Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
56 Fotogalerie

500 nových luxusních sedanů na českých značkách v roce 2010

Aleš Dragoun
V listopadu se o vítězství mezi luxusními vozy svorně podělilo sedmičkové BMW s Mercedesem S. Za celý rok se registrace v luxusním segmentu přiblíží pěti stům.

Celý trh v této malé, ale prestižní kategorii zaznamenal nárůst. Zatímco před rokem našlo nové majitele 41 luxusních automobilů, letos jich bylo o 12 více, tedy 53. Tento zisk logicky znamená +29,3 %.

Pomyslné zlato patří tentokrát dvěma vozům, jak již bylo naznačeno v titulku. BMW 7 i Mercedes S si jej připisují za 14 přírůstků. Na třetí příčce najdeme Audi A8 s 11 kusy, na čtvrté pak supersportovní Porsche Panamera, které má na svém kontě 6 aut. První pětku uzavírá kupé CL od Mercedesu (4), pořadí znovu doplňují Jaguar XJ a Volkswagen Phaeton s pouhými dvěma exempláři. Lexus LS znovu vůbec nebodoval.

S loňskem můžeme srovnávat pouze tři soupeře. Sedmičkových BMW bylo před rokem 15, u něj to znamená negativní znaménko minus a 6,7 % k tomu (o jeden méně). Stuttgartská S-Klasse spadla o -17,6 %, ztratila 3 auta ze 17. Panamera klesla o -25 %, v listopadu 2009 se jich prodalo osm.

Luxusní třída, registrace na českém trhu v listopadu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období11/20101-11/201011/20101-11/2010
1.BMW 71410426,4%23,6%
1.Mercedes-Benz S1411826,4%26,8%
3.Audi A8119720,8%22,0%
4.Porsche PANAMERA67611,3%17,3%
5.Mercedes-Benz CL4147,5%3,2%
6.Jaguar XJ2103,8%2,3%
6.Volkswagen PHAETON273,8%1,6%
-Ostatní modely0140,0%3,2%
-CELKEM53440100,0%100,0%

Celkový trh v této kategorii za jedenáct měsíců stoupl oproti stejnému období roku 2009 z 318 na 440 registrací, tedy o 38,4 %. V nadpisu slibovaná pětistovka tedy nakonec za celý rok padnout nemusí, ale objem této kategorie se jí velmi přiblíží.

Králem mezi luxusními koráby českých silnic je i nadále Mercedes-Benz S. Ten se navzdory tomu, že je z celé čtveřice německých konkurentů v této kategorii nejstarší, prodává stále velmi dobře. Celkové vedení mu patří díky 118 kusům, jeho podíl je 26,8 %. Bavorská sedmička ztrácí nadále čtrnáct aut (104, 23,6 %). Audi A8 dotahuje (97, 22 %) a může řadu 7 ještě teoreticky připravit v prosinci o celkové stříbro.

Supersportovní Porsche s pěticí dveří se musí spokojit se čtvrtou příčkou, zatím má 76 registrací a 17,3 %. Toto umístění mu už s největší pravděpodobností zůstane, neboť na Mercedes, BMW a Audi hodně ztrácí, ostatní čtyři modely, které letos bodovaly, jej ovšem následují s opravdu úctyhodným odstupem. Japonský Lexus LS a kupé Mercedes CL to dotáhly na 14 kusů, Jaguar XJ má 10 a konečně VW Phaeton 7.

Mercedes S ztratil -3,3 %. Za jedenáct měsíců minulého roku bylo zaregistrováno 122 vozů, letos o čtyři méně. BMW řady 7 si meziročně nepolepšilo, ani nepohoršilo. Audi A8 má na kontě o 68 aut více, což představuje mohutných +234,5 %. Ještě vyšší údaj má Panamera (o 280 % více), v žebříčku se ale objevila až v srpnu 2009. Lexus LS ztratil -6,7 % (-1), Mercedes CL má o osm vozů méně (-36,4 %).

Mezi vznětovými motory zvítězilo BMW 7, alespoň co se počtu kusů týče. Bylo jich nově zaregistrováno 11, v procentech má tedy 78,6 %. Audi A8 vykazuje poměr 2:9, jinak také vyšších 81,8 %. Podíl agregátů CDI u Mercedesu S byl 57,1 % (8 kusů). Jaguar XJ a VW Phaeton měly přesnou polovinu turbodieselů, u nich to znamená remízu 1:1.

Z tohoto přehledu jsme tradičně vynechali Panameru, u které byste turbodiesel pod kapotou zatím hledali marně, objeví se zřejmě až v příštím roce. Lexus LS jej také nenabízí, ale ten v měsíčním pořadí zcela chybí. Rovněž listopadovou čtveřici nových kupé CL od Mercedesu poháněly výhradně zážehové agregáty.