Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
suv mercedesbenz testy
suv mercedesbenz testy
suv mercedesbenz testy
suv mercedesbenz testy
29 Fotogalerie

TEST Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic – Milionové SUV

Nejlevnější Mercedes-Benz GLK stojí méně než 950.000 korun, za 4Matic s 2,2litrovým turbodieselem díky výhodné základní verzi Entry zaplatíte 999.000 korun.

Stále platí – kdo chce SUV od Mercedes-Benzu, musí být „milionář“. Pokud má GLK zabírat všemi čtyřmi, nejlevnější cestou je osvědčený turbodiesel 220 CDI, spojený se systémem 4Matic a standardně dodávanou samočinnou převodovkou 7G-Tronic. Díky vstupnímu modelu Entry se u něj v ceníku objevuje kulantní částka 999.000 Kč, což představuje více než stotisícové zvýhodnění proti běžné ceně. Zároveň je čtyřkolka o dva tisíce korun levnější než GLK 220 CDI s pohonem zadních kol a manuální převodovkou. Výbava automobilu přitom není nijak ošizená: standardem je dvouzónová klimatizace, tempomat nebo litá kola – nic důležitého na palubě nechybí...

Facelift třídy GLK jsme popsali již loni v testu varianty 250 Bluetec 4Matic, ozdobené AMG paketem, mohutnými chromy, bixenonovými světlomety a litými 19” koly. Dnes před námi stojí civilnější verze – má základní dvouparabolová halogenová světla, disky s průměrem 17 palců a karoserii bez jakýchkoliv příplatkových příkras.

Interiéru modernizace prospěla snad ještě více než vnějšímu vzhledu. S novým volantem z luxusnější třídy CLS a zcela jinými výdechy klimatizace vypadá GLK uvnitř podstatně lépe než dříve. Multimediální systém i palubní počítač jsou kompletně v češtině, ostatně GLK byl vůbec první vůz značky Mercedes-Benz, který s touto novinkou loni přišel. Pro zajímavost: češtinu vyvinulo tuzemské zastoupení, které ji následně poskytlo centrále – obvykle je tomu naopak.

suv mercedesbenz testysuv mercedesbenz testy | acz 

Z mnoha prvků sériové výbavy vyzdvihujeme bluetooth, které většinu konkurenčních hands-free spolehlivě deklasuje nejen neuvěřitelně snadnou a rychlou obsluhou, ale také samotným bezproblémovým spárováním nejrůznějších typů telefonů. Kdo často jezdí v noci, měl by také popřemýšlet nad výkonnými adaptivními xenony Intelligent Light System.

Turbodiesel 220 CDI z konstrukční řady OM 651 jsme v testech na Auto.cz představili již mnohokrát – a to dokonce i v předfaceliftovém GLK. Modernizace přinesla snížení kombinované spotřeby z 6,8 na 6,1 l na 100 km, která je výsledkem mnoha změn. Základem je pochopitelně funkce start/stop, k ní ale výrobce přibalil celé spektrum technických vylepšení. Automatická převodovka 7G-Tronic Plus má menší vnitřní ztráty a dočkala se delšího zpřevodování, nápravové diferenciály se vyznačují nižšími ztrátami, k tomu se přidává elektro-mechanický posilovač řízení, standardem jsou pneumatiky s nízkým valivým odporem... A součinitel aerodynamického odporu klesl z 0,36 na 0,34.

V současnosti bývá zvykem, že přes veškerou snahu konstruktérů jsou úspory paliva v praxi stěží zaznamenatelné. To ovšem není případ Mercedes-Benzu GLK, který je schopen dlouhodobě jezdit za 6,5 l na 100 km – ano, je to SUV, čtyřkolka a automat! Spotřeba na dálnici je ještě překvapivější, při 130 km/h na tempomat čtyřválec točí jenom 2100 min-1 a díky tomu si vystačí s šesti litry nafty na ujetých 100 km.

Dvojitě přeplňovaný motor se může pochlubit výbornými parametry 125 kW při 3200 až 4200 min-1 a 400 N.m při 1400 až 2800 min-1. Místo ohromujících špičkových hodnot spoléhá na okamžitou dostupnost výkonu bez ohledu na aktuální otáčky – a rozhodně nezklame. Mechanické kultivovanosti nově pomáhá dvouhmotový setrvačník, běžně používaný u turbodieselů s manuální převodovkou. Zde v automatu kompenzuje nižší tlumící účinek hydrodynamického měniče – převodovka si totiž v zájmu snížení reálné spotřeby paliva dovolí jen malé prokluzy.

suv mercedesbenz testysuv mercedesbenz testy | acz 

Podvozek využívá tlumičů Agility Control s mechanicky variabilní tuhostí. Přestože mezi kompaktními SUV nabízí bezpochyby nejlepší komfort tlumení nerovností, na městské dlažbě by mohl být ještě o kousek pohodlnější. Svůj vliv ovšem sehrávají také úsporné pneumatiky, které pomáhají šetřit palivo, s velmi tvrdou směsí gumy ale tlumičům práci neusnadní. Rovněž jsou jediným limitem v oblasti ovladatelnosti – vůz, který obratně mění směr a v zatáčkách se naklání jenom nepatrně, kvůli nim při prudkých manévrech na chvíli odhalí nedotáčivost. Jakýkoliv náznak problémů ale hbitě a důrazně řeší ESP.

Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic - srovnání cen s konkurencí
ModelMercedes GLKAudi Q5BMW X1BMW X3RR Evoque
Motor220 CDI Entry2.0 TDI quattroxDrive20dxDrive20dTD4 Pure
Výkon [kW]/toč. mom.[N.m]125/400130/380135/380135/380110/400
Základní cena [Kč]999.000,-1.065.000,-837.500,-1.060.000,-928.554,-
Automatická převodovkaS56.900,-53.375,-55.200,-57.112,-
BluetoothS8.372,-7.625,-5.400,-14.278,-
Klimatizace automatickáSS15.500,-SS
Kožený multifunkční volantSS3.825,-SS
Litá kola R 17SSSSS
Metalický lak23.784,-26.900,-16.775,-21.575,-18.997,-
Parkovací senzory vpředu21.954,-10.620,-7.625,-20.275,-10.285,-
Parkovací senzory vzaduS11.450,-S
TempomatS7.552,-8.650,-12.575,-S
Vyhřívání předních sedadel9.910,-jen s kůží8.400,-9.500,-10.143,-
Cena při shodné výbavě [Kč]1.054.648,-1.175.344,-970.725,-1.184.525,-1.039.369,-

I po pěti letech na trhu obstojí Mercedes-Benz GLK jako kvalitní a mimořádně propracovaný automobil. V prémiovém segmentu navíc dokáže zaujmout vynikajícím poměrem cena/výbava, což se týká především testované verze Entry (levnější je jedině výrazně menší BMW X1). Za vynikající a dynamikou působivý silnější čtyřválec GLK 250 Bluetec 4Matic si totiž stuttgartská automobilka řekne 1,2 milionu korun a to je proti „milionovému“ GLK 220 CDI 4Matic dost velký rozdíl. Už s nejslabší čtyřkolkou ale nešlápnete vedle, Mercedes-Benz má ve standardu techniku, o které se mainstreamové konkurenci ani nesní.

Video placeholder
Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic – Milionové SUV • auto.cz

suv mercedesbenz testysuv mercedesbenz testy | acz 

První cena vozu946.220 Kč (GLK 200 CDI)
První cena vozu s testovanou motorizací999.000 Kč (GLK 220 CDI 4Matic Entry)
Základní cena testovaného vozu999.000 Kč (GLK 220 CDI 4Matic Entry)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.035.438 Kč (GLK 220 CDI 4Matic Entry)

Plusy

  • Výjimečně nízká spotřeba paliva
  • Příjemné odstupňování převodovky
  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Vynikající ergonomie a přehlednost
  • Řidičský a uživatelský komfort
  • Pohodlná sedadla, výhled všemi směry

Minusy

  • Kvůli „ekologickým“ pneumatikám horší adheze
  • Vyšší cena některých příplatků
  • Delší převod řízení

Foto: Michael Kolář