Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volvo V40
Volvo V40
Volvo V40
Volvo V40
44 Fotogalerie

TEST Volvo V40 Cross Country T4 AWD – Drsňák z nížiny

Volvo V40 nasadilo efektní bodykit a přidalo pohon všech kol. Ve městě mu to sluší a díky o kousek zvětšené světlé výšce by se nemuselo bát ani na polní cestě.

Formace terénních Volv byla řadu let jasně daná: na jedné straně klasická SUV XC60XC90, na straně druhé zvýšené kombi s terénní ochranou XC70. Letošní rok přináší po delší době nový přírůstek odvozený od hatchbacku V40. Místo klasických znaků XC ovšem přidává přívlastek Cross Country.

Vedle standardního provedení a sportovního paketu R-Design je Cross Country třetí (a nejvýraznější) designovou variací modelu V40. Rozdíl se přehlédnout nedá, terénní mutace má o 12 milimetrů zvětšenou světlou výšku, a to díky vyšším pneumatikám, a také o 37 mm větší celkovou výšku, kola volitelně v černé barvě a samozřejmě sadu ochranných prvků doplněných mimo jiné odlišnou maskou chladiče, specifickým designem diodového denního svícení a leskle černými zrcátky. Nabídka výbav kopíruje standardní V40, Cross Country je podle konkrétní verze zhruba o 32.000 korun dražší.

volvo testy nizsistrednivolvo testy nizsistredni | acz 

Liší se ovšem nabídka motorů. Zatímco turbodiesely jsou ty samé (D2/82 kW, D3/110 kW a D4/130 kW), z benzinových agregátů je stejná jenom přeplňovaná šestnáctistovka T4 o výkonu 132 kW. Dále se v ceníku pod shodným názvem a výkonem ukrývá přeplňovaný dvoulitrový pětiválec a vrcholem je T5, taktéž s pěti válci, avšak 2,5 litry zdvihového objemu a 187 kW. Tyto dva motory se od ostatních odlišují pohonem 4x4 a standardně jsou vybaveny automatickou převodovkou Geartronic.

Pohodový motor, co si rád přihne

K testu jsme zvolili právě dvoulitr, označovaný T4 AWD. Má sice stejný výkon jako dříve testovaná šestnáctistovka T4, avšak výrazně vyšší maximum točivého momentu – 300 namísto 240 N.m, i když v užším pásmu otáček. K tomu přidává charakteristický zvuk řadového pětiválce, který je nevtíravý, ale dravý. Pro Evropu je motor naprostou novinkou, v některých zemích se ale prodává i V40 s pohonem předních kol. Není bez zajímavosti, že vrtání 81 mm, zdvih 77 mm a tedy i zdvihový objem 1984 cm3 jsou shodné s pětiválcovým dvoulitrovým turbodieselem (motory D3 a D4).

Dvoulitrový turbomotor hraje na komfortní notu. Vyznačuje se silným nástupem, dále ale síla motoru roste pozvolna. Nevýraznou gradaci výkonu ovšem dokáže vynahradit výrazný a podmanivý jekot vytočeného pětiválce. V praxi T4 AWD žádný extrémní silák není, u kombinace krátkozdvihového motoru, automatu, pohonu všech kol a velkých pneumatik to ale není překvapení. Zvlášť když pětiválec od Volva patří mezi přeplňovanými dvoulitry ke slabším. Řešení je ovšem jednoduché – komu T4 nestačí, sáhne po podstatně dynamičtějším 2,5litru T5...

volvo testy nizsistrednivolvo testy nizsistredni | acz 

Horší je, že stejné důvody stojí i za vyšší spotřebou paliva. Volvo samo přiznává kombinovaný průměr osm litrů a pro městský provoz dokonce 11,1 l na 100 km (navzdory použití systému start-stop), reálné údaje jsou ještě o něco vyšší. Při dálničních 130 km/h pracuje V40 T4 AWD ve velmi nízkých 2700 min-1, přesto spálí v průměru 9 litrů na 100 ujetých kilometrů. Ve městě pak počítejte se třinácti litry a při plynulé jízdě mimo město se sedmi. V tomto případě tedy rozhodně uspoříte volbou naftového motoru, ale nezapomínejte, že pohon 4x4 Volvo dodává jenom pro benzinové pětiválce.

volvo testy nizsistrednivolvo testy nizsistredni | acz 

Jízdní vlastnosti jsou ovlivněny použitím tuhých tlumičů. Na jedné straně mají pozitivní vliv na ovladatelnost, Cross Country se po silnici pohybuje stejně jistě jako běžná V40. Lehké náznaky nedotáčivosti, které vyvolávají pneumatiky Michelin Premacy HP, jsou v zárodku potlačeny stabilizačním systémem DSTC, jenž disponuje i režimem Sport. Kromě toho dokáže systém Haldex po přidání plynu spolehlivě neutralizovat chování vozu, díky plynulému a rychlému přenosu hnací síly k zadním kolům.

Tuhé tlumiče mají ale negativní vliv na jízdní komfort. Na nerovnostech se nestíhají dostatečně rychle stlačit, a tak V40 Cross Country působí poněkud prkenně. Nejvýrazněji se to projeví na zpomalovacích prazích ve městě. Ano, právě kvůli nim mnoho řidičů preferuje zvýšené podvozky, jenže „terénnímu“ V40 tyto umělé překážky sedí ještě méně než většině běžných hatchbacků.

Závěr

Nejen kvůli tomu je hodnocení V40 Cross Country T4 AWD poněkud rozporuplné. Na jedné straně stojí toporný jízdní projev, nevýrazný zátah motoru a relativně vyšší spotřeba, na straně druhé je vynikající ovladatelnost, působivý design a oslnivá kvalita provedení interiéru. Ty slabé stránky v dané chvíli Volvo příliš trápit nemusí – přímý konkurent na trhu žádný není a srovnatelná prémiová SUV typu Audi Q3 nebo BMW X1 vychází o sto i více tisíc korun dráž. Zároveň ale zbytečně nechává budoucím potenciálním konkurentům prostor, kde mohou vyniknout.

Nejlevnější verze modelu551.000 Kč (T2/88 kW Base)
Základ s testovaným motorem733.500 Kč (T4 AWD/132 kW Base Cross Country)
Testovaný vůz s výbavou923.300 Kč (T4 AWD/132 kW Momentum Cross Country)

volvo testy nizsistrednivolvo testy nizsistredni | acz 

Plusy

  • Aktuálně jediný model svého druhu
  • Atraktivní design zvenku i uvnitř, kvalita provedení interiéru
  • Vyrovnaný běh a příjemný zvuk pětiválcového motoru
  • Vynikající ovladatelnost, citlivě naladěná elektronika systémů DTSC a Haldex
  • Diodové osvětlení interiéru, kvalitní audiosouprava

Minusy

  • Komfort tlumení nerovností
  • Pohon všech kol jedině s automatem a benzinovým motorem
  • Vyšší spotřeba přeplňovaného pětiválcového dvoulitru
  • Automat postrádá možnost řazení na volantu
  • U verzí 4x4 zmenšená nádrž

Foto: Petr Homolka