Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Aston Martin V6
Aston Martin V6
Aston Martin V6
Aston Martin V6
19 Fotogalerie

Aston Martin vstupuje do doby šestiválcové. Představuje hybridní V6 pro superauto Valhalla

Aston Martin začne v roce 2022 nabízet superauto Valhalla vyvíjené ve spolupráci s týmem Formule 1 Red Bull Racing. Už nyní představuje jeho nově vyvinutý motor.

Britská automobilka Aston Martin pokračuje ve zmenšování svých motorů. Někdejší atmosférickou 5.9 V12 nahradil v dnešní generaci aut 5,2litrovým dvanáctiválcem s dvěma turbodmychadly vlastní konstrukce, podobně místo 4,7litrového osmiválec přišel dvojitě přeplňovaný čtyřlitr, původem od AMG. A nyní přichází se zcela nově vyvinutým třílitrovým vidlicovým šestiválcem. Šestiválcový motor přitom tato britská automobilka naposledy nabízela v modelu DB7.

Přeplňovaný třílitrový vidlicový šestiválec je vlastní konstrukce, primárně vyvinutý pro nový supersport Aston Martin Valhalla, který má doplnit nabídku značky v roce 2022. Postupně se ale objeví i v dalších modelech. Do budoucna má totiž nahradit dnešní čtyřlitr dodávaný od AMG.

Video placeholder
Aston Martin: Představení nového 3.0 V6 • Aston Martin

„Od samého začátku jsme měli svobodu zkoumat a inovovat způsobem, který jsme dlouhou dobu neměli,“ říká k pracím na novém agregátu šéfinženýr pohonných jednotek automobilky Joerg Ross.

Firma potvrdila, že bude motor plně elektrifikovaný, právě s ohledem na tuto myšlenku byl od počátku vyvíjen. Značka přitom hovoří jak o hybridní, tak plug-in hybridní formě. Kombinaci s elektromotorem přitom Aston Martin používá hlavně kvůli dodatečné síle, nová 3.0 V6 má být nejsilnějším motorem v nabídce značky. Bližší údaje o výkonu a točivém momentu nicméně budou teprve upřesněny, lišit se budou podle modelu, v němž bude jednotka užita. Její charakter se totiž bude lišit podle použití.

Aston Martin motoru interně říká TM01, což je odkaz na legendárního konstruktéra Tadeka Marka, který vyvíjel motory pro značku v padesátých a šedesátých letech. Při vývoji pak automobilka využívala poznatky nabité z prací na modelu Valkyrie, prvním sériovém voze značky s motorem uprostřed. V jeho případě však v útrobách pracuje atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,5 litru, vyvinutý společností Cosworth.

Třílitrový agregát má být velice kompaktní a lehký, jeho hmotnost se má vejít do 200 kilogramů. Kvůli využití v supersportu pak využije mazání suchou skříní, pro možnost co nejostřejší jízdy. Vyvíjen je pak již s ohledem na budoucí emisní normy Euro 7. Firma navíc slibuje využití výhod elektrifikace, stejně jako práci ve vysokých otáčkách, což má motoru zajistit extrémní charakter.

Pro Aston Martin je to návrat k šestiválci po dlouhých letech. V poslední éře se automobilky spoléhala výhradně na osmiválce a dvanáctiválce, výjimkou bylo pouze miniauto Cygnet, s technikou Toyoty iQ, které poháněl čtyřválec o objemu 1,3 litru. Posledním šestiválcovým Astonem tak byla legendární DB7, nabízená s kompresorem přeplňovaným řadovým šestiválcem. Debutovala v roce 1994.