ADAC zveřejnil seznam nejméně spolehlivých aut za uplynulý rok
Jako každý rok, i letos zveřejnil německý autoklub ADAC statistiky spolehlivosti různých modelů, které vycházejí ze zkušeností jeho žlutých andělů.
Německý automotoklub vydává každý rok index spolehlivosti vozů, který je sestaven podle počtu výjezdů jeho asistenčních žlutých andělů a jejich partnerů. Za rok 2019 pak ADAC vyhodnotil celkem 3.756.226 výjezdů, díky nimž získal dostatek podkladů pro hodnocení spolehlivosti u celkem 113 modelů od 25 automobilek.
A začneme pozitivně, protože z celkem 113 hodnocených automobilů skončilo se špatným výsledkem pouze 19 vozů. Nepříliš povzbudivou zprávou je ovšem skutečnost, že pouze 37 modelů si zasloužilo označení spolehlivých držáků. Zbytek pak má svá pro i proti, která mnohdy závisí na roku výroby, motorizaci, atd.
Pojďme se tedy podívat na seznam největších propadáků podle jednotlivých segmentů, k nimž si ovšem řekneme i několik premiantů.
Mezi minivozy se staly propadákem modely Smart ForFour a ForTwo, které trápil nespočet problémů. Zvláště problémové se přitom ukázaly být modely z let 2015 a 2016. Moc dobře si ovšem nevedl ani Fiat 500, především z let 2014 a 2015, který trápily problémy s vybíjením baterie a problémy s řazením.
Naopak jasným premiantem segmentu se ukázala být Toyota Aygo, kterou netrápí žádné výraznější potíže. Zařazení mezi TOP si ovšem zasloužil i Volkswagen Fox.
V segmentu malých automobilů se pak ukázaly být nejproblémovějšími vozy Hyundai i20 z let 2011 až 2014 a Opel Meriva z roku 2017. Hyundai trápily především problémy se zapalováním a svíčkami, zatímco Opel měl problém s chladící soustavou.
Překvapivě zaplněný je ovšem seznam TOP modelů mezi kompakty. Své místo zda má Audi A1, Citroën C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Mazda CX-3, Mini, Mitsubishi Space Star, Peugeot 2008, Renault Captur, Suzuki Vitara nebo Toyota Yaris.
Překvapivě obsáhlý seznam problémových modelů pak najdeme v nižší střední třídě, kde podobně jako v minulých letech dopadl nejhůř Nissan Qashqai, zejména pak ten vyrobený mezi lety 2016 až 2017. Bohatou plejádu problémů ovšem předvedla i Kia Ceed z roku 2011. V tabulce problémových modelů ovšem najdeme i Ford C-Max (2010), Ford Kuga (2012), Hyundai i30 (2013), Kia Sportage (2011), Renault Kangoo/Rapid (2015-17) a Renault Scénic (2014-15).
Mezi kladně hodnocenými modely nižší střední třídy pak dominují vozy německých prémiových značek. Dobře si vedly modely Audi A3 a Q3; BMW řady 1, 2 a X1; Mercedes-Benz třídy A, B, CLA nebo GLA. Své místo si zde ovšem vysloužily i vozy Hyundai Tucson, Mitsubishi ASX, Škoda Rapid nebo VW Beetle.
V segmentu střední třídy se ukázaly být problémovými především různá MPV. Například Ford S-Max (2010, 2016-17) často potrápily vybité baterie, problémy s alternátorem, palivovou pumpou nebo filtrem pevných částic. Moc dobře si ale nevedli ani koncernoví sourozenci Seat Alhambra a VW Sharan (2013-14,17), které často trápily problémy s recirkulací výfukových plynů. Příliš vysokou spolehlivostí ovšem neoplýval ani Opel Insignia (2015-16).
Vysoké hodnocení si naopak ze segmentu střední třídy odnesly modely Audi A4, A5 a Q5; BMW řady 3, 4 a X3 nebo Mercedes GLC a třídy GLK.
Segment vyšší střední třídy pak ukázal pouze na jediný problémový model, Mercedes-Benz třídy E (2010-11), který trápily problémy s komponenty jako je startér nebo baterie. Mnohdy se však projevilo i opotřebení na různých hadicích a řízení. Výraznější změna ve spolehlivosti ovšem nastává u modelů vyráběných od roku 2013/14.
Chválu si pak v segmentu vyšší střední třídy vysloužily jako obvykle vozy Audi A6, BMW řady 5 a Mercedes GLE.
Pokud by vás zajímal přesný index spolehlivostí vozidel dle jednotlivých roků první registrace, který se vypočítává z počtu výjezdů na 1.000 registrovaných vozů, pak doporučujeme návštěvu webu svolavacky.cz, který nabízí přehledně zpracované tabulky.
A co v minulém roce trápilo motoristy nejvíce? První příčku obsadily problémy s baterií, které tvořily 41,8 % důvodů všech výjezdů. Druhá pozice patřila problémům s motorem (17,4 %) a na třetím místě skončily problémy s elektronikou (10,6 %). Kompletní souhrn všech dat je pak samozřejmě dostupný na webu ADAC.