TEST VW Golf GTI Edition 30 - sportovně založený třicátník pro všední den
Od první chvíle, co se objevil na Auto.cz, trhá rekordy. Článek obsahující první informace o jeho dalším pokolení se okamžitě vyšplhal mezi nejčtenější články měsíce. Text s prvními jízdními dojmy posbíral na svou dobu (rok 2005) nevídaný počet příspěvků a test postupem času vystoupal do TOP 10 celého Auto.cz. Test Volkswagenu Golf GTI nyní vykazuje 220.000 přečtení, což potvrzuje popularitu auta a smysluplnost každého dalšího článku věnovaného wolfsburgské legendě.
Golf GTI si označení legenda určitě zaslouží a jako každá správná legenda si zaslouží i zvláštní zacházení a pocty. Jedné takové pocty se Golf GTI dočkal ze strany svého stvořitele. Jelikož od chvíle, kdy první „gétéíčko“ vyjelo na silnice uplynulo více než 30 let, rozhodl se Volkswagen už v minulém roce nabídnout zákazníkům speciální výroční model. Jmenuje se GTI Edition 30 a od standardního GTI se odlišuje několika optickými doplňky a zejména o 22 kW (30 koní) vyšším maximálním výkonem přeplňovaného čtyřválce.
Golf GTI si nikdy nepotrpěl na masivní spoilery, hrůzostrašně působící sportovní masku, obrovské koncovky výfuku nebo členité nárazníky. Golf GTI vždy platil za elegána mezi sportovními hatchbacky, který nepotřebuje sbírat obdivné pohledy slečen a dychtivých řidičů, místo toho se soustředí na jediné – maximálně potěšit člověka za volantem. Verze GTI Edition 30 zůstává věrná filosofii „méně = více“, přesto ve srovnání se standardním GTI na sebe strhává více pozornosti.
Oči kolemjdoucích například velmi táhnou obrovská 18palcová kola s černou povrchovou úpravou, podezření na speciální edici vzbuzují i rozšířené prahy, ztmavené přední světlomety nebo důkladně lakované nárazníky. Poznávacím znakem modelu GTI zůstala maska s červeným lemováním a decentní sportovní nárazníky. GTI Edition 30 můžete koupit v různých barvách, osobně se však přimlouvám za tu sněhobílou z testovaného provedení.
Jestliže nějaká barva dokonale podtrhuje charakter auta, ukazuje na beránka zvenčí a nebezpečnou šelmu uvnitř, je to podle mého názoru právě bílá. Na první pohled působí GTI zranitelně, až máte chuť auto holýma rukama bránit, když ovšem otevřete dveře, vklouznete dovnitř a probudíte přeplňovaný benzinový čtyřválec, zjistíte, že jediný kdo potřebuje ochranu, jste vy sami. A Golf GTI Edition 30 vám s tím rád pomůže.
Interiér se nese v tradičním koncernovém duchu. Kvalitní materiály, vynikající zpracování a špičková ergonomie si vybírají daň v podobě lehce fádních a nezáživných tvarů, které v sportovním voze nabourávají skvělé sportovní sedačky s širokým rozsahem nastavení, výrazným bočním vedením a optimální tuhostí. Absolutorium zaslouží sportovní tříramenný volant s tlustým precizně tvarovaným věncem.
Osvědčená kvalita
Přeplňovaný zážehový čtyřválec s objemem 1984 cm3, přímým vstřikováním paliva a označením TFSI neboli turbo FSI není na českém trhu nový. Jednotka se úspěšně prodává v mnoha modelech značky Volkskwagen, Seat, Audi i Škoda, stará se kupříkladu o sportovní zážitky v Octavii RS nebo např. novém Audi TT. O tomto motoru s oblibou tvrdím, že patří mezi nejlepší přeplňované čtyřválce současnosti, a to pro svůj vyrovnaný chod, lineární nárůst výkonu a točivou charakteristiku.
Čtyřválec TFSI mám zkrátka rád a mám k tomu pádné důvody. Pochopitelně jsem hořel zvědavostí, co s projevem motoru udělá doping v podobě 30 koní a 20 Nm, jenž způsobil nárůst maximálního výkonu na 169 kW v 5500 ot./min. a točivého momentu na 300 Nm v krásně širokém pásmu od 2200 do 5200 ot./min. Pro motor zůstává typický velmi kultivovaný projev v celém spektru otáček a hezký zvonivý zvuk v otáčkách vysokých. Startování probíhá nadále prakticky neslyšně, nebýt rozverné koncovky výfuku o úspěšném procesu zažehnutí směsi ve válcích nemáte ani páru.
Upřímně řečeno podobně na tom možná budete v prvních okamžicích s výkonem a točivým momentem. Výkonový přídavek není zcela patrný v nízkých otáčkách a projeví se daleko později, nejvíce mezi 4500 a 6500 otáčkami. Právě v tomto rozmezí můžete jasně cítit větší sílu motoru a chuť auta zrychlovat. Se zvýšením výkonu se mírně zvýraznil turboefekt, na rozdíl od dvousetkoňové verze jsou přechody mezi nízkým a středním spektrem otáček doprovázeny lehkým cukáním.
Jinak ale zůstalo vše při starém. Dvoulitrový čtyřválec nabírá sílu postupně, rád se nechá točit do vysokých otáček a fantasticky reaguje na plynový pedál. Nízké a střední spektrum otáček nadále odpovídá městské a příměstské jízdě, druhá polovina spektra zůstává vyhrazena sportování. Doping motoru bohužel zvýraznil citlivost jednotky na jízdní styl. V ekonomickém režimu si motor řekl o minimálně 10 litrů paliva, dynamický jízdní styl vysoukal spotřebu na 18 litrů, ale ani hodnota 24 litrů však nebyla na displeji palubního počítače ničím výjimečným.
Všestranný umělec
Golfu GTI se občas vyčítá, že vypadá příliš obyčejně, že se zbytečně schovává a snad i stydí. To je samozřejmě hloupost. Nehledě na to, že GTI Edition 30 má agresivnější výraz a prudší povahu, jeho krása spočívá právě v oné nenápadnosti a všestrannosti. Jsou sportovní hatchbacky, které vám při rozjezdu svým brutálním zátahem málem zlomí vaz, na dálnici D1 nebo v historických centrech měst se však změní v mučící nástroj.
Extrémně tuhý podvozek do vás buší tak dlouho, dokud vaše zadnice není dostatečně měkká a ledviny nevolají zoufale o pomoc. Golf GTI takové chování nezná. I na podvozku se sportovními tlumiči a pružinami a na 18palcových kolech dokáže efektivně tlumit většinu běžných nerovností a zajistit kromě žádoucí sportovní tuhosti a přilnavosti rovněž dostatek komfortu. S Golfem GTI Edition 30 můžete vyrazit na dálnici či se vrhnout do úzkých uliček vydlážděných kostkami, aniž byste se museli bát újmy na zdraví.
Přitom kdykoliv se vám zachce, stačí zařadit nižší převodový stupeň, popohnat otáčky na 4000, pevněji sevřít volant, přišlápnout plynový pedál a vrhnout se do prudké zatáčky. „Getéíčko“ bez reptání opíše oblouk bez ohledu na jeho úhel a bude se dožadovat další zákruty. Vrozená nedotáčivá charakteristika jakoby neexistovala, teprve v extrémně vysokých rychlostech se začne auto pomalu sunout po tečně ven ze zatáčky. Vždy však máte dostatek času auto volantem a plynem zkorigovat.
Je-li řeč o brzdách, ty se pyšní rychlým nástupem brzdného účinku, dostatečnou razancí a nevadnoucí charakteristickou. Řízení se zdrženlivým posilovačem zprostředkovává překvapivě dobrý kontakt s vozovkou, jeho přesnost a komunikativnost korunuje vynikající tříramenný volant s tlustým a skvěle tvarovaným věncem. Točivý moment se tentokrát přenášel na kola přední nápravy skrze dvouspojkovou převodovku DSG, taktéž prověřenou v mnoha vozech koncernu VW.
Dokonalé souznění
Převodovka DSG stihla za svou poměrně krátkou kariéru učarovat tisícům řidičů. DSG mění stupně s rychlostí blesku, nedopouští se přehmatů v automatickém ani sekvenčním režimu. Rychlost změny převodových stupňů samozřejmě překračuje možnosti lidské ruky, vůz proto dokáže efektivněji akcelerovat a v zásadě i chirurgicky správně volit převodové stupně. Pochopitelně zůstává možnost manuální volby převodového stupně tlačítky pod volantem.
Výhodou je, že změnit převodový stupeň můžete, aniž byste přesouvali volič automatu do polohy sekvenčního řazení, převodovka dovoluje změnit libovolně stupeň, avšak pouze na určitou dobu, i v automatickém režimu. Jakmile chvíli neřadíte, převezme nadvládu nad řazením opětovně automat. V sekvenčním režimu není prakticky nutné kvůli změně stupně pohnout rukou, i v prudké zatáčce na tlačítka řazení snadno dostanete.
Paradoxně dokonalost převodovky může přivodit lehké rozpaky. Se zcela hladkou změnou stupňů se totiž malinko vytrácí pocit dravosti typický pro ručně řazenou převodovku.
Hot hatch pro všední den
Speciální edice Golfu GTI s označením Edition 30 zvýraznila typické vlastnosti této modelového řady. Sportovní hatchback získal na přitažlivosti, dravosti i výkonu. Výkonový doping se projevuje především ve středních a vysokých otáčkách, zároveň s ním se však lehce zvýraznil turboefekt. Přenos točivého momentu na kola přední nápravy probíhá skrze převodovku DSG bezproblémově, GTI i na 18palcových kolech dobře tlumí nerovnosti a zůstává tedy kompaktním dravcem pro každodenní používání.
První cena vozu | 444.200,-Kč (1,4, 59 kW,Trendline) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 916.600,-Kč (2,0 turbo FSI, 169 kW, GTI Edition 30) |
Základní cena testovaného vozu | 916.600,-Kč (2,0 turbo FSI, 169 kW, GTI Edition 30) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.050.300,-Kč (2,0 turbo FSI, 169 kW, GTI Edition 30) |
Plusy
- silný a kultivovaný zážehový motor
- komunikativní řízení
- vynikající převodovka DSG
- výborné jízdní vlastnosti
- univerzálnost
Minusy
- výraznější turboefekt
- vysoká spotřeba
- vyšší cena