TEST Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG 4Motion – Aktivní důchodce
Úvod, interiér
Druhá generace velkého wolfsburského MPV už je tu s námi šest let, což je v autoprůmyslu dost dlouhá doba. Na druhou stranu třída velkých empívíček není zrovna trh s přetlakem novinek a když máte ve hře dvojici modelů, které patří více než třetina segmentu, tak si možná můžete dovolit trošku spoléhat na loajalitu zákazníků, což naznačuje i to, že facelift nepřinesl žádné zásadnější změny. Sharan sice v prvním pololetí letošního roku ztratil meziročně 13 % zákazníků, ale levnější sourozenec Seat Alhambra šel zase o 17 % nahoru, takže strategie trvalé udržitelnosti asi funguje. Jenže faktem je, že sharan už v některých ohledech začíná trošku ztrácet dech.
Lidožrout
Jestli sharan něco opravdu umí, je to schopnost spolknout bez rozpaků sedm pasažérů a to bez sebemenších problémů. Na tom se nic nezměnilo a co si budeme povídat, tohle je u velkého MPV klíčová vlastnost. Ve druhé řadě jsou tři skutečně plnohodnotná sedadla (se zbytečně tvrdým čalouněním) a když na to přijde, může dospělý cestovat dokonce i ve třetí řadě. A ani jedno z toho se nedá říci o kompaktních MPV nebo SUV. V pětimístné konfiguraci auto navíc disponuje obrovským kufrem (955 litrů), o užitných vlastnostech auta tedy netřeba vůbec pochybovat.
Sám řidič ale už má trochu méně důvodů k nadšení. Široká sedadla mají nulové boční vedení, volant „autobusový“ sklon a pravá noha si kvůli středovému tunelu šířky auta moc neužije. Navíc palubní deska už nepůsobí zrovna nejmoderněji a chybí zde větší množství odkládacích prostor. Schránka pod loketní opěrkou je malá, stejně jako ta před spolujezdcem. Potěší sice prostor v horní části palubky, ale i ten stačí tak na peněženku a telefon.
V tomto případě mi ale nevadí typický volkswageňácký volant s oválným průřezem, drží se docela dobře a problém nepředstavuje ani většina použitých materiálů, kabina působí hodnotně. Ne tak ale kvalita montáže, už dlouho jsem neřídil auto, které by tak moc skřípalo, drnčelo a povrzávalo. Zlobilo také elektrické dovírání posuvných bočních dveří, přeprat v takových situacích elektromotor není úplně snadné.
Motor, jízdní vlastnosti
Pod kapotou testovaného vozu pracuje motor 2.0 TDI s výkonem 135 kW v rozmezí 3500-4000/min a točivým momentem 380 N.m, dostupným ve škále 1750-3250 otáček, zkombinovaný se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, což se zdá být ideálním řešením pro tento typ auta. Sharan je s ním velmi příjemně dynamický, slušně zatahuje ve středním pásmu a velmi dobře se s ním předjíždí. Řazení automatu je i ve standardním módu rychlé a hladké, zacuká nebo zůstane viset na aktuálním kvaltu jen opravdu výjimečně, volit sportovní režim je naprosto zbytečné a pádla pod volantem využijete maximálně při předjíždění v hustém provozu.
Ba co víc – má také opravdu slušnou spotřebu – na zimních pneumatikách a při teplotách kolem nuly se na dálnici spokojí při 130km rychlosti s 2500 otáčkami a 7,5 litry nafty. Při rychlosti 90 km/h točí na nejvyšší kvalt zhruba 1750/min a žádá si 5,2 l. To je na velké MPV s pohonem všech kol opravdu parádní výsledek.
Už méně potěší jeho na dnešní dobu už nevalné odhlučnění, posádka o práci motoru ví víceméně neustále, nejen při akceleraci, i při dálničním tempu v relativně nízkých otáčkách se do kabiny dostává hučení, které se s přibývajícími kilometry stává poněkud protivným.
Komfort? Tak trochu…
Sharan byl vybaven adaptivním podvozkem s možností volby mezi komfortním a sportovním režimem. Sportovní mód je na našich silnicích víceméně zbytečný a zřídka použitelný, tlumení rázů je horší a natřásání na nerovnostech asi není něco, co by posádka rodinného velkoprostoráku kvitovala s povděkem. V módu „Comfort“ sice auto naznačuje určitou plavnost na delších nerovnostech, ale to je spíš zásluha dlouhého rozvoru, než naladění šasi, které je spíše tužší a s krátkými nerovnostmi se vypořádává se střídavými úspěchy. Některé odfiltruje na osmnáctipalcových ráfcích dobře, na jiných tluče, liší se také schopnosti tlumičů v závislosti na okolní teplotě. Zatímco lehce nad nulou působí trochu překvapeně, při teplotě kolem 5 stupňů pod nulou tlumí o poznání lépe. Ve všech případech však tlumiče pracují docela hlučně, a když se k tomu přidá lupání, praskání a drnčení z celého interiéru doslova na každém hrbolu, celkový pocit z jízdy je poněkud nekomfortní. Tento pocit navíc umocňuje i hluk od podběhů kol.
Jízdní vlastnosti této charakteristice odpovídají, sharan se chová poměrně sportovně, v zatáčkách se naklání jen minimálně a míra nedotáčivosti je mírná, přičemž na výjezdu pomůže pohon všech kol. Na nerovnostech je sharan klidný a stabilní a totéž platí i při jízdě vyššími rychlostmi na dálnicích. Řízení je však málo strmé a auto reaguje kolem přímého směru na povely volantem s mírným zpožděním, což je škoda, protože jinak je dobře vyvážené a s příjemně nastaveným posilovačem. Při přejezdu prahů nebo najíždění na obrubníky je také znát lehké kroucení karoserie, které může být spolu s tužšími tlumiči a velkými koly jednou z příčin toho, že se interiér už kolem 8000 km „rozpadá“.
Závěr
Šest let je opravdu dlouhá doba. Volkswagen Sharan sice stále zůstává prostorným a praktickým rodinným autem s výkonným a úsporným motorem a slušnými jízdními vlastnostmi a nevypadá to, že by mu konkurence utekla o vesmír nebo alespoň galaxii. Jenže věk je v určitých ohledech znát, velký volkswagen má rezervy zejména v odhlučnění, odkládacích prostorech, kvalitě zpracování ale třeba i v oblasti řízení. A fakt, že naladění podvozku upřednostňuje jízdní vlastnosti před pohodlím, nemusí u rodinného auta zrovna sbírat plusové body, což platí také o ceně (testovaná konfigurace minimálně za 1.122.900 Kč), která by asi u šestiletého auta měla být nižší.
Nejlevnější verze modelu | 920.900 Kč (2.0 TDI/110 kW, Comfortline) |
Základ s testovaným motorem | 1.002.900 Kč (2.0 TDI/135 kW, Highline) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.122.900 Kč (2.0 TDI/135 kW 4Motion, Highline) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.392.496 Kč (2.0 TDI/135 kW 4Motion, Highline) |
Plusy
- Dynamické vlastnosti
- Nízká spotřeba
- Prostorný a variabilní interiér
- Snadná manipulace se sedadly
- Jízdní vlastnosti
Minusy
- Kvalita zpracování
- Hlučnost motoru, podvozku i kol
- Malé a nepočetné odkládací prostory
- Nepřesné řízení
- Široká přední sedadla s minimem bočního vedení
Foto: Jiří Káš
