Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
44 Fotogalerie

TEST Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic – Kam vlastně patří?

Mercedes-Benz GLA rozšiřuje segment čím dál oblíbenějších crossoverů. Vůz jsme vyzkoušeli s turbodieselem 220 CDI a pohonem všech kol.

Evropa si žádá crossovery. Zatímco dosud jsme v nabídce Mercedes-Benzu nenašli nic menšího než model GLK, který je hrdou konkurencí BMW X3 nebo Audi Q5, adekvátní protivník pro X1 či Q3 stále chyběl. S příchodem nového přírůstku GLA do rodiny stuttgartské automobilky se toho však změnilo daleko více. Odlišnosti přitom hledejme již v samotném základu.

Design – Hozená rukavice

Karoserie s délkou 4.417 milimetrů stojí na nové platformě MFA pro modely s příčně uloženým motorem a pohonem předních kol. Jedná se tedy o stejnou konstrukci, jakou využívají také třídy A a B. Sdílení platformy však má i svá negativa – nabízí pevný rozvor o délce 2.699 milimetrů naznačující omezenou vnitřní prostornost v podélném směru.

Jestli na Mercedes-Benzu GLA něco zaujme na první pohled, je to jeho design, který spojuje relativně nízkou linii karoserie (GLA je vysoké pouze 1.494 milimetrů) a svalnaté blatníky ve stylu většího GLK. Abychom však byli důslední, sluší se připomenout přítomnost sportovního paketu AMG (stojí 84.298 Kč). Ten mimo jiné přidal odlišné nárazníky, za atraktivní litá kola AMG však stejně musíte připlatit 14.048 korun. Takto „vystylovaný“ crossover je pak na ulici středem pozornosti a nejednou se v rámci testovacího týdne stalo, že si jej lidé pletli s radikální, mnohem silnější a dražší verzí GLA 45 AMG 4Matic.

mercedesbenz testy crossovermercedesbenz testy crossover | acz 

To však stále není všechno, co by vás mělo v souvislosti s Mercedes-Benzem GLA zajímat. Například zadní svítilny dostaly diodovou techniku již v samotném základu, a pokud při konfiguraci příplatkové výbavy zbude ještě několik tisícovek k dobru (konkrétně 43.705 Kč), rozhodně přemýšlejte o koupi inteligentních světlometů. Ty totiž dovedou aktivně měnit charakteristiku v závislosti na rychlosti, automaticky přepínají mezi dálkovým a tlumeným režimem a téměř dokonale osvětlují zatáčky již v nájezdech.

Interiér – To už jsme někde viděli…

…a není to náhoda! Přední část kokpitu je identická s modely A a CLA, na což se vedle výhod spojených s minimalistickou středovou konzolou a volně stojícím displejem multimediálního systému Comand Online (za příplatek 93.654 korun) vážou také určitá negativa. Na mysli máme nešťastně umístěný otočný ovladač systému (řidič musí vysunout pravý loket hluboko mezi přední sedadla) a omezenou prostornost nad hlavou, dále umocněnou instalací panoramatického střešního okna. Zato v příčném směru najdou dostatek místa i robustnější postavy, což platí také po přesunutí dozadu. Námi naměřených 900 milimetrů od nejnižší části zadních sedáku po střechu však uspokojí pouze průměrně vzrostlé cestující a zázraky nečekejte ani v oblasti kolen.

mercedesbenz testy crossovermercedesbenz testy crossover | acz 

Relativně krátký zadní převis karoserie nebrání dostatečnému zavazadelníku. Základní objem 421 litrů a geometricky pravidelná ložná plocha pro běžné denní použití bohatě dostačuje, nechybí praktický průvlak na lyže, a pokud dojde k nejhoršímu, sklopením opěradel zadních sedadel získáte 1.235 litrů. Přístup k nákladu navíc může být usnadněn elektrickým ovládáním pátých dveří za 12.175 korun.

Motor – Ověřená kvalita

Nabídka vznětových motorů nedává moc příležitostí k rozmýšlení. Obě výkonové verze čtyřválce o zdvihovém objemu 2.143 kubických centimetrů lze kombinovat s pohonem předních i všech kol, cenový rozdíl čtyřkolek přitom činí 55.660 korun.

K prvnímu testu Mercedes-Benzu GLA jsme vybrali silnější agregát 220 CDI, který za všech okolností spolupracuje s dvouspojkovou automatickou převodovkou 7G-DCT. Výkon 125 kW máte k dispozici v rozmezí 3400 – 4000 otáček za minutu a maximální točivý moment 350 N.m nastupuje již ve 1.400 min-1. Krátce zpřevodovaná skříň a přeplňovaní dvojicí turbodmychadel nedávají šanci turboefektu, což zvyšuje komfort jízdy a pro adekvátní dynamiku není řidič nucen sešlapovat pedál plynu zbytečně hluboko. Při běžném stylu jízdy je navíc motor kultivovaný a tichý, reputaci si kazí pouze nevyrovnaným během a vibracemi v prvních desítkách sekund po nastartování.

Poměrně objemný motor, pohon čtyř kol a automatická převodovka přitom nutně nemusejí znamenat vyšší spotřebu. Sedmistupňová skříň je totiž s turbodieselem velmi dobře sehraná, což se při dálniční stotřicítce projevuje spotřebou lehce převyšující 6 l na 100 km a 2.200 otáčkami za minutu. Volným mimoměstským stylem jízdy se pak bez větších obtíží udržíte pod pěti litry a ve městě nebyl problém jezdit za sedm. Testovací týden jsme po více než dvanácti stech ujetých kilometrech uzavírali se slušnou hodnotou 6,3 l na 100 km.

Jízda – Tvrďák podvozkový

Automobilka o modelu GLA hovoří jako o kompaktním crossoveru, což by mimo běžnou denní náplň cestování mělo znamenat také uspokojivé chování v terénu. Na ten je přitom nejnovější přírůstek dobře připraven – zmiňovaný pohon všech kol 4Matic zapojuje zadní nápravu do procesu čistě a neznatelně (v krajním případě dokáže přenést 50 % točivého momentu), nechybí režim Off-road pro úpravu charakteristiky motoru (především pak přenosu výkonu na kola) a výšky světelného kužele předních světlometů či asistent pro sjíždění kopců DSR, u něhož si můžete nastavit rychlost pohybu automobilu v rozmezí od 6 do 18 km/h.

Vzhledem ke světlé výšce karoserie však zmíněné funkce pravděpodobně využijete pouze na zasněženém či zmrzlém povrchu. Námi naměřených 190 milimetrů od nejnižší (a v době testu již značně otlučené) části předního nárazníku si v kombinaci s dlouhým převisem poradí jenom s typickou polňačkou. Na druhé straně se však nemusíte bát, že zde podvozek „očešete“, podlaha je totiž zcela rovná a dobře chráněná před případným poškozením.

mercedesbenz testy crossovermercedesbenz testy crossover | acz 

Honem tedy na zpevněné silnice, kde je adekvátní jízdní komfort podmíněn skutečně kvalitním povrchem. Kombinace tužšího podvozku a 19“ kol s pneumatikami run flat si totiž s tlumením větších nerovností mnohdy nerozumí a posádka tak není ušetřena nepohodlí, slyšitelných rázů od kol a při dálničních rychlostech také zvýšeného aerodynamického hluku od vnějších zrcátek.

Dejte však GLA kus kvalitní silnice a začnou se dít divy. Příčiny všeho, co jsme při dlouhých cestách po dálnici D1 proklínali, se náhle projeví jako plus a vůz v tu ránu řeže zatáčky skoro jako motokára. Nízká karoserie se skoro nenaklání a dokonce i v krizových situacích zachovává neutrální postoj. Pochvala navíc patří přímému řízení s variabilním posilovačem - mnoho citu sice nepobralo, přesností se však řadí k nejlepším. Dříve než na limity automobilu si stejně sáhnete na ty své - čtyřválcový turbodiesel totiž není pro sportovní jízdu tím nejlepším náčiním.

Závěr – Má to smysl?

Utratit skoro 750.000 korun za základní verzi s benzinovým či vznětovým motorem (verze GLA 200 a GLA 200 CDI stojí shodně) není na poměry konkurentů v luxusní třídě nic neobvyklého. Stačí se však lehce „rozšoupnout“ u volby příplatkových prvků a hned překročíte milionovou hranici.

Je ale Mercedes-Benz GLA 220 CDI milionovým autem? Podle našeho názoru se automobilce nepodařilo dokonale skloubit všechny identity do jednoho produktu. V terénu vás zastaví první větší výmol, tuhý podvozek příliš komfortu nenabízí, a pokud si budete chtít jízdu trochu užít, narazíte na limity nepoddajného, leč úsporného turbodieselu. Změna jediného článku by přitom mohla pocit z řízení výrazně zlepšit. Těšíme se tedy na svezení s benzinovou verzí GLA 250 4Matic (150 kW), která je navíc oproti testovanému čtyřválci o malinko levnější.

Video placeholder
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic – Kam vlastně patří? • auto.cz

Nejlevnější verze modelu748.990 Kč (GLA 200/115 kW)
Základ s testovaným motorem935.330 Kč (GLA 220 CDI 4Matic/125 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.267.077 Kč (GLA 220 CDI 4Matic/125 kW)

Plusy

  • Design karoserie
  • Skvělé zpracování interiéru
  • Dvouspojková převodovka ve standardu
  • Reakce řízení
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Stísněný interiér
  • Umístění středového ovladače
  • Příliš tuhý podvozek
  • Vysoké ceny některých příplatků
  • Omezená prostupnost terénem

Foto: Petr Homolka