TEST Subaru Forester 2.0 XT Lineartronic – Návrat krále
Základem 2.0 XT (Turbo) je atmosférický dvoulitrový čtyřválec boxer s interním označením FB, tím však souvislost s jednotkou použitou v BRZ končí. Motor dostal navíc přeplňování Twin Scroll turbodmychadlem, díky němuž výkon proti předchůdci (EJ25 s objemem 2,5 litru) stoupnul na 177 kW v 5600 min-1, točivý moment dosahuje maximální hodnoty 350 N.m.
Subaru se všemi dostupnými prostředky zasadilo o to, aby nebyla jízdní dynamika vykoupena neadekvátními provozními náklady. Motor má vysoký kompresní poměr 10,6:1, přímé vstřikování a turbodmychadlo vyvedené vespod. Výsledkem řešení je snížení emisí CO2, lepší odezva na sešlápnutí pedálu plynu a především zajímavá spotřeba. Ta se ve městě pohybuje okolo 10 l na 100 km, kombinovaný provoz vykazuje o dva litry nižší odběr benzinu. Testovanému vozu s výkonným turbomotorem, automatickou převodovkou a pohonem všech kol bychom klidně prominuli i desetilitrovou spotřebu.
Daný motor zakoupíte pouze ve spojení s automatickou bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Tohle řešení nebylo v historii vždycky nejlepší, nyní se však Japonci vytáhli. Součástí výbavy Comfort jsou mimo jiné také dvě kouzelná tlačítka systému SI-Drive, která dokonale změní charakter vozu. V režimech Inteligent a S má převodovka v manuálním řazení přednastavených šest rychlostí. Přepnutím na S# se toho ale stane více, než byste čekali. Počet virtuálních stupňů se změní na osm a rázem máte k dispozici veškerý sportovní potenciál vozu.
Design – Lesník v obleku
Zevnějšek nového Subaru Forester se jednoznačně povedl. Automobil je na pohled dynamičtější a vyzdvihuje charakteristické sportovní rysy výrobce. Vypadá drsně, ale zároveň dokáže dostatečně reprezentovat. Forester zmohutněl, což ostatně potvrzuje i srovnání rozměrů minulé a současné generace. Novinka na délku měří 4595 milimetrů, je 1735 milimetrů vysoká a 1795 milimetrů široká. Současně se zvětšil také rozvor náprav, světlá výška a rozchod kol.
Srovnání rozměrů současné a předchozí generace | |||
Model | Forester IV | Forester III | rozdíl |
Délka [mm] | 4595 | 4560 | +35 |
Šířka [mm] | 1795 | 1780 | +15 |
Výška [mm] | 1735 | 1700 | +35 |
Rozvor [mm] | 2640 | 2615 | +25 |
Rozchod vpředu [mm] | 1545 | 1530 | +15 |
Rozchod vzadu [mm] | 1550 | 1530 | +20 |
Příznivce značky na první pohled zamrzí absence sání vnějšího vzduchu z vrchu kapoty. V rámci dosažení lepší aerodynamiky byly kanály přesunuty do masky chladiče. Všechno napravuje dynamicky vyhlížející přední nárazník s falešnými otvory pro přívod vzduchu k brzdám a diodami pro denní svícení. Chromované rámečky kolem nich nám však již připadají trochu moc.
Záď je oproti přídi umírněnější. Nejsilnější testované provedení poznáte podle dvou koncovek výfuku, nechybí ani v rozumné míře použité ochranné oplastování. To je ostatně u Foresteru potřeba. Na rozdíl od některých konkurenčních SUV totiž není pouhým doplňkem image, ale skutečně schopným vozem. O tom ostatně vypovídá i světlá výška 220 milimetrů, nájezdové úhly 25° a 26° a přejezdový úhel 22°.
Interiér
Uvnitř Foresteru najdete dostatečné množství prostoru pro pět cestujících a hromadu věcí, které se vejdou do zavazadelníku o základním objemu 488 litrů. Ten je v případě, že automobil disponuje elektrickým otevíráním a zavíráním pátých dveří, trochu omezen. Rozdíl sedmnácti litrů však v praxi nepoznáte. Oceňujeme rozumnou výšku nákladové hrany, neškodila by však přítomnost prvků pro fixaci převážených předmětů. Buď si totiž dáte nákup do krabice, nebo očekávejte, že jej před domem budete sbírat po celém prostoru.
Přístrojové desce dominuje sportovní tříramenný volant s ideálním průměrem a „japonsky“ tenkým věncem. Nic složitého nehledejte ani v kapličce přístrojů. Dva budíky a jednoduchý palubní počítač poskytují řidiči dostatek informací, v noci navíc nesvádějí pozornost nejrůznějšími barevnými zbytečnostmi. Je tady však jedna věc, co nám v testovaném Foresteru příliš nesedí – sedadla. Jasně, je skvělé, že dostanete k výbavě Comfort čalounění v kombinaci látky a kůže, krátké přední sedáky s nevýrazným bočním vedením to však nenahradí. Místa pro cestující je všude dostatek, vpředu se sedí nepatrně výše než u předchůdce. To má mimo jiné za následek parádní výhled z vozu. Zadní sedadla by mohla lépe podpírat stehna, přičemž delší opěradla by jim také neškodila.
Jízda – Posouvání hranic
Řídit nejsilnější Subaru Forester v nabídce vás bude hodně bavit. Zde totiž naplno vynikne rozdíl ve filozofii, s jakou jsou nová SUV navrhována. Když si například koupíte Volvo XC60, dáte lidem najevo, že na to máte. Pořád však budete řídit Volvo - krásné, drahé, ale trochu nudné.
Subaru Forester je na tom výrazně jinak, což pocítíte ihned po prvním otočení klíčku ve spínací skříňce. Turbomotor má hezký zvuk a dostatek výkonu již od nízkých otáček. Pokud všechno necháte na režimu Inteligent, bude se Forester chovat jako běžný osobní automobil. Podvozek je trochu tvrdší, ne však tolik, aby si posádka stěžovala na snížený komfort. S příčnými nerovnostmi si například poradí lépe než Mercedes-Benz GLK. Spokojeni jsme rovněž byli s komunikativním řízením s dobře nastaveným posilovačem.
Trochu jiná stránka Foresteru se projeví po přepnutí na režim S#. Automobil vyloženě vybízí ke sportovní jízdě a přestože se jedná o SUV s vyšším těžištěm, v praxi to celkem nepoznáte. V zatáčkách se naplno projevují výhody tvrdšího nastavení podvozku a řízení, symetrický pohon všech kol pomáhá v každé situaci. V oblouku je potřeba s Foresterem trochu pracovat, aby se ihned neprojevila vrozená prvotní nedotáčivost. Pokud se naučíte správně najíždět, včas brzdit a přidávat plyn, jenom málokterý vůz se nejsilnějšímu Foresteru vyrovná! A to i v případě, že potřebujete rychle zastavit. K testovanému motoru totiž standardně dostanete odvětrávané 17“ kotouče pro přední nápravu a 16“ pro zadní kola. Brzdy se dají dobře dávkovat, citelněji nevadnou a dokážou velké Subaru zastavit překvapivě rychle.

Forester ale není pouze o jízdě po dálnici nebo dovádění na okreskách. Je také velmi schopným terénním vozem. Řidiči k dokonalé kontrole situace pomáhá režim X-Mode, který aktivujete tlačítkem u voliče automatické převodovky. Systém ideálně kombinuje řízení motoru, symetrického pohonu všech kol, převodovky a stabilizačního systému. Jeho součástí je také pomocník pro sjíždění svahů, který se v případě potřeby aktivuje automaticky. V praxi to znamená, že ani méně zkušený řidič nezůstane v terénu bezradně viset. Díky již zmíněným nájezdovým úhlům navíc zvládnete i tvrdší terén, než s některými konkurenčními vozy.
Závěr
Subaru Forester s nejsilnějším turbomotorem zřejmě nebude nejprodávanější verzí z nabídky, rozhodně bychom ho však neměli přehlížet. Kombinace přeplňovaného dvoulitrového boxeru, vylepšení převodovky Lineartronic a symetrického pohonu všech kol funguje senzačně, provoz navíc není vykoupen vysokou spotřebou paliva.
Testované provedení se cenou blíží k milionu korun. Po nahlédnutí příplatkové výbavy však zjistíte, že mu k dokonalosti chybí vlastně jenom navigační systém. Potěšeni jsme byli jízdními vlastnostmi, kvalitou výroby, vnitřním prostorem a zpracováním materiálů. Sedačky by si zasloužily výraznější boční vedení, delší sedáky a v případě zadních i delší opěradlo. Plnohodnotné rezervní kolo by u takového typu automobilu mohlo být standardem.
První cena vozu | 679.000 Kč (2.0i Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 989.000 Kč (Comfort Lineartronic) |
Základní cena testovaného vozu | 989.000 Kč (Comfort Lineartronic) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 989.000 Kč (Comfort Lineartronic) |
Plusy
- Silný turbomotor s charakterem
- Vnitřní prostornost
- Zpracování interiéru
- Inteligentní pohon všech kol
- Rozumná spotřeba paliva
- Výrazně vylepšená převodovka Lineartronic
Minusy
- Boční vedení sedáků vpředu
- Krátká opěradla zadních sedadel
- Pouze dojezdové rezervní kolo
Foto: Michael Kolář