TEST Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 81 kW – Jak málo stačí
Design, interiér
Nečekal bych, že to někdy řeknu, ale s Rapidem jsem byl po delší době rád za řízení docela „normálního“ auta. V posledních týdnech to totiž byla jedna exotika za druhou. Nejprve polykání čistě elektrických kilometrů v plug-in hybridní Toyotě Prius, následně soužití s tvrďáckým ďáblíkem Abarthem 595 Competizione. Tvrďáckým doslova, tuhost sedaček a podvozku mám v živé paměti ještě teď.
A aby toho nebylo málo, zkušenost s omlazeným mladoboleslavským modelem jsem nabyl hned dvojitou. Regulérnímu týdennímu testu předcházela krátká projížďka v absolutním základu aktualizované nabídky Rapidu – litrovým tříválcem vyladěným na 70 kW, jenž kooperoval s pětistupňovou manuální převodovkou. A dojmy jsem si odnášel poměrně skeptické. Komplexně vůz fungoval vcelku dobře, ale při dálniční jízdě byla skromnost jednotky mnohokrát znát.
Litrový tříválec byl usazen i v mnou testovaném voze, avšak v ostatním nezůstal kámen na kameni. Zelený Spaceback poskytoval výkon 81 kW a převodové ústrojí disponovalo šestým stupněm. A přesně tyhle dvě změny stačily k tomu, abych na výsledek downsizingového snažení Škody značně změnil názor. Ono to totiž vlastně docela dobře funguje…
Jemné ladění
Po vzhledové stránce si omlazení modelu vyžádalo jen několik drobných úprav, oproti předchůdci od sebe vozy rozeznáte až při velmi pečlivém zkoumání. Hlavním rozpoznávacím znamením jsou bi-xenony s LED denním svícením. V základní výbavě Active je nehledejte, tam se stále sází na klasické halogeny. Stupně Ambition a Style už jimi mohou být osazeny za příplatek 12.600 Kč, pro Monte Carlo a Scoutline jsou tato světla základem. Exteriér pak lze uzpůsobit ještě výběrem designu litých kol, Škoda v rámci modernizace přidala do nabídky šest nových vzhledů.
K drobným inovacím došlo také uvnitř. Lehce se pozměnily výdechy ventilace, drobné dekorace či ovládací panel klimatizace. Velkou pochvalu si zaslouží infotainment. Základ tvoří pětipalcová obrazovka se systémem Swing, která kromě jiného umí konektivitu se zařízeními Apple. Je k dispozici od výbavy Ambition výše a nic se za ni nepřiplácí. Vrcholem je pak infotainment Amundsen se 6,5“, za který se již připlácí 12.000 Kč (případně 17.800 Kč u stupně Ambition). Za tuto částku dostanete navigaci, Bluetooth připojení či online spojení se světem. Nadšený jsem byl zejména z reakcí a přesnosti dotykové plochy. Zatímco u jiných výrobců mám s displejem obdobné velikosti spíše negativní zkušenosti (tu byl nepřesný, jinde zase pomalý), v Rapidu fungoval výborně.
Při seznamování se s interiérem si všímám dvojice USB zdířek pro nabíjení mobilních zařízení vzadu, což je po omlazení také novinka. Ale nebojte, nezapomnělo se ani na posádku na předních místech, i když to tak na první pohled může vypadat. USB slot (a s ním i Aux in) je totiž elegantně schovaný mezi ovládacími prvky navigace a úložným prostorem na drobnosti.
Trochu rozpačitý jsem z řešení tlačítek na volantu. Posuvné ovladače pro hlasitost či data o jízdě jsou přesná a na dotek příjemná. Horší je to s ostatními tlačítkovými prvky, jelikož od sebe nejsou nijak odděleny a tvoří je jeden kus plastu. Při stisknutí na straně jedné se ta druhá poměrně vychýlí a celé to pak působí lacině a kostrbatě.
Se svým vzrůstem si za volantem dělám pohodlí celkem snadno a ještě mi zbývá dostatek místa pro sebe samého vzadu. O něco vyšší kolega Honza měl ale během nedávného testu Rapidu s hledáním ideální polohy značné problémy. Interiér působí vzdušně a je zde dostatek světla, čemuž napomáhá zejména panoramatická střecha. Lze ji mít za příplatek 17.000 Kč pro Ambition, případně výbavu Style za 18.000 Kč v paketu Emotion (kromě střechy obsahuje prodloužené sklo pátých dveří, černě lakovaný spoiler a vnější zrcátka či zadní zatmavené svítilny).
A ještě jeden ryze subjektivní dojem – tahle zelená barva Škodovkám prostě sluší! V kombinaci s černě lakovanými detaily jde o skutečně pohledný kousek. Troufám si tvrdit, že ze všech dostupných barevných kombinací je Rapid v této nejhezčí.
Motor, jízdní vlastnosti
Zatímco před modernizací tvořila základ motorové nabídky Rapidu dvanáctistovka o 66, případně 81 kilowattech, dnes je vše jinak. Motor 1.2 TSI z ceníku modelu zcela zmizel a jeho nástupcem se stal litrový tříválec.
Litrový tříválec. Říct cokoliv pozitivního o takovém motoru před kovaným petrolheadem je jako jít s rudým hadrem na býka. Jenže proč jej nepochválit, když zkrátka funguje, a navíc uspokojí i náročnějšího uživatele?
Připomeňme, že základní litr v omlazeném Rapidu poskytuje výkon 70 kW. Na rozdíl od testovaného kousku lze slabší motorizaci párovat s automatickou převodovkou, pro silnějších 81 kW je k dispozici pouze manuál, avšak šestistupňový. Pro zájemce o klasické řazení je to nejsilnější zážehová možnost. Ano, v nabídce je sice ještě 1.4 TSI s 91 kW, avšak takový motor sází výhradně na převodovku automatickou.
Škoda Rapid Spaceback - Srovnání parametrů litrových tříválců | ||
Motor | 1.0 TSI (70 kW) | 1.0 TSI (81 kW) |
Počet válců | 3 | 3 |
Výkon/otáčky [kW/min-1] | 70/5000–5500 | 81/5000–5500 |
Maximální točivý moment/otáčky [Nm/min-1] | 160/1500–3500 | 200/2000–3500 |
Maximální rychlost [km/h] | 187 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11 | 9,8 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 4,5 | 4,6 |
Převodovka | 5M, 7A | 6M |
Převodové stupně | I-3,77, II-1,96, III-1,28, IV-0,93, V-0,74, Z-3,18 | I-3,77, II-2,27, III-1,53, IV-1,12, V-1,18, VI-0,95, VII-0,80, Z-4,17 |
Cena od [Kč] | 299.900 | 316.900 |
První indikace „tříválce“ pod kapotou přichází vlastně až po prvním opravdu hbitém zrychlení. Akustika napovídá, že takovým stylem jízdy se auto bude spíše trápit, není to totiž žádný sportovec. Na druhou stranu je jednotka při „normální“ jízdě až překvapivě kultivovaná a v kabině velmi dobře odhlučněná. I s vyšším výkonem bude nejvíce vděčná za řidiče pohodáře, kterému se na oplátku odvděčí třeba sympatickou jízdou po dálnici. Tu totiž silnějšímu litru značně ulehčuje možnost zařazení šestky. Motor v tu chvíli není vytočený do zbytečně vysokých otáček a ještě zvládá jet úsporně.
S litrem pod kapotou se vám častá práce s pákou převodovky nevyhne, je dobré se držet v pásmu do nějakých 3500 otáček. Ale na druhou stranu se s ní skvěle kooperuje, dráhy jsou poměrně krátké a řazení přesné.
Co to sviští?
Oproti základu je sympatičtější i jízdní projev. Auto se lépe zvedá z nízkých otáček, síla nastupuje kolem 1500 a pokračovat lze klidně až na pět tisíc. Díky hbitějšímu pružnému zrychlení pak předjíždění se silnějším motorem není takovým utrpením.
Zatímco jednotka vás v kabině výrazně rušit nebude, jiné doprovodné zvuky ano. Hovořím hlavně o svištění v oblasti předních sloupků a okének. Při stoupání na dálniční rychlost jsem se dokonce musel přesvědčit, jestli jsou okna zavřena „na doraz“. Byla.
Pohodová bude pro řidiče i jízda po tuzemských cestách. Výmoly na českých silnicích tlumí se zanedbatelnými reakcemi, navíc dobře drží v zatáčkách.
Pozitivní je spotřeba paliva. Když se na ni zaměříte a uzpůsobíte úspoře styl jízdy, budete na českých okreskách balancovat na hranici kolem pěti litrů na sto kilometrů. Běžnou jízdou na stejně profilovaných trasách se bez výraznější snahy dostanete lehce nad pět dostanete, ve městě a po dálnici je to pak o zhruba litr více. A když vezmeme v potaz, že do nádrže se vejde 55 litrů paliva, tankování vás čeká zhruba každých tisíc kilometrů. A to je velmi slušná porce.
Závěr
Po týdnu soužití s modernizovaným Rapidem (hlavně jeho novým motorem) jsem byl rád, že jsem na něj nezanevřel jenom kvůli malému motoru. Litrový tříválec pod kapotou totiž dává smysl, volba mezi jednotlivými výkonovými variantami už je ale hodně o tom, kde a jak s ním budete jezdit.
Základní variantu si představuji především jako městského společníka pro mladé či naopak starší dvojice. Takové, které jej využijí zejména ve městě, případně s vozem co druhý víkend zavítají do vedlejšího kraje na návštěvu příbuzenstva.
Za sedmnáctitisícový příplatek už ale dostáváte motor s mnohem vyššími ambicemi. A během testu mě přesvědčil, že může být pracantem nejen pro zmiňované páry, ale třeba i rodinu s malými dětmi. Nezalekne se ani dlouhých dálničních cest, na kterých šestý převodový stupeň uleví nejen motoru samotnému, ale i vaší peněžence.
Nejlevnější verze modelu | 299.900 Kč (1.0 TSI Active/70 kW) |
Základ s testovaným motorem | 316.900 Kč (1.0 TSI Active/81 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 366.900 Kč (1.0 TSI Style/81 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 495.500 Kč (1.0 TSI Style/81 kW) |
Plusy
- Pořizovací cena
- Kvalitní infotainment
- Prostorný interiér
- Nízká spotřeba
Minusy
- Pouze manuál
- Rušivé zvuky u těsnění bočních oken
Foto: Petr Homolka
