A je to tady! Volkswagen není v Dieselgate sám! Dokázal ADAC.
Probíhající kauza Dieselgate ukázala slabé stránky současného měření emisí v Evropské unii, které je příliš krátké a probíhá jen v laboratorním prostředí, tudíž není obrazem reality. EU však chystá zavést nový měřicí cyklus, které má provozu v reálném prostředí blíže odpovídat. Německý autoklub ADAC zjišťoval, jak si vybrané vozy v tomto náročnějším testu vedou.
ADAC podrobil vybrané automobily stávajícímu evropskému testu NEDC, který vychází z laboratorních měření. Výsledky pak porovnal s druhým testem WLTP (někdy též nazývaný WLTC), který by v Evropské unii mohl být zaveden od roku 2017. V novém cyklu jsou automobily měřeny delší dobu, přičemž podle odborníků zjištěné hodnoty lépe odrážejí dosaženou spotřebu paliva a vypouštěné emise škodlivých látek ve skutečném prostředí.
Měření ADACu ukázalo, že množství automobilů se vznětovým motorem vypouští v cyklu WLTC výrazně vyšší emise, než tvrdí NEDC.
Podle původního grafu dopadl v testu nejhůře Nissan X-Trail s turbodieselem 1.6 dCi. Japonský výrobce ale poukázal na to, že testovaný X-Trail byl předsériový exemplář, který splňoval jen normu Euro 5. Proto jej ADAC do aktualizované tabulky již nezařadil.
Takřka shodného výsledku jako X-Trail dosáhlo i Volvo S60 s dieselovou jednotkou D4. V tomto případě mluvčí Volva reagoval tvrzením, že zkoušené auto bylo porouchané (nefunkční EGR ventil) a podnik nyní celou záležitost vyšetřuje. Podle Volva se však jedná o ojedinělý problém (model V40 vybaven stejným motorem dopadl v testu ADACu výrazně lépe).
Také u dalších modelů s motorem 1.6 dCi byly naměřeny výrazně vyšší emise než v cyklu NEDC. Mezi takové vozy patří Renault Espace a Renault Grand Scénic. Množství škodlivých látek vypouštěl také Jeep Renegade s 2.0 MultiJet. Výsledky jednotlivých aut testovaných ADACem si můžete prohlédnout v grafu v galerii.
Ještě horší výsledky zaznamenaly automobily s turbodieselem splňujícím jen starší normu Euro 5. Mezi ně patří třeba Jeep Grand Cherokee s 3.0 MultiJet nebo Renault Trafic s 1.6 dCi.
Na opačném konci spektra skončily podle původního grafu Volkswagen Sharan (2.0 TDI SCR) a BMW X5 (xDrive30d), které v novém cyklu emitovaly takřka shodné množství látek jako v cyklu stávajícím. Právě u Volkswagenu je to paradox, protože jeho starší turbodiesely celou kauzu Dieselgate odstartovaly. U vybraných motorů generace EA 189 byl totiž nainstalován podvodný software, který rozpoznal měření emisí a v takovém případě motor vypouštěl méně škodlivin.
ADAC tabulku později aktualizoval a doplnil o další modely. V tomto případě zazářily BMW X6 (xDrive30d) nebo Citroën C4 (s 1.6 BlueHDi).
WLTP
World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure (WLTP) je chystaný nový cyklus měření spotřeby paliva a emisí osobních aut, na kterém pracují specialisté Evropská unie, Japonska a Indie pod vedením Ekonomické komise OSN pro Evropu (UNECE). Cílem je zavést takové měření, které bude co nejvíce odpovídat jízdě v reálném světě.
Právě kvůli snaze o co největší reálnost naměřených hodnot bude testovací cyklus trvat delší dobu, auta v něm budou „jezdit“ rychleji než dosud. Zatímco testování NEDC trvá 19 minut a 40 vteřin, měření WLTP bude půlhodinové. Ve WLTP také auto „pojede“ nejvyšší rychlostí 131,3 km/h, zatímco v NEDC je to jen 120 km/h. Také dosažená vzdálenost bude vyšší – 23,27 kilometrů proti dnešním 11,03 km. Automobily už při testu nebudu tak dlouhou dobu stát, což by mělo snížit vliv start-stop systémů na celkový výsledek.
Uvedená čísla patří pro skupinu nejsilnějších vozů, do které se však vejde většina nabízených aut. Vozidla budou rozdělena do tří kategorií, podle poměru výkonu a hmotnosti, přičemž pro každou skupinu se měřicí cyklu lehce liší. V nejvyšší skupině budou auta s více než 34 kW na tunu, což je naprostá většina osobních aut na trhu. Naopak lehké užitkové vozy budou spadat spíše do kategorie 2 (22 kW/t až 34 kW/t). Pro vozy s hybridním pohonem se pak počítá se speciálním měřicím cyklem.
Délka laboratorního měření a simulovaná délka jízdy však nejsou jedinými změnami WLTP. Použité pneumatiky podle nového cyklu nesmí být přehuštěné a zahřáté, navíc musí mít rozměry, se kterými se daný vůz skutečně prodává. Také geometrie náprav bude muset být shodná se sériovými auty.
Stanovena bude také přesná teplota při měření, a to 23 °C (dosud je to 20 až 30 °C). Motor naměřeného automobilu pak bude muset mít najeto tři až patnáct tisíc kilometrů, zatímco dnes je toto číslo je pouze přibližné (více než tři tisíce).