5 důvodů, proč výměna baterií nemusí být dobrý nápad
Na první pohled to vypadá jako úžasná věc. Majitel elektromobilu přijede na stanici, kde mu vybitou baterii vymění za pár okamžiků za plnou. Jenže realita je trochu složitější.
Čínský výrobce baterií CATL před Vánoci oznámil, že plánuje vybudovat síť stanic schopných během necelých dvou minut vyměnit baterii v elektroautě. Podobné stanice provozuje i automobilka Nio, která je v této oblasti průkopníkem a tyto stanice má i v Sasku a Bavorsku.
Příští rok chce CATL v Číně vybudovat tisíc takových stanic, ve výhledu jich je po celém světě dokonce 30 tisíc. Zatím jde jen o teorii, protože na trhu ještě nejsou auta, která jsou na to technicky připravena. CATL se chystá na uvedení svých akcií na burzu v Hong Kongu a má tak zájem na tom, zaujmout investory nějakým atraktivním plánem.
Výměna baterií je lákavá hlavně pro ty, kteří nyní jezdí na benzin či naftu a děsí je doba nabíjení, případně si soužití s elektromobilem neumí představit. Zkusili jsme dát dohromady důvody, proč výměna baterií nemusí být až tak dobrý nápad.
Nabíjení už není tak pomalé
Koncept výměny baterií byly populární hlavně v době, kdy bylo nabíjení výrazně pomalejší. Navíc baterie byly menší, a tedy dojezdy kratší, a bylo výrazně méně možností nabíjet. Zastávka ještě před pár lety zabrala klidně hodinu, jen aby šlo dojet k další dostupné stanici. I cesta z Prahy na Moravu mohla být dlouhým dobrodružstvím. Představa rychlé výměny baterie tak byla velmi lákavá.
Dnes je situace zcela jiná. Auta mají výrazně delší dojezdy, je více možností nabíjet a nabíjení je také násobně rychlejší. Už je možné vybírat si, s čím se nabíjení spojí - se snídaní, s obědem, s nákupem v supermarketu nebo s třeba s pracovní schůzkou. Anebo prostě s krátkou pauzou od řízení.
Nabíjení už tak nemusí být dlouhou a otravnou ztrátou času, ale může být využitím zastávky s jiným primárním účelem. Situací, v níž by se hodila okamžitá výměna baterie za nabitou, je tak méně. Naopak v případě spěchajícího obchodního zástupce, který „létá“ napříč střední Evropou ze schůzky na schůzku, může být i výměna baterie pořád příliš omezující, a bude pro něj pořád atraktivnější benzin nebo nafta.
Je to větší kompromis
Výměna baterie sice trvá krátce, avšak pokud chce řidič ještě třeba na toaletu nebo si něco koupit, musí následně přeparkovat a až pak si tyto věci vyřídit. Stanice také vůbec nemusí být v dosahu očekávaných služeb. Může tak být výhodnější jet rovnou na nabíjecí stanici a vše si obejít, zatímco se baterie plní.
Stejně tak měnících stanic nebude nikdy tolik jako těch nabíjecích. Cesta k nim proto může být kompromisem a na řadě tras prostě nebude dávat smysl. Časová ztráta ze zajížďky může být delší než samotné nabíjení.
Zradou může být i kompatibilita. U nabíječek jsou dnes jednotné standardy - drtivou většinu aut nabijete konektorem Mennekes nebo CCS Combo 2, které jsou dostupné u většiny stojanů. Chcete-li vyměnit baterii, s vozem značky Nio lze používat jen stanice značky Nio.
CATL chce spolupracovat s několika výrobci aut a zároveň chce vytvořit systém, kdy do každého auta půjde dát baterie několika velikostí. Stále je zde ale riziko, že si člověk pořídí auto s tím, že bude využívat výměnu baterií, provozovatel stanic ale skončí nebo přejde na novější - už ale nekompatibilní - systém. Žádný standard, na kterém by se dohodly automobilky a výrobci baterií, se zatím nerýsuje.
Nevyplatí se pečovat o baterie
Na bateriích je znát, kdo se o ně jak stará. Starostlivý majitel může jejich životnost o dost prodloužit. V situaci socialistického „vlastnictví“ baterií v rámci měnicích stanic, tedy že žádnou nevlastníte a vždy si ji jen pronajmete, ztratí jakýkoliv smysl se životnosti baterií věnovat.
Problém tak na sebe bude muset vzít výrobce baterií nebo provozovatel měnicích stanic. Buď se vše propíše do ceny, nebo se omezí rychlost nabíjení, aby bylo obecně těžší baterii „ubližovat“ nevhodným zacházením.
Náklady se musí někde projevit
Vybudovat měnicí stanice a držet tam určitý počet baterií na výměnu je spojeno s poměrně vysokými náklady a ty nakonec někdo musí zaplatit. Tento bod ale zatím neplatí, tyto technologie se zatím snaží prosadit, proto jsou za ceny, které náklady nepokrývají. První uživatelé tak dostávají službu za výhodnou cenu. Například na Nio v Německu je výměna baterie v podstatě srovnatelná s cenou nabíjení na veřejných stanicích a v řadě případů se dokonce ekonomicky vyplácí.
Omezená kapacita stanic
Měnicí stanice dokáží skladovat jen určitý počet baterií a ty nedokáží nabít hned. V případě vyšší poptávky tak výměna vůbec nemusí být k dispozici. Je proto nutné si ji rezervovat dopředu. S tím souvisí další teoretický problém, kterým je nutnost mít v oběhu více baterií než vozů. Pokud by šlo o běžné uživatele aut a nárazové výměny, rozdíl nebude tak velký.
Pokud ale službu začnou ve větší míře používat taxislužby, rozvozy či dodávky a budou baterii měnit i několikrát denně, může být baterií potřeba i násobně více, než je vozidel v provozu. A to je součást předchozího bodu - někdo to bude muset zaplatit.

Výměna baterií ale samozřejmě má jasné výhody a bylo by chybou je opomíjet.
Rychlost
Možnost rychlé výměny baterie, která zabere na rozdíl od nabíjení jen jednotky minut, je jednoznačné plus a je řada situací, kdy to přijde vhod.
Nižší cena auta
Auta s výměnnými bateriemi lze zpravidla koupit „bez baterie“ a za tu pak platit měsíční poplatek. Vozy tak mohou být cenově dostupnější. Navíc odpadá starost o stav baterie.
Možnost větší baterie
Například Nio nabízí v Německu možnost si v přepočtu za 4.250 korun měsíčně baterii „zvětšit“ - nechat si ji vyměnit za tu s delším dojezdem. To se může vyplatit třeba pro letních dovolenou. Otevírá se tak možnost mít po většinu roku za nižší cenu auto s dojezdem takovým, aby stačil na běžné cesty, a jen nárazově si nechat namontovat kapacitnější, a tedy dražší baterii.