Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar S-Type
Jaguar S-Type
Jaguar S-Type
Jaguar S-Type
13 Fotogalerie

4WS: návrat řízení všech kol chystá Delphi

Revoluční přístup k vylepšení ovladatelnosti vozu neměl v 80. letech na trhu úspěch a zkratka 4WS se v tichosti z ceníků výrobců vytratila. Propojení elektronických systémů v dnešním automobilu usnadní nové řešení 4WS, na němž pracuje koncern Delphi.

Není to tak dávno, co s řízením všech kol přišlo hned několik japonských automobilek. Revoluční přístup k vylepšení ovladatelnosti vozu tehdy neměl na trhu úspěch a zkratka 4WS se v tichosti z ceníků výrobců vytratila. Propojení elektronických systémů v dnešním automobilu usnadní nové řešení 4WS, na němž pracuje koncern Delphi.

Řízení všech kol (4WS= four wheel steering) není v žádném případě nová věc. V polovině osmdesátých let jej zavedlo do výroby hned několik japonských automobilek. V zásadě byla zadní kola řízena buď čistě mechanickým převodem (Honda 4WS), elektrohydraulicky (Mazda, Nissan, Mitsubishi) nebo elektromechanicky (Honda E-4WS). K posledně jmenovanému způsobu lze počítat i v současné době vyráběný systém Quadrasteer, který Delphi dodává přibližně dva roky pro velké pickupy a SUV, prodávané na severoamerickém trhu. Japonské automobilky se evropským zákazníkům s řízením všech kol nezavděčily a vysoké náklady na jejich realizaci způsobily, že se z osobních vozů řízení všech kol v tichosti vytratilo.

Delphi věří, že to se brzy změní. Přispívá k tomu současné široké uplatnění elektronických systémů v osobních automobilech. Jednotlivé systémy jsou navíc úzce propojeny, takže informace ze snímačů jsou využívány několika samostatnými zařízeními. Elektronicky ovládané řízení zadních kol připravuje americký dodavatel asi pro pět velkých automobilových výrobců, z nichž někteří působí i na evropském trhu. Blízká budoucnost ovládání automobilu je tedy asi taková: Stabilita vozu v zatáčkách projížděných vysokými rychlostmi bude kontrolována elektricky natáčenými zadními koly (v souhlasném smyslu s natočením kol předních). Bez pevné vazby na natočení předních kol a pod kontrolou počítačového modelu v řídící jednotce auta, bude dynamicky upravován úhel natočení zadních kol. Počátek přetáčivosti/nedotáčivosti by měl být nejdříve korigován změnou úhlu natočení zadních kol a teprve jako poslední záchrana před nestabilitou v zatáčce, nebo při vyhýbacím manévru, bude v záloze ESP. Delphi slibuje nejen techniku pro sportovní svezení, ale neméně podstatný bude údajně příspěvek v komfortně naladěných automobilech. Modulární systém umožní podle Delphi naladit stáčivou rychlost i průběh bočního zrychlení automobilu v zatáčce vhodně podle charakteru automobilu a požadavků výrobce.

Loni byl ve Frankfurtu představen prototyp Jaguaru S-Type, který demonstruje záměr americké firmy proniknout na evropské trhy. Zadní kola tohoto Jaguaru se natáčejí nejvýše o 5°. Delphi uvádí, že aktivní řízení zadních kol umožní bezpečněji zvládat směrovou stabilitu vozidel při brzdění na různorodém povrchu.

Tak jako v sériovém řízení všech kol Quadrasteer, jsou i v připravovaném systému pro osobní vozy v nízkých rychlostech zadní kola natáčena v opačném smyslu než ta přední. Tím dochází ke zmenšení poloměru otáčení a mj. také usnadňuje parkování. To se stává důležitým hlediskem úspěchu rozložitých amerických SUV, která sice brázdí rozlehlé spojené státy americké, ale nakonec taky musí parkovat (5 metrů dlouhý „truck“ se zkrátka nevejde všude). Dalším sledovaným problémem, který částečně řízení všech kol eliminuje, je převrácení v zatáčce (roll-over), k němuž jsou zvláště náchylná SUV s americky naladěným podvozkem a vysokým těžištěm.

Nechme se překvapit, kdo z evropských výrobců bude mít odvahu přijít jako první s novou technikou a postavit se proti špičkovým jízdním vlastnostem vozů nejmenované německé značky.