5 nejprodávanějších SUV v Evropě v roce 2024: Němci na vrcholu, Američané těsně pod ním
Zatímco loni byla nejoblíbenějším SUV v Evropě Tesla Model Y, letos se americký elektromobil za první pololetí zatím musí smířit s druhým místem.
Meziroční růst registrací nových aut v Evropě dosahuje mírných, ale stále slušných 4,4 procent. Nejoblíbenějším modelem se vůbec poprvé stala Dacia Sandero s 143.596 registracemi (+16 procent). Na druhém místě najdeme Volkswagen Golf (125.993 aut), třetí je Renault Clio s 111.381 registracemi.
Na totožné číslo dosáhl také Volkswagen T-Roc, letos zatím nejprodávanější SUV v Evropě, které přeskočilo i dosud suverénní Teslu Model Y. Ta se mimochodem loni stala nejprodávanějším autem v Evropě i na světě, letos se minimálně na našem kontinentu musí vyrovnávat s ochlazením poptávky po elektrických autech a agresivnější cenovou politikou konkurence.
1. Volkswagen T-Roc (111.381 aut; 0 %)
Na vrcholu stojí kompaktní SUV od Volkswagenu, které patří mezi konstrukčně starší. Technicky totiž vychází ještě ze sedmé generace kompaktní řady Golf, která se představila již v roce 2012. Na první místo se t-roc dostal především kvůli propadu Tesly Y, registrace německého modelu jsou totiž prakticky totožné jako loni.
Na českém trhu Volkswagen T-Roc s motorem 1.0 TSI s 85 kilowatty a šestistupňovým manuálem startuje na 529.900 Kč.
2. Tesla Model Y (101.181 aut; -26 %)
Loňská hvězda zažívá vcelku strmý pád, za který může nejen pozvolnější nástup elektromobility, ale také problémy s výrobou, kterou v německém závodu Tesly přerušila sabotáž ze strany ultralevicových extrémistů. Dalším důvodem je také očekávání nadcházejícího faceliftu, který velmi pravděpodobně vyřeší lacinější materiály v interiéru a tvrdý podvozek. Na ten si ale počkáme minimálně do příštího roku.

Nutno také zmínit, že zejména evropské automobilky se konečně chytly za nos a své konkurenční modely nabízejí za částky, které se Tesle Y přibližují.
V Česku za základní model s pohonem zadních kol, výkonem 220 kilowattů a akumulátorem s články typu LFP s využitelnou kapacitou 57,5 kWh dáte minimálně 1.120.400 korun.
3. Toyota Yaris Cross (99.694 aut; +3 %)
Japonský crossover letos prochází modelovou obměnou, která přináší modernější multimédia a hned dvojici hybridů se systémovými výkony 85 a 96 kilowattů. Atmosférický zážehový tříválec o objemu 1,5 litru naopak končí.
I navzdory příchodu omlazené verze, který mnohdy provázejí různé potíže, si Toyota Yaris Cross ve srovnání s loňským prvním pololetím vedla o něco lépe. Necelých 100 tisíc aut představuje nejlepší výsledek Toyoty v Evropě.
Za základní model Active s hybridem s 85 kW a pohonem předních kol zaplatíte 569.000 Kč.
4. Peugeot 2008 (93.436 aut; + 11%)
Francouzský konkurent Toyoty Yaris Cross boduje elegantním designem a nabídkou spalovacích motorů i elektrické alternativy překonává většinu přímých konkurentů (včetně zmíněné toyoty). Loňské omlazení se projevilo především na designu, který je o chlup modernější a přitažlivější.

Jedenáctiprocentní nárůst registrací ve srovnání s rokem 2023 představuje velmi slušný výsledek.
Peugeot 2008 s přeplňovaným tříválcem 1.2 PureTech se 74 kW a šestistupňovým manuálem začíná na 489.000 Kč.
5. Dacia Duster (89.435 aut; +3 %)
Rumunský bestseller se letos může těšit z toho, že přivítá třetí generaci. Ta je nejen pohlednější, ale také modernější. Stojí totiž na platformě CMF-B, stejně jako například Renault Captur. Na rozdíl od něj ovšem disponuje volitelným pohonem všech kol. Poprvé v historii modelu Duster se v nabídce objevuje také hybridní verze, která je totožná s tou v kombi Jogger a zmíněném capturu či Renaultu Clio.
Meziroční tříprocentní nárůst bude díky generační na konci roku zřejmě vyšší. Příchod nového modelu se ovšem naplno projeví až v roce 2025.
V případě nejnovější, třetí generace vychází nejlevněji provedení 1.0 Eco-G 100 s kombinovaným provozem na benzin a LPG s výkonem až 74 kilowattů za 429.900 Kč.