Alfa Romeo 145 (1994-2000) - obal prodává
Náhrada za zastaralou Alfu 33 přišla nejprve na podzim 1994 ve třídveřovém, později v roce 1995 také v pětidveřovém provedení. Kratší a sportovnější hatchback 145 lépe zapadal do tehdejší modelové palety karosérií sportovních střihů a přes technickou příbuznost s rodinně orientovanou pětidveřovou verzí, byl výrazně odlišným vozem. Ani jedna z Alf pro širokou veřejnost nepatřila svým designem ke střednímu proudu. Alfa 145 byla sice klasickým třídveřovým hatchbackem, ale dlouhá rovná střecha v mnohém připomínala dvoudveřová kombi shooting brake. Rozvor 2540 mm, společný oběma variantám karosérie, poskytoval dobrý základ pro výstavbu prostorného interiéru, což se také povedlo. Právě toto není u vozů značky Alfa Romeo zcela samozřejmé. Krátký převis vzadu je spolu s výrazně klínovitým profilem hlavním důvodem, proč i základní model stočtyřicetpětky působí dodnes atraktivně. Pás bočních oken za dlouhými dveřmi končí až netradičně tvarovaným zadním sklem, přičemž pod sklem jsou ukryty také sloupky karosérie.
Vzhled je asi nejsilnějším ze všech argumentů, hovořících ve prospěch Alfy. Také další argumenty z krátkého seznamu usilují o to, získat si zájemce impulsivním rozhodnutím, na základě prvního dojmu. Může se přitom jednat třeba o zážitek ze svezení. Alfa Romeo dostala agilní podvozek, který ač pochází z koncernové platformy Fiat Auto, nemá svým projevem s příbuznými modely příliš společného. Charakteristikou podobně povzbuzující potenciálního zájemce o ojetou Alfu je přímé řízení s dobrou odezvou. Pak je tu ještě cena. V našem případě, u šestiletého vozu se 105 tisíci kilometry na počítadle, činila 145 tisíc Kč.
Další argumenty jsou buď neutrální nebo častěji výrazně proti nákupu tohoto modelu. Sportovní jízdě příliš nesvědčí zážehové motory boxer, které se do modelu dodávaly v prvních letech výroby. Šlo o dvouventilové motory 1.4 (66 kW) a 1.6 (76 kW), vrcholem byl po jistou dobu čtyřventilový motor 1.7 16V (95 kW). Stejná paleta byla zpočátku k dispozici i pro liftback 146. K vibracím a menší spolehlivosti boxerů se navíc řadí jako negativum vyšší spotřeba paliva a méně precizní řazení pětistupňové převodovky. K nejstarším modelům řady 145/146 patří také turbodiesel o výkonu 66 kW. Již druhým rokem výroby se v malých Alfách 145 Quadrifoglio objevil také řadový čtyřválec 2.0 (110 kW), tentokrát uložený přirozeně napříč, což vyřešilo, alespoň v nejsilnějším modelu, také problematické řazení převodů. Také tento motor se později (v roce 1996) dostal i do Alfy 146 tentokrát s tradičním označením „ti“.
V roce 1997 se Alfa 145 zbavila zastaralých motorů s protilehlými písty, když je nahradily výkonné šestnáctiventilové čtyřválce Twin Spark (dvě svíčky ve válci) s označeními 1.4 16V (76 kW), 1.6 16V (88 kW), 1.8 (103 a později 106 kW). V roce 1999 následoval další facelift a vrcholný čtyřlístek Quadrifoglio s motorem 2.0 (114 kW). Dvoulitrový turbodiesel byl nahrazen velmi moderním agregátem 1.9 JTD (77 kW) se vstřikováním common-rail první generace.
K technicky slabým místům dále patří závady olejových čerpadel u modelů roku 1995 a 1996, řadové motory trpí nebezpečím přetržení rozvodového řemene, při nedostatečné údržbě, k opotřebení je náchylná především přední náprava, kde se majitelé Alf 145 z prvních roků výroby potýkali s problémy v řízení. Německý TÜV zaznamenal u Alf 145 na technických kontrolách zvýšené opotřebení třecích segmentů, což může souviset s vyšším temperamentem řidičů těchto vozů.
Při nákupu Alfy 145 budete možná příjemně překvapeni, protože vozy s výkonnými motory mají mnohdy bohatou výbavu a jsou k dispozici za dobré ceny. Ještě než se po zkušební jízdě rozhodnete se staronovou Alfou odjet domů, zvažte kolik bude reálně stát další provoz a to včetně údržby, o které nemáte jistotu, že ji předchozí majitel skutečně podle najetých kilometrů provedl.
Další informace najdete také na odkazech:
TÜV AutoReport 2005 – Přehled žebříčků spolehlivosti
Přednosti
- jízdní a dynamické vlastnosti
- obratnost
- vzhled
- příznivé ceny
Nedostatky
- podprůměrné dílenské zpracování
- méně komfortní odpružení
- nepřesné řazení
- zastaralé osmiventilové motory s protilehlými písty do r.1997
Nejčastější závady
- množství různých závad, jeden z nejhůře hodnocených vozů dle TÜV
- předčasné opotřebení brzd, přední nápravy, řízení
- koroze výfuku
- vadná spojka, opotřebení synchronizací v převodovce
- problémy s elektronikou a elektrickou soustavou vozu (např. imobilizér, palivové čerpadlo, atd.)