Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW 2002 tii
BMW 2002 Turbo
BMW 2002 Turbo
BMW 2002 Turbo
87 Fotogalerie

Aston Martin oživil manuál s "dog leg" kulisou. Víte, co to je? A která auta ho měla dřív?

Netradiční kulisa převodovky, u které jsou za sebou stupně 2 a 3, je funkční záležitost. A dnes už bohužel neobvyklá. Dřív to tak ale nebývalo.

Sice teď mezi sporťáky frčí hlavně automaty a pádla pod volantem, ale staré dobré manuály nejsou ještě na hřbitově. Například nový Aston Martin Vantage AMR se také pyšní manuálem, dokonce právě s kulisou typu "dog  leg".

U řazení sedmistupňového manuálu tak stupně dva až sedm zabírají místa, kde normálně jsou stupně jedna až šest. Jednička, která je stejně dobrá jen na rozjezdy, se řadí doleva a dolů.

I když dnes na ně už skoro nenarazíte, převodovky dog leg mají dlouhou tradici. A to hlavně v závodních autech - a když už je měla i ta civilní, většinou šlo o nějaký výjimečný exemplář. Překlad "psí noha" se u nás moc nepoužívá, i my jsme v tomto přejali zase jednou libozvučnější anglickou přezdívku. Ta mimochodem prý vznikla tak, že schéma kulisy připomínalo psa se zvedlou nohou, který si značkuje své území. No, pokud má někdo dost fantazie...

Hlavní výhodou této kulisy je usnadnění a tím pádem i zrychlení řazení mezi nejpoužívanějšími stupni. Jak už bylo řečeno, jednička se hodí jen na rozjezdy a někdy do opravdu ostrých zatáček a vraceček, ale to je spíš případ rally a ještě velmi výjimečný. Na okruzích se nečastěji řadí mezi dvojkou a trojkou, i čtyřka už se používá méně. Čtyřka ke slovu přijde na delších rovinkách, navíc otáčky rostou pomaleji a řidič má na přípravu přeřazení více času. 

Dog leg převodovka tedy vznikla kvůli motorsportu, ale dostala se i do vozů pro běžné zákazníky. Nejčastěji našla uplatnění ve sportovních autech. Mělo ji například Porsche 928. To bylo velké pohodlné kupé GT, které ovšem původně mělo nahradit stárnoucí ikonický model 911. Nabízelo ale zcela jinou koncepci s velkým motorem V8 vpředu a uspořádáním trans-axle kvůli vyvážení. Nešlo ale o jediné Porsche, této kulisy se dočkaly i jiné modely s převodovkou Getrag - nejstarší modely 911, model 914 a přeplňované 924 Turbo.

Němci měli dog leg kulisu vůbec velmi rádi, a tak ji nabízelo i BMW M3 první generace E30, která tak hezky navázala i na model 2002 Turbo. Jedno z prvních aut s přeplňováním turbodmychadlem prý měl takovou akceleraci (alespoň pro řidiče nezvyklé na přeplňování), že převodovka dog leg byla nezbytná. Dále ji najdete v modelech 2002 Tii, M535 a 635CSi. Stejnou převodovkou musel mít ale pochopitelně v nabídce Mercedes, nabídl ji v ostrých modelech 190E 2.3-15 a 2.5-16, 300CE, 320CE a CW111.

Motorsport byl pro kulisu dog leg vůbec ideálním místem, takže v homoogačních speciálech našel největší uplatnění. Proto jej má například i Lancia Stratos HF - elegantní kupé s karoserií od Bertoneho, které bylo jako první auto stavěno cíleně pro rally a vyhrávání. V běžném životě to s ním asi nebylo jendoduché, ale koho to zajímá. Řadit stejně ale budete i v elegantnější Fulvii HF, která byla v rally také úspěšná.

Podobné to bylo i s Fordem GT40, tahle nízká placka, která vznikla, aby zostudila na závodních oválech Ferrari, se pak prodávala i běžným lidem, kteří v ní našli pochopitelně i závodní kulisu řazení. Nešlo ale o nic nového, kdysi dávno už ji měl i Ford Model A.

Dog leg převodovku má i ikonický supersport, který kdysi visel na zdech snad všech klučičích pokojíčků. Měl výklopné dveře, ostré hrany a většinou i velké zadní křídlo, které jej spíš zpomalovalo. Ano, teď mluvím o Lamborghini Countach. Sice se podle mnohých, kteří měli to štěstí a dostali se za volant, řídí hrozně a vlastně je to pitomé auto, ale stejně je nám to fuk.

Když byla zmínka o Lamborghini, nemůžeme vynechat ani jeho rivala Ferrari. To nabízelo netradiční převodovku poněkud překvapivě ve velkém kupé GT, tedy podobně, jako jsme to viděli u Porsche. Kromě dvanáctiválcové Testarossy se stejná kulisa dostala ještě do modelů 308, 328 a 348.

"Psí nohu" najdete i v jednom ostrém hatchbacku. Konkrétně v jednom z prvních hot hatchů, na který se kvůli kultovnímu postavení Golfu GTI zapomíná. Talbot Sunbeam Lotus měl na poměry segmentu netradiční pohon zadních kol, výklopné zadní okno a jména hned tří slavných automobilek v názvu. Vybojoval i úspěchy v rally, když se stal mistrovským autem roku 1981. Mezi další rychlá auta s dog leg řazením pak patří i DeTomaso Pantera, Aston Martin Vantage nebo Maserati Biturbo.

Dog leg kulisa ale není jen výsadou rychlých aut. Najdete ji překvapivě třeba i u maličkého lidového Subaru 360. V Japonsku se toto řešení i v něžných vozech chytilo, bjevilo se tak například i ve spoustě Datsunů a teď nemyslím sportovní kupé Z, ale modely Sunny, 160J, 210, 510 a 610.

Své využití si ale kulisa našla i v případě řazení u francouzských levných aut Citroën 2CV a nejstarších Renaultů 4, nebo také u některých lehkých užitkových aut, jako je například starší Iveco Turbo Daily. U nich se třeba jednička používá jen na rozjezdy s těžkým nákladem nebo přívěsem do kopce. Pokud je ale dodávka prázdná, můžete se rozjíždět na dvojku a proto se tato "posunuta" kulisa řidičům obsluhovala lépe.

Možná je těch aut ještě víc. Napadá vás nějaké, které v článku chybí?