Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Aston Martin DBX
Aston Martin DBX
Aston Martin DBX
Aston Martin DBX
41 Fotogalerie

Aston Martin DBX oficiálně: Veledůležité SUV s osmiválcem se konečně představuje světu

Britská automobilka konečně odhalila veledůležitý model DBX, své historicky první SUV, kterému pod kapotou tepe osmiválec AMG.

Připravovaný model DBX už jsme mohli vidět na celé řadě špionážních snímků, dokonce i sama automobilka nás pravidelně zásobovala fotografiemi maskovaných prototypů, kterak je testuje v náročných podmínkách nebo jen vystavuje na nějaké zajímavé akci. Až teď se ale první sportovně-užitkový vůz společnosti Aston Martin odhaluje v celé své kráse.

Novinka před sebou nemá lehký úkol a jistě nebudeme přehánět, když řekneme, že na ní závisí budoucnost celé automobilky. Aston Martin v čele s Andy Palmerem očekává, že auto výrazně zlepší ekonomickou situaci společnosti. Pro SUV je připravena nová výrobní linka v Saint Athan ve Walesu a cílem je z počátku 4000 prodaných kusů ročně, což by mělo pozvednout celkové prodeje o dvě třetiny na více než 10.000 kusů, absolutně nejvíce ve 106leté historii.

Aston Martin vstupuje na trh s prémiovými SUV později než konkurence, Porsche, Lamborghini či Bentley už svá želízka v ohni mají, takové Ferrari jej pilně připravuje. Britové ale věří, že mají nějaká esa v rukávu. Například zcela novou hliníkovou platformu, kterou nesdílí s žádným jiným modelem a pro toto SUV tak bude unikátem. Pohotovostní hmotnost 2245 kilogramů sice na papíře nevypadá nijak působivě, ale ve srovnání s konkurencí je až o 400 kg lehčí.

DBX se zatím představuje s jedinou pohonnou jednotkou. Je to čtyřlitrový vidlicový osmiválec AMG, jenž disponuje výkonem 405 kW v 6500 otáčkách a 700 newtonmetry točivého momentu v širokém pásmu od 2200 do 5000 otáček. Na stovce je vůz za 4,5 sekundy a pokračovat může na maximální rychlost 291 km/h. Spíše ze slušnosti zmiňme normovanou spotřebu paliva, která má mít dle cyklu WLTP hodnotu 14,32 l na 100 km.

Postupem času se nabídka motorů rozroste, i když v tomto ohledu Aston Martin žádné zásadní podrobnosti zatím neprozrazuje. Spekuluje se o plug-in hybridu, jenž by mohl být také dodán od technologického partnera Daimleru. Britové experimentují rovněž s elektrickým pohonem, v Saint Athan bude později vznikat luxusní elektrická limuzína Rapide E.

Ale vraťme se k DBX. Rozměrově je to auto, které přesně zapadá do mezery mezi Bentley Bentayga a Porsche Cayenne. Délka má hodnotu 5039 mm, šířka 1998 mm a výška 1680 mm, přičemž rozvor náprav činí 3060 milimetrů. Nastavitelný podvozek disponuje standardní světlou výškou 190 mm a dokáže se brodit v 500 mm vody. Na autě jsou dodávána dvaadvacetipalcová kola v nejrůznějších vzhledových provedeních.

Jak moc je novinka pro Aston Martin důležitá, ukazuje také interiér. Ten nabízí nespočet možností individualizace a například každé jedno tlačítko bylo navrženo právě pro tento vůz. Všimnout si můžete „přemostění“ středové konzole a prémiových materiálů všude kolem. Sedačky jsou odvozeny od modelu DB11 a mají být komfortní, ale zároveň zachovat sportovní charakter. Připlatit si můžete například za sadu pro domácí mazlíčky, prvních 500 kupujících získá paket 1913, jenž oslavuje 106 let automobilky zvýrazněním na prazích či pamětní plaketou.

„DBX bude pro mnoho lidí první zkušeností s vlastnictvím vozu Aston Martin. Auto musí být věrné hodnotám naší značky,“ vysvětluje Andy Palmer, který na každé vyrobené SUV před jeho předáním osobně dohlédne a šéfdesignér Marek Reichmann ještě přidá podepsanou fotoknihu. Značka tak chce zákazníkům dát ještě více najevo, že kupují něco opravdu speciálního.

Na vybraných trzích mohou zákazníci objednávat vůz už nyní, dodávky k první várce majitelů jsou naplánovány na jaro příštího roku. Cena auta s představenou motorizací má být ve Velké Británii 158.000 liber, tedy 4,7 milionu českých korun.