Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi A1
Audi A1
Audi A1
Audi A1
13 Fotogalerie

Audi A1 oficiálně: Ryze benzinové motory v dynamičtějším těle a balík technologií k tomu

Nejmenší automobil v nabídce čtyř kruhů odhaluje svá poslední tajemství. Zapomeňte na diesel, přivítejte svěží vzhled a řadu bezpečnostních asistentů.

Model Audi A1 se ještě coby koncept představil na tokijském autosalonu v roce 2007. Sériová produkce započala roku 2010, o dva roky později se vůz dočkal i pětidveřové varianty Sportback. Před třemi lety došlo na drobné omlazovací retuše a s počtem 830.000 prodaných kusů tohoto modelu po celém světě přišla řada na druhou generaci.

Základ novinky tvoří platforma MQB A0, jíž automobil sdílí s Volkswagenem Polo či Seatem Ibiza. Dík nové podlaze má vůz dynamičtější proporce, je delší, širší a nižší. Konkrétně se bavíme o délce 4030 mm, šířce 1740 mm a výšce 1410 mm, ve srovnání se sourozeneckým Polem je A1 o rovných 50 mm nižší. O výrobu se postará továrna Seatu ve španělském Martorellu.

Design automobilu odhalila série uniklých fotografií už před několika hodinami. Víme tedy, že novou generaci zaručeně poznáme díky přepracované přídi s proužkem tří otvorů nad maskou chladiče, která (alespoň dle marketingových hlav Audi) nechává vzpomenout na model Quattro Sport z osmdesátých let. Novinkou jsou taktéž světlomety s technologií LED či osmnáctipalcová hliníková kola.

Moderního vzhledu se dočkal také interiér, který ve srovnání s předchůdcem sází na líbivější materiály a pestřejší barevné kombinace. Vysunující se obrazovka na vrcholu palubovky je minulostí, nahradil ji informační systém MTI s dotykovým displejem zapuštěným přímo do palubní desky. Z logiky věci tady Audi nemohlo aplikovat řešení se dvěma obrazovkami, které jsme si osahali v modelech A8, A7 či A6. Vrcholová výbava dostane displej s rozměrem 10,1 palce, pro nižší provedení bude k dispozici 8,8palcová obrazovka. Každé nové Audi A1 však dostane digitální přístrojový štít namísto analogových budíků, počítá se i s možnostmi Apple CarPlay a Android Auto pro spojení s chytrými telefony.

Z balíčku asistenčních a bezpečnostních systémů vypíchněme varování před opuštěním jízdního pruhu, adaptivní tempomat s funkcí automatického brzdění, nechybí ani asistent pro jízdu v kolonách či přednárazový systém s detekcí vozidel, chodců a cyklistů.

Audi slibuje zlepšení v oblasti praktičnosti. Kapacita zavazadelníku vzrostla na 335 litrů (ve srovnání s předchůdcem polepšení o 65 l), sklopení zadních sedaček pak nabídne velkorysých 1090 l. Nová architektura a větší rozměry prý přinesou i více prostoru pro posádku.

Na rozdíl od sesterských modelů Polo a Ibiza nebude nové Audi A1 osazeno jediným dieselovým agregátem. Paletu jednotek otevírají litrové tříválce TFSI s výkony 70 a 85 kW, které se po novém označují coby 25 TFSI a 30 TFSI. Štítek 35 TFSI je vyhrazen patnáctistovce se 110 kW, avšak ani to není absolutní vrchol. Tím se stane zážehový dvoulitr se 147 kW (40 TFSI).

Ve všech případech jde o auta s pohonem předních kol. Motory lze párovat s manuálním šestikvaltem či sedmistupňovou dvouspojkou. Změna nastává až u nejsilnějšího provedení, které dostane samočinnou převodovkou S tronic se šesti stupni. Zákazníci mohou vybírat ze tří podvozků: kromě standardního připravilo Audi ještě sportovnější variantu a řešení s adaptivními tlumiči.