a to i po sklopení zadních opěradel.

Silný vznětový šestiválec si toto označení zaslouží až od 1800 otáček. Pod touto hodnotou totiž "spí" a jen díky velmi krátkému prvnímu převodovému stupni je i pod těmito otáčkami rozjezd dostatečně svižný. Deklarovaných 370 Nm je cítit nejvíce okolo dvoutisícové hranice a ani nad 3000 ot/min tah nijak výrazně neklesá. Vozu pomáhá převodovka, která kromě zmíněné "kamionové" jedničky těší řidiče i svým šestým stupněm - na dálnici ušetříte a tah motoru dovolí na tento stupeň jet v podstatě nepřetržitě. Samotné řazení je sice tužší, ale velmi přesné a jeho dráhy krátké.

Vzhledem k hmotnosti vozu, pohonu všech kol i nutkání využívat tah motoru naplno je vcelku logická spotřeba až 11 litrů nafty na 100 km. Při rozumné jízdě se ale dá s polovičním zatížením udržet spotřeba i kolem 8 litrů, což je příznivá hodnota. Hlučnost motoru posádka příliš nepociťuje: do kabiny neproniká žádné dunění, typické pro některé koncernové čtyřválce, ale pouze tlumené hučení. Relativně nejvíce je motor slyšet při volnoběhu, ale ani tehdy nepřekračuje hranici dobrého vychování. Možnost přiřazení redukce nenápadným tlačítkem na řadicí páce jsme v praxi příliš nevyzkoušeli - prostě jsme jen málokdy našli místo, kam by Audi i s maximální světlou výškou ještě mohlo a odkud by se nedostalo i s neredukovanými převody...

Vyspělý podvozek a tuhost karoserie jsme ocenili především při svižné jízdě mimo město. Malé boční náklony a příkladná stabilita při vyhýbacích manévrech dávaly řidiči potřebnou jistotu a standardně dodávané ESP nemělo proč zasahovat. Příjemným překvapením pak byla i jízda po nezpevněných cestách, kde zvednutý podvozek slušně eliminoval malou tlumicí schopnost použitých nízkoprofilových pneumatik 255/55 R17

Technická vyspělost podvozku, síla motoru a bezchybné zpracování interiéru dělají z Audi Allroad bezesporu udatného bojovníka. Zda bude mít jeho budoucí pán dost peněz na jeho pořízení nebo na pravidelný žold do nádrže, necháme jen na něm. Můžeme ale ujistit, že za své peníze dostane adekvátní hodnotu.