TEST Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic – Milionové SUV
Stále platí – kdo chce SUV od Mercedes-Benzu, musí být „milionář“. Pokud má GLK zabírat všemi čtyřmi, nejlevnější cestou je osvědčený turbodiesel 220 CDI, spojený se systémem 4Matic a standardně dodávanou samočinnou převodovkou 7G-Tronic. Díky vstupnímu modelu Entry se u něj v ceníku objevuje kulantní částka 999.000 Kč, což představuje více než stotisícové zvýhodnění proti běžné ceně. Zároveň je čtyřkolka o dva tisíce korun levnější než GLK 220 CDI s pohonem zadních kol a manuální převodovkou. Výbava automobilu přitom není nijak ošizená: standardem je dvouzónová klimatizace, tempomat nebo litá kola – nic důležitého na palubě nechybí...
Facelift třídy GLK jsme popsali již loni v testu varianty 250 Bluetec 4Matic, ozdobené AMG paketem, mohutnými chromy, bixenonovými světlomety a litými 19” koly. Dnes před námi stojí civilnější verze – má základní dvouparabolová halogenová světla, disky s průměrem 17 palců a karoserii bez jakýchkoliv příplatkových příkras.
Interiéru modernizace prospěla snad ještě více než vnějšímu vzhledu. S novým volantem z luxusnější třídy CLS a zcela jinými výdechy klimatizace vypadá GLK uvnitř podstatně lépe než dříve. Multimediální systém i palubní počítač jsou kompletně v češtině, ostatně GLK byl vůbec první vůz značky Mercedes-Benz, který s touto novinkou loni přišel. Pro zajímavost: češtinu vyvinulo tuzemské zastoupení, které ji následně poskytlo centrále – obvykle je tomu naopak.
Z mnoha prvků sériové výbavy vyzdvihujeme bluetooth, které většinu konkurenčních hands-free spolehlivě deklasuje nejen neuvěřitelně snadnou a rychlou obsluhou, ale také samotným bezproblémovým spárováním nejrůznějších typů telefonů. Kdo často jezdí v noci, měl by také popřemýšlet nad výkonnými adaptivními xenony Intelligent Light System.
Turbodiesel 220 CDI z konstrukční řady OM 651 jsme v testech na Auto.cz představili již mnohokrát – a to dokonce i v předfaceliftovém GLK. Modernizace přinesla snížení kombinované spotřeby z 6,8 na 6,1 l na 100 km, která je výsledkem mnoha změn. Základem je pochopitelně funkce start/stop, k ní ale výrobce přibalil celé spektrum technických vylepšení. Automatická převodovka 7G-Tronic Plus má menší vnitřní ztráty a dočkala se delšího zpřevodování, nápravové diferenciály se vyznačují nižšími ztrátami, k tomu se přidává elektro-mechanický posilovač řízení, standardem jsou pneumatiky s nízkým valivým odporem... A součinitel aerodynamického odporu klesl z 0,36 na 0,34.
V současnosti bývá zvykem, že přes veškerou snahu konstruktérů jsou úspory paliva v praxi stěží zaznamenatelné. To ovšem není případ Mercedes-Benzu GLK, který je schopen dlouhodobě jezdit za 6,5 l na 100 km – ano, je to SUV, čtyřkolka a automat! Spotřeba na dálnici je ještě překvapivější, při 130 km/h na tempomat čtyřválec točí jenom 2100 min-1 a díky tomu si vystačí s šesti litry nafty na ujetých 100 km.
Dvojitě přeplňovaný motor se může pochlubit výbornými parametry 125 kW při 3200 až 4200 min-1 a 400 N.m při 1400 až 2800 min-1. Místo ohromujících špičkových hodnot spoléhá na okamžitou dostupnost výkonu bez ohledu na aktuální otáčky – a rozhodně nezklame. Mechanické kultivovanosti nově pomáhá dvouhmotový setrvačník, běžně používaný u turbodieselů s manuální převodovkou. Zde v automatu kompenzuje nižší tlumící účinek hydrodynamického měniče – převodovka si totiž v zájmu snížení reálné spotřeby paliva dovolí jen malé prokluzy.
Podvozek využívá tlumičů Agility Control s mechanicky variabilní tuhostí. Přestože mezi kompaktními SUV nabízí bezpochyby nejlepší komfort tlumení nerovností, na městské dlažbě by mohl být ještě o kousek pohodlnější. Svůj vliv ovšem sehrávají také úsporné pneumatiky, které pomáhají šetřit palivo, s velmi tvrdou směsí gumy ale tlumičům práci neusnadní. Rovněž jsou jediným limitem v oblasti ovladatelnosti – vůz, který obratně mění směr a v zatáčkách se naklání jenom nepatrně, kvůli nim při prudkých manévrech na chvíli odhalí nedotáčivost. Jakýkoliv náznak problémů ale hbitě a důrazně řeší ESP.
Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic - srovnání cen s konkurencí | ||||||
Model | Mercedes GLK | Audi Q5 | BMW X1 | BMW X3 | RR Evoque | |
Motor | 220 CDI Entry | 2.0 TDI quattro | xDrive20d | xDrive20d | TD4 Pure | |
Výkon [kW]/toč. mom.[N.m] | 125/400 | 130/380 | 135/380 | 135/380 | 110/400 | |
Základní cena [Kč] | 999.000,- | 1.065.000,- | 837.500,- | 1.060.000,- | 928.554,- | |
Automatická převodovka | S | 56.900,- | 53.375,- | 55.200,- | 57.112,- | |
Bluetooth | S | 8.372,- | 7.625,- | 5.400,- | 14.278,- | |
Klimatizace automatická | S | S | 15.500,- | S | S | |
Kožený multifunkční volant | S | S | 3.825,- | S | S | |
Litá kola R 17 | S | S | S | S | S | |
Metalický lak | 23.784,- | 26.900,- | 16.775,- | 21.575,- | 18.997,- | |
Parkovací senzory vpředu | 21.954,- | 10.620,- | 7.625,- | 20.275,- | 10.285,- | |
Parkovací senzory vzadu | S | 11.450,- | S | |||
Tempomat | S | 7.552,- | 8.650,- | 12.575,- | S | |
Vyhřívání předních sedadel | 9.910,- | jen s kůží | 8.400,- | 9.500,- | 10.143,- | |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 1.054.648,- | 1.175.344,- | 970.725,- | 1.184.525,- | 1.039.369,- |
I po pěti letech na trhu obstojí Mercedes-Benz GLK jako kvalitní a mimořádně propracovaný automobil. V prémiovém segmentu navíc dokáže zaujmout vynikajícím poměrem cena/výbava, což se týká především testované verze Entry (levnější je jedině výrazně menší BMW X1). Za vynikající a dynamikou působivý silnější čtyřválec GLK 250 Bluetec 4Matic si totiž stuttgartská automobilka řekne 1,2 milionu korun a to je proti „milionovému“ GLK 220 CDI 4Matic dost velký rozdíl. Už s nejslabší čtyřkolkou ale nešlápnete vedle, Mercedes-Benz má ve standardu techniku, o které se mainstreamové konkurenci ani nesní.

První cena vozu | 946.220 Kč (GLK 200 CDI) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 999.000 Kč (GLK 220 CDI 4Matic Entry) |
Základní cena testovaného vozu | 999.000 Kč (GLK 220 CDI 4Matic Entry) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.035.438 Kč (GLK 220 CDI 4Matic Entry) |
Plusy
- Výjimečně nízká spotřeba paliva
- Příjemné odstupňování převodovky
- Kvalitní materiály a zpracování
- Vynikající ergonomie a přehlednost
- Řidičský a uživatelský komfort
- Pohodlná sedadla, výhled všemi směry
Minusy
- Kvůli „ekologickým“ pneumatikám horší adheze
- Vyšší cena některých příplatků
- Delší převod řízení
Foto: Michael Kolář