Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Test letních pneumatik
Test pneumatik 235/55 R17 103 W/Y
Test pneumatik 225/40 R18 92Y
Přezouvání pneumatik
9 Fotogalerie

Aktuální test letních pneumatik: Jedny brutálně kloužou!

Letošní test letních pneumatik ukázal na vyrovnané schopnosti výrobků aktuálně prodávaných na trhu. Přesto se podařilo odhalit i jeden, který je za mokra vysloveně nebezpečný!

Porovnání pneumatik od evropských autoklubů přinášíme ve Světě motorů už roky. Těžko lze najít preciznější testy, než nabízí spolupráce německého ADAC a rakouského ÖAMTC. Všechny výrobky lze koupit i v Česku, byť některé pouze v internetových obchodech.

Letos se technici podívali na šestnáct zástupců kategorie 225/40 R18, která bude zajímat majitele octavií, golfů nebo superbů. Výsledky rozměru 235/55 R17 se zase týkají vlastníků SUV nebo malých dodávek. Obecně platí, že i pokud se test netrefí přesně do rozměru vašeho auta (podle TP), dá se z něj vycházet pro příbuzné rozměry.

Mokro horší sucha

Systém hodnocení pneumatik je za roky promakaný s německou precizností – celková známka se skládá z dílčích výsledků, kterým ale přikládá jinou váhu. Třeba k chování na suchu se přihlíží z 20 % hodnocení, ale na mokru už 40 %. Z deseti procent se hledí na hluk a stejnou vahou ke vlivu na spotřebu. Celkovou známku pak z pětiny ovlivňuje i odolnosti vůči opotřebení. Ani skvělé výsledky v těchto disciplínách ovšem nepomohou, pokud guma propadne ve vysokorychlostním testu, což se v minulosti podařilo pneumatikám Vredestein. Není to ale letošní případ. 

Novinkou posledních sezon je hodnocení celkového kilometrového nájezdu nad základních 15.000 km. Ukáže totiž, že se u stejného rozměru liší výdrž pneumatik až na zákonný limit 1,6 mm klidně o 14.000 km. „Řidičům s velkými kilometrovými nájezdy z důvodu nízkých nákladů na opotřebení se vyplatí i mírně vyšší nákupní cena,“ říká vedoucí technologického centra německého autoklubu ADAC Reinhard Kolke.

Stáří dělá cenu

Cena gum v testu se i v domácích internetových obchodech značně liší, proto uvádíme orientační sumu představující střed nabídky. Když se po důvodech budete pídit, zajímejte se o stáří pneumatik podle označení DOT na bočnici. Renomovaní prodejci si totiž nedovolí nabízet vám gumy staré jeden i více roků. Zato extralevní s tím nemají problém. Zboží u nich často pochází z neoficiálního přeprodeje zboží ze zahraničních skladů. Je proto výrazně levnější, ale může mít horší vlastnosti v čase. A spočítejte si také náklady na přezutí a odevzdání starých gum u pneuservisů, pokud jim donesete nové pořízené z internetu od konkurence. Možná pak zjistíte, že se na počátku lákavý nákup nakonec prodražil. Nezapomeňte, že si gumy na ráfky doma sami nepřezujete…

Test pneumatik 235/55 R17 103 W/Y

Pneumatiky pro SUV nebo malé dodávky letos ukázaly na jasného vítěze – Michelin Primacy 4 si dobře vedl ve všech disciplínách (celkově dostal nejlepší známku z letošního testu), a ještě prokázal excelentní kilometrový proběh téměř 46.700 km. Celkem čtyři výrobky si odnesly školní známku 2, zbytek většinou trojku. Mohlo za to zpravidla slabší chování na mokru, které se na celkovém hodnocení podílí ze 40 procent. V testech německých autoklubů totiž stále platí pravidlo, že pokud už v jedné disciplíně guma dostane špatnou známku, nikdy už pak nemůže dostat lepší. To podrazilo vaz výrobku Laufenn, který si vedl doslova tragicky na mokru. Dostal za to dokonce pětku, což je v testech naprostá výjimka. Na suchu se přitom choval velmi slušně. Evidentně si nelichotivého verdiktu všimla i společnost Hankook, pod kterou Laufenn spadá – pneumatiky S-Fit EQ už nahradila modelem EQ+.

Výsledky testu ADAC 2020 pro 235/55 R17 103W/Y
Výrobce a modelCena KčSucho 20 %Mokro 40%Hluk, Komfort 10%Vliv na spotřebu 10%Opotřebení 20%Celková známka
Michelin Primacy 4346622,22,3211,9
Bridgestone Turanza T00530771,92,32,61,422,1
Maxxis Premitra 522301,92,42,72,322,3
Pirelli Cinturato P726941,72,42,72,32,52,3
Hankook Ventus Prime 323712,72,42,6222,7
Semperit Speed-Life 2 SUV29332,52,72,61,912,7
Yokohama BluEarth RV-0229162,62,72,12,622,7
Continental Eco Contact 6295722,82,31,212,8
Esa+Tecar Spirit Pro27002,42,82,52,112,8
Kumho Ecsta HS51231632,22,52,52,53
Kleber Dynaxer HP 326572,43,33,31,823,3
Laufenn S-Fit EQ20692,152,32,525
Hodnocení jako ve škole od 0,6 do 5,5: Výborný: 0,6-1,5 Chvalitebný: 1,6 až 2,5 Dobrý: 2,6-3,5 Dostatečný: 3,6-4,5 Nedostatečný: 4,6-5,5

Kolik ujedete na 235/55 R 17
ModelNájezd km
Kumho Ecsta HS5134 500
Pirelli Cinturato P735 000
Laufenn S-Fit EQ37 000
Maxxis Premitra 537 100
Yokohama BluEarth RV-0238 400
Kleber Dynaxer HP 340 500
Hankook Ventus Prime 341 200
Bridgestone Turanza T00541 400
Michelin Primacy 446 700
Semperit Speed-Life 2 SUV47 000
Esa + Tecar Spirit Pro48 000
Continental EcoContact 648 300

 

Na jaké vozy se hodí
AudiA7, Q3
FordGalaxy, Kuga, S-Max, Tourneo Coustom
JaguarXF
Mercedes-Benztřída S, třída V
OpelAstra GTC, Cascada
VolvoS60, V60, XC60
VolkswagenPhaeton, Tiguan, T6

Test pneumatik 225/40 R18 92Y 

Šestnáct plášťů se letos utkalo v rozměru 225/40 R18 92Y. Čtyři z nich byly hodnocené jako chvalitebné pro všestrannost. O první příčku se podělily gumy Continental a Michelin s celkovou známkou 2,1. Každá z nich na to šla jinak – první excelovala na mokru, druhá na suchu. K dobré známce ale vedly stabilně dobré výsledky. A totéž se nestandardně opakovalo i na další pozici, kde skončily výrobky Goodyear a Maxxis. A to přesto, že druhý z nich si nevedl moc dobře v odolnosti vůči opotřebení. Navíc není stále v Evropě příliš známý, vyrábí ho tchajwanský Cheng Shin. Nepřekvapivě na poslední pozici skončila okrajová značka Rotalla, která je horší na suchu a vysloveně špatná na mokru. Celkově tak opět platí, že pokud sáhnete po renomované značce, neuděláte chybu.

 

Výsledky testu ADAC 2020 pro 225/40 R 18 92Y
Výrobce a modelCena KčSucho 20 %Mokro 40%Hluk, Komfort 10%Vliv na spotřebu 10%Opotřebení 20%Celková známka
Continental PremiumContact 624032,41,73,62,122,1
Michelin Pilot Sport 425221,922,91,922,1
Goodyear Eagle F1 Asymetric 523081,72,33,11,922,2
Maxxis Victra Sport 5270022,22,82,422,2
Nexen N´Fera Sport19992,22,63,11,922,6
Sava Intensa UHP 213491,82,73,11,622,7
Vredestein Ultrac Vorti20252,52,72,92,422,7
Falken Azenis FK51019892,92,43222,9
Bridgestone Potenza S00123731,733,52,12,53
Kumho Ecsta PS7124252,42,33,3233
Nokian Powerproof18792,42,42,8233
Pirelli P Zero25681,31,82,92,733
Toyo Proxes Sport204522,82,9233
Hankook Ventus S1 evo3193523,13,41,82,53,1
Cooper Zeon CS-Sport 3251023,33,22,523,3
Rotalla Setulla S-Pace RU0111602,93,62,81,623,6
Orientační nejnižší cena podle nabídky českých e-shopů
Hodnocení jako ve škole:od 0,6 do 5,5: Výborný: 0,6-1,5 Chvalitebný: 1,6 až 2,5 Dobrý: 2,6-3,5 Dostatečný: 3,6-4,5 Nedostatečný: 4,6-5,5

 

 

Kolik ujedete na 225/40 R 18
ModelNájezd km
Pirelli P Zero25 500
Nokian Powerproof                 27 900                   
Kumho Ecsta PS71                28 200                   
Toyo Proxes Sport                33 400                   
Bridgestone Potenza S001                 33 700                   
Hankook Ventus S1 evo3                  35 800                   
Rotalla Setulla S-Pace RU0136 100
Maxxis Victra Sport 536 100
Vredestein Ultrac Vorti36 100
Nexen N'fera Sport36 500
Sava Intensa UHP 236 800
Cooper Zeon CS-Sport38 200
Michelin Pilot Sport 438 200
Falken Azenis FK51038 500
Continental PremiumContact 639 200
Goodyear Eagle F1 Asymetric 539 600

 

Na jaké vozy se hodí
AudiA3
BMW1, 2, 3, Z4
FordC-Max, Focus
Hyundai/Kiai30, Ceed
Mercedes-BenzA, B,C, CLA, SLK
OpelAstra, Meriva, Zafira
ŠkodaOctavia, Superb
VolkswagenGolf, Jetta, Touran