Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Alpina 3.0 CSL Race Car (1971)
Alpina 3.0 CSL Race Car (1971)
Alpina 3.0 CSL Race Car (1971)
Alpina 3.0 CSL Race Car (1971)
182 Fotogalerie

Alpina: Připomeňte si historii tvůrce super bavoráků z Buchloe

Alpina je ve světě automobilového průmyslu specifickou značkou. Může se zdát jen jako obyčejný tuner vozů BMW, jenže úpravy jejích aut jdou mnohem dál.

Na světě existují různorodí výrobci automobilů. Jedni se zaměřují na rodinné vozy, jiní se specializují na SUV, další zase na supersporty a některé chtějí nabídnout co nejširší portfolio. Pak je tu ale třeba Alpina, jejíž osobitý charakter snad jinde v automobilovém světě nenajdeme. Znáte její příběh?

Německá společnost Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG je totiž opravdu netradiční „automobilkou“. Svým způsobem se dá považovat za tuningového úpravce, jenže takové označení plně nevystihuje její charakter. Úpravy jejích aut jdou totiž mnohem dál.

Ano, Alpina je svým způsobem úpravce, společnost, která se zaměřuje výhradně na vozy značky BMW, jenže ona už takto upravené automobily vyrábí. Její výrobky se totiž nerodí jako BMW, aby je subjekt sídlící v německém Buchloe následně upravil jako jiné tuningové společnosti, ale už přímo jako Alpiny. Produkce vozů přitom probíhá přímo v továrnách BMW. Alpina už ve svých prostorách pouze ladí interiéry hotových aut a také si vyrábí vlastní pohonné jednotky, které se následně montují do rodících se aut na linkách mnichovské automobilky.

Od karburátorů k prvním vozům

To všechno začalo v první polovině šedesátých let, kdy se jistý Burkand Bovensiepen, syn Rudolfa Bovensiepena, výrobce psacích strojů značky Alpina, rozhodl zvýšit výkon tehdy nově uvedeného BMW 1500 z řady Neue Klasse. I na základě svých závodních zkušeností s BMW 700 zhotovil speciální sadu s dvojitým karburátorem Weber, který zvýšil výkon auta o 12 koní. Kit se zalíbil, a to jak mezi zákazníky, tak paradoxně i v BMW. Mnichovská automobilka totiž tehdy dala sadě plnou tovární záruku.

A tak vznikla Alpina, respektive společnost Alpina Burkard Bovensiepen KG, založená 1. ledna 1965 v Kaufbeurenu. Zaměřila se na úpravy vozů BMW, vedle tuningových sad s dvojitými karburátory společnost nabídla rovněž upravené hlavy válců, ostřejší vačkové hřídele a další sportovní příslušenství. Úspěch původního kitu se pak projevil i v logu firmy, do něhož se vedle nápisu Alpina vešel právě i karburátor.

Nabízené portfolio se Alpina rozhodla v následujících letech prezentovat na závodních tratích, konkrétně v okruhových šampionátech, což se jí dařilo více než úspěšně. Za volantem jejích vozů se totiž na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystřídaly i takové hvězdy jako Derek Bell, Harald Ertl, James Hunt, Jacky Ickx, Niki Lauda nebo Hans Stuck. Není tak divu, že značka v roce 1970 vyhrála evropský šampionát cestovních vozů a radovala se z vítězství ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v belgickém Spa-Francorchamps.

Díky těmto úspěchům se Alpina mohla podílet na další úpravě BMW 3.0 CS pro závodní sérii cestovních vozů. Jeho odlehčením vzniklo slavné BMW 3.0 CSL Coupé, přezdívané díky svému tvaru batmobil, které se od výchozího auta lišilo mimo jiné tenčími plechy na karoserii, odstraněním části odhlučnění nebo vybranými panely karoserie z hliníku.

Firmu nezastavila ani ropná krize na počátku sedmdesátých let, která nadělala velké potíže mnohým výrobcům sporťáků. Alpina dokonce expandovala a s vybranými partnery z řad prodejců BMW postupně vytvořila německou obchodní síť. Následovaly i oficiální dovozci ve Švýcarsku nebo Velké Británii.

Spolu s tím se Alpina v druhé polovině sedmdesátých let plně vrhla na vývoj silničních automobilů, když po napínavé sezoně v roce 1977 plné soubojů s Jagurem na čas zmizela z evropského šampionátu cestovních vozů. V roce 1978 tak debutují hned tři modely, kompletně vyvinuté značkou Alpina.

Rozšiřující se nabídka

Tehdy se ještě její vozy prezentovaly jako BMW Alpina. B6 2.8 byla řadou 3 poháněnou šestiválcem, a to v době, kdy v Mnichově pro tuto řadu nabízeli výhradně čtyřválce. B7 Turbo zase bylo nejrychlejším sedanem své doby se základem v tehdejší řadě 5. A B7 Turbo Coupé odvozené z řady 6 zase s výkonem 300 koní patřilo mezi nejvýkonnější kupé tehdejších let.

Díla se stala úspěšnými, a tak v roce 1983 Alpina získává od německého ministerstva dopravy oficiální statut automobilového výrobce. Z tuningového úpravce se tak stává skutečná automobilka. I s vlastním VIN kódem.

Nabídka se tak postupně mohla rozšiřovat. V roce 1999 Alpina poprvé nabídla vznětový motor, prostřednictvím modelu D10 BiTurbo se základem v řadě 5 generace E39, který už je od té doby tradiční součástí její nabídky. Dnes už nabízí také SUV, a to na bázi modelů X3 a X4. První z nich debutovalo v roce 2013.

Těsné sepjetí s BMW však zůstalo zachováno. A to nejen díky tomu tomu, že Alpina vždy stavěla své vozy výhradně na základech techniky aut mnichovského výrobce. Její auta navíc lze servisovat u servisních partnerů BMW a také se její automobily prodávají u vybraných prodejců mnichovské automobilky. Na českém trhu je výhradním oficiálním zástupcem značky společnost Invelt.

Specifický charakter

Automobily Alpina se pak vyrábějí přímo v továrnách BMW. Tam je namontován do karoserie i motor, jinak ručně zhotovený u Alpiny. Poté míří automobil k Alpině, kde je interiér přečalouněn podle požadavků klienta a dále upraven. Přestože na první pohled jsou Alpiny prakticky shodné s výchozímu BMW, až 40 % komponentů bývá odlišných.

V průběhu let se Alpina vycizelovala na výrobce, který nabízí pěkně rychlá BMW, avšak výrazně komfortnější než výchozí modely. Sama na svých autech vyzdvihuje motory s vysokým točivým momentem, výborně ovladatelný podvozek s neutrálním chováním a vysokým pohodlím na dlouhých cestách nebo pečlivé řemeslné zpracování.

Poznávacím znakem pak bývá modrý podklad ukazatelů v kapličce přístrojů nebo modré podsvícení. Typický je i tmavě zelený lak karoserie nebo kola v klasickém vzhledu.

Spolupráce je navíc oboustranná. Alpina dodala třeba automatickou převodovku pro roadster Z8 nebo osmiválec 4.6is pro první generaci X5.

Aktuálně v Buchloe nabízejí modely na bázi BMW řady 3 (tzv. Alpina B3 s třílitrovým šestiválcem o výkonu 340 kW), X3 a X4 (XD3/XD4 s šestiválcem naladěným na 285 kW), řady 5 (benzinové B5 Turbo a naftové D5 Turbo) a řady 7 (B7 s 4,4litrovým osmiválcem o výkonu 447 kW). Označení se tak sjednotilo s dárcovskými automobily s tím, že písmeno B a D odkazuje na zážehový, respektive vznětový motor. A pozor, již od roku 1979 se Alpina zabývá také prodejem vín, což je oblast, které se věnuje dodnes.