Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
31 Fotogalerie

TEST Volkswagen Golf VII: Jízdní dojmy

Golf jsme vyzkoušeli na Sardinii, za tři týdny dorazí i k českým prodejcům.

Volkswagen Golf definuje nižší střední třídu – co jiného je lepším důkazem, než v Německu běžně používané označení Golf-Klasse. Na novou generaci je proto upřena velká pozornost, protože by měla nastavit nová měřítka.

A přinejmenším po technické stránce se jí to daří. Po evoluční šestce přichází sedmičkový Golf se zcela novou konstrukcí karoserie a motorů. Výsledkem je snížení hmotnosti o desítky kilogramů a zlepšení spotřeby paliva až o 23 % (závisí na zvoleném motoru). Dále přidává druhou generaci adaptivních tlumičů DCC a pokročilou bezpečnostní elektroniku.

Design

Novinka zachovává typické rysy všech Golfu – silný zadní sloupek karoserie, uhlazené tvary a kompaktní proporce. Přední i zadní světla rozvíjí tvary předchůdce, všechny linky se ale zahranatily. Designéři ve velkém vsadili na horizontální linie, které zdůrazňují, že se karoserie snížila o 27 mm a rozšířila o 13 mm.

Kabina se vůbec poprvé orientuje na řidiče. Natočení středového panelu je zajímavým detailem, stejně jako souvislý pás dekoru v celé části před řidičem. Na přehledném přístrojovém štítu nebyl důvod něco zásadního měnit, nová je ale 3D grafika barevného displeje palubního počítače. Ten se navíc rozšířil o několik funkcí.

Volant má nové tvary tlačítek a stejná evoluce se dotkla i páček pod blinkrem. Po léta laděná ergonomie se ale mění jen v detailech, například ovládací panel klimatizace přešel na ovládání větráku otočným ovladačem, který se obsluhuje snadněji. Toto nové řešení si Volkswagen vyzkoušel už u loni uvedeného Golfu Cabrio. Kulisa řazení převodovky DSG zase kopíruje Audi A6.

Místo dosavadních rádií a navigací RCD310, RNS310 a RNS510 přichází Golf se zcela novou multimediální výbavou. Standardem je rádio s černobílým dotykovým displejem, lepší verze přidávají barevný displej a vstupy pro externí zařízení (CD, Aux, SD, USB). Zkoušené vozy dostaly nejlepší zařízení Discover Media s osmipalcovou barevnou obrazovkou, pevným diskem a vestavěnou navigací. Displej se může pochlubit vysokým rozlišením, jemnou grafikou a rychlými reakcemi. Specialitou je zobrazení nabídky dostupných funkcí jen po přiblížení ruky k displeji, na zbytek času plochu uvolní.

Standardem je elektronická parkovací brzda, která uvolnila místo na středovém tunelu.


Benzinový motor 1,4 TSI

Nový benzinový čtyřválec má hliníkový blok (díky tomu je o 22 kg lehčí) a výfuk na zadní straně motoru. K dalším změnám patří ventilový rozvod poháněný řemenem, výfukové svody integrované do hlavy motoru, blok zkrácený o 50 mm a vylepšený tepelný management.

Verze o výkonu 103 kW (točivý moment 250 Nm) může mít za příplatek navíc systém vypínání válců (ACT). Uzavírání válců funguje v rozsahu od 1400 do 4000 min-1, motor v tomto režimu dává nejvíc 85 Nm. Výsledkem má být úspora 0,5 l/100 km a po stránce dostupnosti výkonu tato vymoženost řidiče nijak neomezuje.

Provedení se 103 kW má stejně jako 1,4 TSI/90 kW víceprvkovou nápravu. Ta byla v minulé generaci standardem, dnes je pod označením performance suspension určena jen pro silnější motory. Slabší verze, jako například oblíbený 1,2 TSI a 1,6 TDI, dostanou obvyklejší vlečenou nápravu lightweight suspension, která je jednodušší a o 11 kg lehčí.

Golf vyniká odhlučněním podvozku a aerodynamického hluku, zvuk motoru ale od posádky zcela izolován není. Benzinový čtyřválec ovšem zní zajímavě a v dvouválcovém režimu přidává hrubší tóny.

V kombinaci s manuální převodovkou je 1,4 TSI živější. Využívá mimo jiné kratšího zpřevodování, na nejvyšší převod točí při 130 km/h rozumných 3000 min-1. Z nízkých otáček má motor nepatrnou prodlevu turbodmychadla, ve středním pásmu se ale nese na masivní vlně točivého momentu (však je srovnatelný s 2,5litrovým atmosférickým motorem).

Dvouspojková převodovka DSG se sedmi převody je převzata ze stávajícího Golfu, má ale nové naladění řídící elektroniky. Převodovka proto řadí ostřeji a rychleji reaguje na změny jízdního režimu. Delší rozsah převodů (na sedmý při 130 km/h točí 2500 min-1) pomáhá nižší spotřebě paliva, zároveň to ale znamená méně nadšené vytáčení.

Specialitou režimu Eco je u všech převodovek DSG v Golfu funkce plachtění, tedy vyřazování na neutrál při jízdě ustálenou rychlostí po rovině nebo z kopce.

Dieselový motor 2,0 TDI

Dvoulitrový turbodiesel přináší o 7 kW vyšší výkon a o 0,2 litru nižší spotřebu, ale nejen to. Ve srovnání s předchozím 2,0 TDI CR/103 kW má modifikované vstřikování, nízkotlaké EGR, olejové čerpadlo s variabilním průtokem a nové uložení vyvažovacích hřídelí.

Motor je v kabině slyšet, oproti staršímu 2,0 TDI má ale klidnější chod – dovnitř nepřenáší žádné vibrace ani dunivé zvuky. Navíc je i točivější, takže s generační obměnou získal dieselový Golf ostřejší charakteristiku. S tím koresponduje i ostřejší spojka a rychlý nástup brzd. V obou případech ale auto nevyžaduje velké ovládací síly.

Posledním trumfem dieselového dvoulitru je spotřeba, v kombinovaném cyklu snížená z 4,6 na 4,2 l/100 km. K posouzení této vlastnosti ale budeme muset počkat na standardní redakční test.

Jízda

Prezentované verze mají složitější šasi „performance“, které kombinuje přepracovanou přední vzpěru MacPherson a zcela novou víceprvkovou zadní nápravu. V této konfiguraci dokáže Golf naplno využít o 59 mm rozšířený rozvor a nepatrně větší rozchod na obou nápravách, v zatáčkách se dokáže pořádně opřít do silnice a stabilně drží zvolenou stopu. K tomu se přidává mimořádně přesné elektromechanicky posilované řízení, asistent XDS, který pomáhá s trakcí na výjezdu ze zatáček (dříve jen v GTI, dnes standard), a bleskově reagující ESP. Díky elektronice se Golf stává zcela nezáludným autem jednoduchým na ovládání.

Manuální převodovka překvapila méně přesným a gumovějším chodem řadící páky. I tak Golf patří vysoko nad průměr, jeho převaha v evropské produkci ale už není tak veliká. Vysvětlením je delší a výš umístěná řádící páka – Volkswagen zkrátka vyměnil část mechanické preciznosti za uživatelský komfort.

Uvedení na trh

České ceny jsou známé už nyní, sedmý Golf je nyní ve fázi předprodeje. Oficiální představení na českém trhu se chystá na 31. října, ostrý prodej pak bude spuštěn v sobotu 10. listopadu. Volkswagen se chystá nabídnout čtyři motory, benzinové TSI pak vždy ve dvou výkonových verzích. Slabší turbodiesel 1,6 TDI bude existovat i ve verzi s pohonem všech kol 4Motion. S třídveřovou karoserií se u běžných verzí Golfu na českém trhu nepočítá.

V roce 2013 přijdou (staro)nové varianty: ikonické GTI, jeho dieselová obdoba GTD, úsporný model BlueMotion, motor TCNG spalující zemní plyn a elektrický e-Golf. Na zatím neupřesněný termín se chystá i nová generace kombi Golf Variant.

VW Golf VII - zážehové motory a ceny na českém trhu
Motor1,2 TSI1,2 TSI1,4 TSI CNG1,4 TSI1,4 TSI1,4 TSI ACT
Převodovka5M6M (7DS)6M (7DS)6M (7DS)6M (7DS)6M (7DS)
Zdvihový objem [cm3]119711971395139513951395
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]63/4300-530077/-81/-90/-103/4500-6000103/4500-6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/1400-3500---250/1500-3500250/1500-3500
Max. rychlost [km/h]179---212 (212)212 (212)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,9---8,4 (8,4)8,4 (8,4)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,9---5,3 (5,0)5,3 (5,0)
Hmotnost [kg]1205---1268 (1288)1268 (1288)
Cena Trendline [Kč]339.900363.900----
Cena Comfortline [Kč]374.900398.900 (458.900)479.900418.900440.900-
Cena Highline [Kč]--504.900 (564.900)448.900 (508.900)470.900 (530.900)496.900 (556.900)

VW Golf VII - vznětové motorizace a ceny na českém trhu
Motor1,6 TDI1,6 TDI1,6 TDI 4M2,0 TDI
Převodovka5M5M (7DS)6M6M (6DS)
Zdvihový objem [cm3]1598159815981968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]66/-77/3000-400077/3000-4000110/3500-4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]-250/1500-2750250/1500-2750320/1750-3000
Max. rychlost [km/h]-192 (192)-216 (212)
Zrychlení 0-100 km/h [s]-10,7 (10,7)-8,6 (8,6)
Komb. spotřeba [l/100 km]-3,8 (3,9)-4,1 (4,4)
Hmotnost [kg]-1295 (1313)-1354 (1375)
Cena Trendline [Kč]395.900---
Cena Comfortline [Kč]-448.900 (508.900)508.900502.900
Cena Highline [Kč]-478.900 (538.900)538.900532.900 (592.900)