Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota GT86
Toyota GT86
Toyota GT86
Toyota GT86
17 Fotogalerie

Toyota GT86: Sériová FT-86 oficiálně

Ani FT-86, ani Celica! Nové kupé od Toyoty se bude v Evropě prodávat pod označením GT 86.

Toyota zveřejnila oficiální informace o sériovém provedení sporťáku, vyvíjeného ve spolupráci se Subaru. Zatímco koncepty vozu se jmenovaly FT-86 a FT-86 II, sériová verze se v Evropě bude prodávat jako GT 86. Na domácím japonském trhu pak bude vůz nabízen jako Toyota 86.

Okruh zákazníků je předem daný, výrobce tvrdí, že sporťák GT 86 je určen pro všechny řidiče, kteří si pobyt za volantem vychutnávají a nepovažují jej za pouhou nutnost.

Historický odkaz

Toyota GT 86 navazuje na několik historických sportovních modelů této japonské značky. Toyotu 2000 GT, představenou v roce 1965, nový sporťák například připomíná „vykousnutou“ střechou.

Hlavní inspirací ale byla Corolla Levin AE86, slavná Hachi roku, známá pro vzrušení a radost za volantem, které dávala řidičům. Tento kompaktní model byl lehký, jeho hmotnost navíc byla dokonale rozložena, díky čemuž se Corolla Levin AE86 stala oblíbeným nástrojem pro mnohé automobilové soutěže a dostupným autem pro automobilové nadšence.

Design

Základní tvary vozu definovaly dřívější koncepty. Sériová Toyota GT 86 však oproti nim působí usedlejším dojmem, zároveň je ale elegantnější než její dvojče Subaru BRZ. Pryč je agresivně tvarovaná příď studie FT-86 II s diodovými světly, navazujícími na hlavní světlomety, také zadní difusor byl pro potřeby sériového provedení upraven. Litá kola jsou standardně 17palcová.

Automobil je dlouhý 4.240 mm a vysoký 1.285 mm, rozvor činí 2.570 mm. Oproti konceptu FT-86 II je sériové provedení o 5 mm delší a o 15 mm vyšší.

Interiér

Interiér s uspořádáním sedadel 2+2 je úzce zaměřen na řidiče. Toyota slibuje dokonalou ergonomii a funkčnost všech prvků, se kterými jezdec pracuje. Sedačky mají nabízet optimální oporu při akceleraci i bočním zrychlení. Sedadlo řidiče je vytvarováno tak, aby poskytlo potřebné pohodlí, ale současně nepřekáželo v oblasti lokte při manipulaci s řadicí pákou.

Průměr volantu se semišovým povrchem je pouhých 365 mm, což je údajně nejméně ze všech modelů Toyota v historii. Sdruženému ukazateli na přístrojové desce dominuje velký otáčkoměr, jednotlivé ukazatele byly navrženy tak, aby byly co nejlépe čitelné.

O sportovním zaměření vozu dále vypovídají obklady imitující karbonová vlákna, červené švy čalounění, kolébkové spínače na středovém panelu či odlehčené hliníkové pedály.

Motor a převodovka

O pohon GT 86 se stará atmosférický zážehový čtyřválec s protiběžnými písty o objemu 1998 cm3. Jak naznačovaly dřívější zprávy, agregát je naladěn na výkon 147 kW (200 k) v 7000 min-1. Vrchol točivého momentu 205 Nm leží v 6600 min-1.

Agregát z dílny Subaru je čtvercový, vrtání i zdvih mají symbolických 86 mm. Nechybí systém se dvěma vstřikovači paliva na válec D-4S od Toyoty, které využívá vysoký kompresní poměr 12,5:1. Instalací jednoho vstřikovače ve spalovací komoře a druhého v sacím kanále se spojují přednosti přímého vstřikování a vstřikování do sání.

Motor bude možné kombinovat se šestistupňovým manuálem, nebo se samočinnou převodovkou se stejným počtem převodových stupňů. Toyota slibuje, že manuál nabídne rychlou a přesnou odezvu s krátkými drahami řazení. Automat pak bude možné přepnout do sportovního režimu, ve kterém řidič bude moci řadit sám pomocí páček pod volantem.

Podvozek

S ohledem na optimální vyvážení je agregát umístěn co nejníže a co nejvíce vzadu. Hmotnost je rozdělena mezi přední a zadní nápravu v poměru 53:47.

Síla dvoulitrového čtyřválce je přenášena na zadní kola pomocí samosvorného diferenciálu. Vypínatelný stabilizační systém VSC je naladěn tak, aby nabídl dynamickou stabilitu na hranici výkonových možností vozidla s minimálními zásahy do řízení. Díky tomu si řidič jízdu maximálně užije.

Automobil má přesně a okamžitě reagovat na povely a má mít skvělé jízdní vlastnosti, kterým mimo jiné pomůže nízká hmotnost a nízko položené těžiště, ležící v pouhých 475 mm. Přední nápravu tvoří vzpěry McPherson, vzadu jsou dvojité lichoběžníky.

Světová výstavní premiéra Toyoty GT 86 proběhne na nadcházejícím tokijském autosalonu, prodej vozu bude v Evropě zahájen v létě 2012.

Na stejném základě jako Toyota GT 86 je postaveno Subaru BRZ. To bylo představeno na letošním autosalonu v Los Angeles, kde byl k vidění předobraz ostré verze STI.