5 aut s nejhorším zrychlením z 0 na 100 km/h na českém trhu
Ačkoliv v posledních letech mocně nastoupily přeplňované motory se slušnou dynamikou, stále na českém trhu najdeme několik modelů, které při sprintu na 100 km/h nikam nespěchají. Tady je přehled pěti nejhorších.
Zrychlení z 0 na 100 km/h je u aut jedním z nejoblíbenějších údajů. V běžném životě se přitom jedná o zcela nepodstatné číslo. Z místa totiž do vysokých rychlostí prakticky nikdo nestartuje. Mnohem důležitější je totiž pružné zrychlení, které udává, za jak dlouho vůz dokáže dosáhnout určité rychlosti již v pohybu (například 60-100 či 80-120 km/h), díky čemuž máte lepší představu o tom, jak dynamický vůz dokáže být třeba při nájezdu na dálnici z připojovacího pruhu.
Přesto akcelerace na stovku funguje jako určitý „benchmark“, který zejména u sportovních aut slouží k porovnávání „svalů“. U malých aut do města jsou důležitější spíše sprint na 50 km/h a zmíněná pružnost.
V následujícím přehledu si představíme pět modelů s nejhorším zrychlením z 0 na 100 km/h. V potaz jsme brali především osobní vozy (v jednom případě i dodávku pro osobní účely), u kterých jsou data o akceleraci veřejně známá. Menším překvapením může být první pozice elektromobilu. Auta s lokálně bezemisním pohonem se totiž v drtivé většině případů pyšní lepší dynamikou než soupeři s konvenčními motory.
Dacia Spring 45
0-100 km/h za 19,1 s
Rumunský elektromobil do města pochází z Číny. I po modernizaci si zachoval základní verzi s výkonem pouhých 33 kilowattů, což je mezi konvenčními automobily nejnižší hodnota na trhu. Primárně městské přibližovadlo o délce 3,7 metru s akumulátorem s kapacitou 26,8 kWh a základní cenou 419.900 Kč váží jen 951 kilogramů a rozjede se maximálně na 110 km/h. Dacia Spring 45 je ovšem jedním z těch aut, u kterých je důležitější akcelerace na městskou padesátku. Té dosáhne již za 5,8 sekundy. Na dvojnásobné tempo ovšem potřebuje dalších 13,3 s.
Kia Picanto 1.0 DPI ISG
0-100 km/h za 18,2 s
I na druhém místě najdeme „prcka“ do města. Pod trochu tajemným přídomkem se skrývá atmosférický tříválec o objemu 1,0 litru, který je doplněn o pětistupňovou automatizovanou manuální převodovku ISG za příplatek 25 tisíc korun (od 379.980 Kč). Ta sice výrazně zvyšuje uživatelský komfort, zároveň ale silně negativně ovlivňuje dynamiku. Jestliže verze s klasickým manuálem a totožným výkonem 46 kW na 100 km/h potřebuje 15,6 sekundy, verze s dvěma pedály je o citelných 2,6 s pomalejší. Maximální rychlost 145 km/h je u obou provedení shodná.

Hyundai i10 1.0i AMT
0-100 km/h za 17,8 s
Na třetím místě je sourozenec Kie Picanto od Hyundaie. Model i10 je technicky shodný, což platí i pro kombinaci atmosférického tříválce 1.0 s automatizovaným manuálem. Ačkoliv oba vozy odlišuje primárně design, je malý vůz od Hyundaie na stovce podle oficiálních údajů o čtyři desetiny sekundy rychleji. Provedení s manuálem to zvládne už za 14,8 s. U i10 si za samočinnou převodovku připlatíte 30.000 Kč (od 359.990 korun), co je o pět tisíc více než u Kie Picanto. Ta navíc nabízí standardní sedmiletou záruku omezenou nájezdem 150.000 kilometrů. Hyundai má sice garanci o dva roky kratší, zato bez kilometrového limitu.
Mitsubishi Colt 1.0 MPI
0-100 km/h za 17,1 s
Nová generace japonského hatchbacku je ve skutečnosti jen Renaultem Clio s jinými emblémy, to si nemusíme lhát do kapsy. V jednom ohledu se ovšem od svého francouzského dárce orgánů přece jen liší. Na českém trhu je totiž colt dostupný se základním atmosférickým tříválcem o objemu 1,0 litru a výkonu 49 kW, který v nabídce renaultu chybí. Vstupní motorizace s pětistupňovým manuálem začíná na 379.960 Kč a přesvědčí hlavně klidné řidiče. Na stovku totiž potřebuje 17,1 sekundy, což je ve své kategorii nejvyšší hodnota. Přeplňovaný litrový tříválec 1.0 MPI-T s 67 kilowatty je přitom téměř o pět sekund rychlejší a jen o 12 tisíc korun dražší.

Renault Trafic Combi 2.0 Blue dCi 110
0-100 km/h za 16,5 s
Největší vůz v přehledu bez problémů převeze až devět cestujících. V takovém případě ovšem doporučujeme silnější motor. Základní dvoulitrový diesel s 81 kilowatty je totiž vhodný spíše na menší zatížení, případně do města, kde slabší dynamika tolik nevadí. Renault Trafic Combi 2.0 Blue dCi 110 s šestistupňovým manuálem (od 898 tisíc) totiž k zrychlení z klidu na stovku potřebuje 16,5 sekundy, čímž si vysloužil místo v našem žebříčku. Varianta se 110 kW je přitom rychlejší téměř o tři sekundy. A pokud navíc sáhnete po verzi s dvouspojkovou převodovkou EDC, zrychlení klesne na 11,6 s. Nejvýkonnější provedení 2.0 Blue dCi 170 se 125 kilowatty pak totéž zvládne za 10,6 sekundy.