Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario
43 Fotogalerie

Alfa Romeo vzkazuje: Postavíme zábavný sporťák, ale musíte nám dokázat, že ho opravdu chcete

Existuje dobrý důvod, proč Alfa Romeo přešla na mainstreamově zaměřené portfolio. Na zábavná auta sice nerezignovala, ale předem musí být splněna důležitá podmínka.

Letos je to patnáct let od ukončení výroby modelu 8C Competizione s plátěnou střechou. Kupé skončilo ještě o rok dříve. A stejně tak uběhlo pět let, co z výrobní linky sjel poslední kus 4C Spider. Podobně jako u „osmičky“ produkce kupé skončila v předešlém roce. Od té doby dvoudveřový sportovní model ve stálé nabídce chybí. Bylo tu sice osvěžení v podobě limitované série 33 Stradale, ale na tu běžný smrtelník nedosáhl. Navíc šlo o vedlejší projekt týmu nadšenců, který vedení podporovalo s podmínkou, že jejich činnost neohrozí výrobu ani plynulost fungování značky.

V posledních letech automobilka šla mainstreamovou cestou postavenou na crossoverech a SUV, ale naštěstí nezapomíná na své sportovní kořeny. Současná strategie je pro ni spíše nutností než vůlí. Faktem ale je, že díky tomu se dokázala vnitřně stabilizovat.

Jenže k tomu, aby značka vyráběla zábavná auta, musí mít dostatečný finanční polštář. Alfa Romeo je automobilkou s menšími objemy prodejů, kde věci jdou pomaleji než například u Toyoty. Japonská automobilka si může dovolit řidičsky orientované vozy z divize GR, protože náklady na vývoj pokryjí výnosy z prodejů běžných osobních aut. A protože jich je většina minimálně s hybridním pohonem, nedělá si starosti ani s flotilovými emisemi.

Alfa Romeo je v tomto ohledu ve složitější situaci. To je vidět i na dlouhém životním cyklu modelů Giulia a Stelvio. Právě vývoji jejich nových generací věnovala automobilka v posledních čtyřech letech podstatnou část financí. Půjde o zcela nové vozy s možností hybridního nebo čistě elektrického pohonu, přičemž SUV se dočkáme ještě letos. Na sedan si počkáme do příštího roku.

Vzkaz Alfy Romeo ve vztahu k vymodlenému dvoudveřovému sporťáku je jasný – kupujte naše auta a my vám ho nadělíme. Jedině navýšením prodejů si bude moci vytvořit dostatečně velkou finanční zásobu, z níž zadotuje vývoj a výrobu modelu určeného pro relativně úzkou skupinu zákazníků.

Automobilka zároveň stojí před rozhodnutím, jakým směrem se vydá v souvislosti s elektromobilitou. Částečnou odpověď poskytnou prodeje crossoveru Junior. To ovlivňuje i spekulace kolem potenciálního sportovního vozu.

Produktový manažer Mario Lamagna sdělil redakci AutoExpress, že je otevřen spalovací i elektrické verzi, ale auto musí zůstat emočním zážitkem. Proto se chce vyhnout „náhražkám“, jako je umělá simulace řazení nebo zvuky spalovacího motoru v elektromobilech. Člověk se do auta musí v první řadě zamilovat, nehledě na to, jestli bude jezdit na palivo nebo elektrickou energii z baterií.

Video placeholder
Alfa Romeo 33 Stradale • Alfa Romeo