Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147
29 Fotogalerie

Alfa Romeo 147 (2000-dosud) – Půvabná a zlobivá

Aleš Dragoun
Alfa Romeo 147 nahradila v roce 2000 dvojčata 145/146. Klínovitý design předchůdců vzal za své, nová alfa se výrazně zakulatila. Projevilo se to i na výdrži v provozu?

Nebyl snad nikdo, komu by se krásný, zprvu pouze třídveřový sportovně střižený hatchback nižší střední třídy nelíbil. Její tvary ocenila i porota mezinárodní soutěže „Car Of The Year“. Alfa 147 se stala evropským vozem roku 2001.

Jak šel čas

Alfa 147 byla představena nejprve ve třídveřové verzi. Světovou premiéru si odbyla na turínském autosalonu v červnu 2000. Jen 4,17 m dlouhý automobil disponoval značnou šířkou 1,73 m. Zpočátku se pod kapoty vozů dostaly pouze zážehové šestnáctistovky o výkonech 77 a 88 kW. Zatímco výkonnější varianta disponovala variabilním časováním ventilů, slabší, nazvaná Eco, jej neměla. Pětidveřová verze, která měla ovšem zadní kliky podobně jako větší model 156 zapuštěné do rámů zadních skel, se dostala k zákazníkům až v roce 2001. Tehdy měl také premiéru stopadesátikoňový zážehový dvoulitr a první přeplňovaná vznětová jednotka, motor 1,9 litru JTD s 85 kW. Dvoulitr mohl být spřažen i s robotizovanou převodovkou Selespeed.

V roce 2002 se dočkali zájemci o ostrou variantu: verze GTA dostala stejně jako větší stopadesátšestka šestiválec o objemu 3,2 litru o výkonu 184 kW. Oproti běžným modelům měla o tři litry větší palivovou nádrž (63 místo 60 l) a řadu úprav na podvozku i karoserii. Objevila se i silnější verze jétédéčka se 103 kW. Rok 2003 pak přinesl ještě jednu výkonovou variantu přeplňovaného vznětového motoru se systémem common-rail, a to tu nejslabší se 74 kW.

design testy alfaromeodesign testy alfaromeo | acz

O rok později pak stočtyřicetsedmička prodělala velkou modernizaci vzhledu, změnila se především přední část, původní kulaté světlomety byly nahrazeny nižšími a agresivněji tvarovanými, rozšířila se maska chladiče, změnily se přední i zadní nárazník a zadní světla se zvětšila. V motorové paletě k žádným větším změnám nedošlo, pouze výkon nejsilnějšího turbodieselu byl zvýšen na rovných sto padesát koní, tedy 110 kW.

Od té doby se žádné velké změny na tomto voze neodehrály. Jedinou novinkou bylo zavedení vznětových verzí Q2 v minulém roce. Ty mají přední diferenciál Torsen se zvýšenou svorností. Toho se dočkala i limitovaná edice Ducati Corse, představená letos v lednu. Je zajímavá i srdcem - pod kapotou jí totiž bije nejvýkonnější verze motoru 1,9 JTDm se 125 kW.

Alfa 147 se stále vyrábí. Nové, výhradně třídveřové MiTo, které dostalo při vývoji přednost, je postaveno v hierarchii značky níže, ale reálnou velikostí zaostává jen nepatrně a uvnitř je dokonce v některých parametrech větší. Stočtyřicetsedmička se dočká svého nástupce zřejmě příští rok v létě. Nejspíš ponese označení 149, má být ale výrazně větší.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
ALFA ROMEO 147 na MOJE.AUTO.cz

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení EuroNCAP absolvovala Alfa Romeo 147 v roce 2001 a odnesla si za ochranu cestujících při čelním nárazu tři hvězdičky a 21 bodů. Řidič může při havárii utrpět velmi vážná zranění nohou, obzvláště pravé. K chodcům je tento vůz ohleduplný průměrně: v testu získal dvě hvězdičky ze čtyř možných a 17 bodů.

V žebříčcích TÜV 2008 mezi nejmladšími ojetinami 2-3 roky starými obsadila Alfa Romeo 147 až 104. místo s průměrem 7,6 % vážných závad, což není právě lichotivé hodnocení. V kategorii 4-5letých vozů jí pak patří 80. místo s průměrem 11,1 %, což je sice o něco málo lepší, ale stále podprůměr. TÜV Alfám na německých STK nejčastěji vytýká nadprůměrně problematické osvětlení vozidla, nesouměrný účinek ruční brzdy, předčasnou korozi výfukové soustavy i opotřebení podvozku, které svou povahou žádá záznam do protokolu.

design testy alfaromeodesign testy alfaromeo | acz

Klady a zápory

Alfa 147 se povedla hlavně co se designu týče, a to jak exteriéru, tak i interiéru. I jízdní vlastnosti odpovídají tradici značky, ovšem technikům se podvozek podařilo vyladit tak, že je i dostatečně komfortní, tedy pokud nevyberete extrémní kombinaci silného dieselu a velkých kol. Všemu vévodí velmi přesné řízení, jehož rejd není určen pro časté městské manévry.

Sedadla jsou velmi pohodlná, obzvláště ta přední, většina nabízených ojetých vozů má navíc bohatou výbavu včetně špičkového audiosystému Bose.

O zážehových motorech obecně platí, že jsou výkonné a pružné. Vybíráte-li mezi silnější a slabší jedna-šestkou, volte spíše silnější alternativu, která má podobnou spotřebu jako méně vyspělý motor verze eco. Vznětová JTD jsou v provozu silná, ale s klidným a tichým chodem v dnešních vozech už nedokáží soupeřit. Verze s diferenciálem Q2 odstraňují účinně většinu nevýhod uspořádání vše vpředu, s řízením se v zatáčkách motor nepere a auto krásně vykružuje oblouky, které mu předepíšete.

ALFA ROMEO 147 na AUTO.cz
TEST Alfa Romeo 147 1,6 T.S. 3D - kráska z Itálie (04/2001)
TEST Alfa Romeo 147 1,6 T.S. 5D - nejenom krásná, ale i praktická (08/2001)
TEST Alfa Romeo 147 1,9 Multijet 16V - Cuore petrolifero (06/2005)
TEST Alfa Romeo 147 1,9 JTD Q2 - rovnost, SVORNOST, bratrství (09/2007)

Co se nepovedlo? Dílenské zpracování jinak kvalitních materiálů. Ctitele značky to ale příliš nevzrušuje, stejně jako malý zavazadelník, který má jen 280 l a ještě je problematicky přístupný přes vysokou nakládací hranu. Při přejezdu příčných nerovností přenáší přední náprava do interiéru citelné rázy a se stočtyřicetsedmičkou se rozhodně neotočíte na pětníku, rejd předních kol je velmi omezený. Jinak ostré brzdy při opakovaném používání rychle vadnou. Robotizovaná převodovka Selespeed, dodávaná s dvoulitrovým zážehovým motorem, narozdíl od klasických automatů nepodrží automobil při rozjezdech do kopce.

TÜV AUTO REPORT 2008 na AUTO.cz
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 2-3 roky): lidové Mazdy momentálně vládnou
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 4-5 let): v čele s 911, Jazzem a Legacy
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 6-7 let): Dříči z Japonska vs. víkendové fajnovky z Německa
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 8-9 let): vedou sportovní Porsche a Mercedesy a univerzální Toyoty
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 10-11 let): každý čtvrtý má problém

Závady

Bolestí motorů JTD jsou závady vstřikovačů systému common rail a poruchy měniče množství nasávaného vzduchu. Zážehové motory Twin Spark konzumují nadměrné množství oleje a mohou mít nepravidelný běh. Tato závada se většinou řeší výměnou zapalovacích svíček – dvou na každý válec. Podceňovat byste neměli předepsané intervaly výměny oleje, stejně tak jako jeho kvalitativní třídu. U Twin Sparků se také rády trhají rozvodové řemeny, opotřebení ložisek klikového hřídele může vést až k zadření motoru. Stočtyřicetsedmičku dále sužují poruchy elektroniky. Co se podvozku týče, na přední nápravě se vyskytují vlivem opotřebení vůle.Řízení jakž takž odolává, přinejmenším se zdá být robustnější než u předchůdce.

design testy alfaromeodesign testy alfaromeo | acz

Ceny

Ceny modelu 147 se zážehovými motory 1,6 Twin Spark spadly již ke 100.000 korunám za vozy z počátku výroby, běžně se pohybují v rozmezí 110-150 tisíc. 130-150 tisíc můžete zaplatit i za výkonnější dvoulitr z roku 2001. Automobil se vznětovým motorem JTD seženete pod 150 tisíc korun je výjimečně. Za pětiletý vůz se 100 tisíci najetými kilometry s oběma druhy motorů dáte těsně pod 200.000 Kč.

Strop nabídky představují mírně ojeté mladší vozy. Za Alfu 147, která bude mít na tachometru pod 50 tisíc ujetých kilometrů a pod kapotou vznětový motor, zaplatíte 300-350 tisíc. Kolem 300 tisíc stojí i dvoulitrové zážehové verze zhruba stejného stáří a kilometrového proběhu.

design testy alfaromeodesign testy alfaromeo | acz

Co říká odborník?

(Tomáš Svoboda, obchodní ředitel Auto ESA)

Vozy Alfa Romeo 147 nevynikají prostorností ani užitnou hodnotou, avšak nabízejí propracovaný design, dobré jízdní vlastností a většinou i bohatou výbavu. Díky speciálnímu vybrání pod palubní deskou, si dvojice cestujících na předních sedadlech může libovat, neboť má dostatek prostoru pro nohy. Při rychlosti 140km/h a více proniká do interiéru vozu aerodynamický hluk, který s rostoucí rychlostí citelně vzrůstá. Alfa 147 má vesměs výkonné agregáty, i základní 1,6 Twin Spark. Ze dvou výkonových verzí doporučuji agregát s tradičním proměnným časováním ventilů a výkonem 88 kW, jedná se o tichou, pružnou a úspornou pohonnou jednotku.

Výrobce radí používat mazivo Selenia Racing (např. 10W-60), při záměně olejů jiné kvality a parametrů dochází často k poškození motoru.

Přednosti

  • jízdní vlastnosti
  • přesné řízení
  • design interiéru i exteriéru
  • kvalitní materiály v interiéru
  • jistý podvozek
  • silné a pružné zážehové i vznětové motory
  • často bohatá výbava

Nedostatky

  • malý zavazadelník
  • malý rejd předních kol
  • rázy od přední nápravy při přejezdu příčných nerovností
  • vadnoucí brzdy při opakovaném brzdění
  • vibrace vznětových motorů
  • dílenské zpracování

Nejčastější závady

  • poruchy vstřikovačů u vznětových motorů
  • závady měniče množství vzduchu u vznětových motorů
  • nepravidelný běh motorů Twin Spark
  • přetržený rozvodový řemen u motorů Twin Spark
  • opotřebení ložisek klikového hřídele
  • problémy s elektronikou
  • vůle na přední nápravě

Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Alfy Romeo 147 na moje.auto.cz
ALFA ROMEO 147 na MOJE.AUTO.cz