TEST Ford Focus RS vs. VW Golf R – Raubíř a profesor
Úvod, pořizovací náklady
Sedmá generace Volkswagenu Golf vstoupila letos na trh v modernizovaném provedení. Facelift se přitom nedotkl jen obyčejných verzí nebo elektrického e-Golfu, ale také sportovních variant, včetně vrcholného Golfu R. Ten se dočkal nové převodovky a posíleného motoru, a tak je ideální čas na to ho opět vyzkoušet. Aby to ale nebylo tak jednoduché, do souboje ho vyzývá Ford Focus RS.
Focus RS je pro Golf R je již tradičním soupeřem, a přestože se životní cyklus stávajícího Focusu už pomalu blíží ke konci, jeho vrcholná varianta má stále světu co říct. Konkurenčního Golfa R navíc v parametrech nadále překonává. Jeho přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost dává 257 kW, zatímco wolfsburské 2.0 TSI i po posílení „jen“ 228 kW. To je sice velký rozdíl, avšak v této kategorii není úplně rozhodující, nejde jen o čísla, ale také o subjektivní pocity. A na ně jsme hodně zvědavi, protože Focus RS je tradičně považován za raubíře, zatímco Golf R za profesorsky přesné, ale trochu nudnější auto. Platí to i nadále?
Počítejte s milionem
Než se však s oběma auty vydáme na oblíbenou okresní silnici, je potřeba nahlédnout do jejich ceníků. A tento pohled dokazuje, že cenově lákavější je Focus RS, který v základu pořídíte za 952.900 korun. To s Golfem R se na první pohled také vejdete do milionu, na ten druhý ale zjistíte, že základní cenovka 989.900 korun platí pro třídveřovou variantu. Jestliže chcete pětidvířko, musíte si připlatit 29.300 korun, čímž se dostanete na 1.019.200 korun. A když sáhnete po testovaném DSG (manuál tentokrát bohužel nebyl k dispozici), rázem jste ještě o 60.000 korun výše.
Golf R si nicméně svoji cenu alespoň částečně obhajuje širší výbavou. V základu už má diodové světlomety (na rozdíl od bixenonových Focusu RS), parkovací senzory vzadu i vpředu nebo adaptivní tempomat, který konkurent neumí ani nabídnout. Focus RS tomu dokáže v základu odpovědět jen předními mlhovkami nebo adaptivním podvozkem. Zatímco mlhová světla zase nezvládne nabídnout Golf R, nastavitelné tlumiče u něj přijdou na 25.600 korun.
Pořizovací náklady | Ford Focus RS | VW Golf R |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor | 2.3 EcoBoost/257 kW AWD | 2.0 TSI/228 kW 4Motion |
Cena [Kč] | 952.900 | 1.019.200 |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Adaptivní tlumiče [Kč] | S | 25.600 |
Airbagy | 6 | 7 |
Centrální zamykání s dálkovým o. [Kč] | S | S |
Klimatizace [Kč] | automatická dvouzónová | automatická dvouzónová |
Kola | 19" z lehkých slitin | 18" z lehkých slitin |
Metalíza [Kč] | 13.900 | 15.000 |
Mlhová světla [Kč] | S | - |
Parkovací senzory vpředu/vzadu [Kč] | -/7.900 | S/S |
Navigace [Kč] | 32.400 | 22.500 |
Tempomat [Kč] | 9.000 | S (adaptivní) |
Samosvorný diferenciál [Kč] | 111.000* | - |
Skořepinová sedadla [Kč] | 111.000* | - |
Světlomety [Kč] | bixenonové | diodové |
Vyhřívané čelní sklo [Kč] | 6.700 | 7.700 |
*v rámci sady RS Edition | ||
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 20.465/6196 | 27.653/13.031 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 10.940/9797 | 8.820/8.455 |
Přední blatník [Kč] | 3.388 | 5.040 |
Čelní sklo [Kč] | 18.717 | 6.089 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 5.174 + 462 | 3.430 + 786 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 660 | 983 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 18.000 | 21.946 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 3/3/12 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka | 7 let/200.000 km za 10.000 Kč | 4 roky/80.000 km za 6.100 Kč |
Na druhou stranu můžete argumentovat, že v hot-hatchi jsou takové prvky zbytečnost a že se lze v autě pro zábavu bez nich obejít. A navíc Focus RS za příplatek nabízí skořepinová sedadla nebo samosvorný diferenciál, které v Golfu R nenajdete. Každý z vozů tak jde svým směrem, výbava Focusu RS myslí na jeho sportovní charakter, zatímco Golf R si můžete vybavit komfortními nebo asistenčními prvky jako u běžného hatchbacku (hlídání mrtvého úhlu, digitální přístrojový štít, čalounění z Nappa kůže). Ty ale dokážou cenu auta výrazně zvýšit, a tak se třeba dostanete na více než 1,4 milionu korun jako u testovaného Golfu.
Až na výjimky je Ford výhodnější také z hlediska servisních nákladů nebo záruk. V základu nabízí tříletou záruku, zatímco Volkswagen jen dvouletou. A když si chcete připlatit, je tu k dispozici až sedmiletá záruka, případně záruka na 200.000 kilometrů (podle toho, co nastane dříve). Naopak u Golfu R je nabízená příplatková záruka čtyřletá, respektive na ujetí 80.000 km, což není moc.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Ford Focus RS | VW Golf R |
Základní cena | 8 | 7 |
Standardní výbava a příplatky | 8 | 8 |
Servis | 8 | 8 |
Záruky | 8 | 6 |
Průměr | 8,00 | 7,25 |
Design, interiér
Excentrik proti sleeperovi
Focus RS a Golf R do testu dorazily v modré barvě, její odlišný odstín ale dále zdůrazňuje naprosto odlišný charakter obou aut. Jakoby ani nebyly přímými soupeři.
Ford dává na první pohled najevo, že je tím drsnějším z testované dvojice. Agresivní příď (která neumí mít parkovací senzory), velký spoiler na střeše, difusor s kulatými rourami výfukového systému a ostatně i výrazný modrý lak Nitrous za 35.900 korun nedávají pochyb o tom, že tohle auto je pekelně rychlé. Focus si vás svým stylem buď získá, nebo ho budete považovat za zbytečně načančaného a možná až trochu dětinského. Já se řadím do té první skupiny a na Focusu RS mi vadí vlastně jen ta koncová světla, která přece jen dokazují, že dnešní generace Focusu je tu s námi už nějaký pátek, konkrétně od roku 2010.
To wolfsburský protivník je i ve své vrcholné podobě nenápadným automobilem, verzi R si klidně spletete s obyčejným Golfem ozdobeným R-Line paketem. V rámci faceliftu se měnily jen detaily, přední nárazník je jinak tvarovaný a opticky se blíží více Golfu GTI. Zda je hezčí než předfaceliftovaný model, říci nedokážu, je zkrátka jen „jiný.“ Jakoby se design měnil jen proto, aby auto vypadalo aspoň trochu odlišně. Nejvýraznější tak zůstává záď Golfu R, ale to vlastně jen díky čtyřem kulatým koncovkám výfuku zabudovaných do difusoru, které se v rámci faceliftu posunuly více od sebe, aby zadní partie opticky rozšířily. Auto sice můžete kritizovat za nudný design, jenže rychlé sleepery mají své kouzlo. A díky své nenápadnosti dokážou na silnici udělat docela rozruch...
HODNOCENÍ DESIGNU | Ford Focus RS | VW Golf R |
Vnější vzhled | 9 | 8 |
Vnitřní vzhled | 6 | 7 |
Zpracování | 7 | 8 |
Ergonomie | 8 | 8 |
Konektivita | 9 | 9 |
Průměr | 7,80 | 8,00 |
Mohlo by sedět níže
Uvnitř je věk aktuálního Focusu zřetelnější. Interiér Golfu R jsme občas kritizovali za to, že vypadá obyčejně a lacině, při srovnání s Fordem je ale jak o deset let modernější. V rámci faceliftu dodaná příplatková obrazovka s 9,2palcovým displejem a lesklým černým dekorem vypadá na pohled opravdu parádně, a to obzvlášť ve srovnání s lacinými plasty nebo panelem klimatizace se zastaralou modrou grafikou ve Focusu. Ani ty ukazatele tlaku turba nebo teploty oleje na vrchu palubní desky se Fordu moc nepovedly, jakoby pocházely od nějakého vesnického tunera a ne od zavedeného výrobce. Zobrazení těchto údajů pomocí multimediálního systému v Golfu R je tak ve výsledku estetičtější.
Jenže prvotní nadšení v Golfu rychle vystřídají rozpaky. Lesklý displej se okamžitě pokryje otisky prstů a nahrazení otočného kolečka softwarovým posunovačem není při jízdě moc praktické. Ještě že má displej jasnou grafiku s perfektním rozlišením a i to ovládání menu je přehledné. Na tom ostatně zapracoval také Ford, jehož SYNC 3 je už vcelku snadno použitelný. Třeba umístění nastavení odpružení tlumičů na levou páčku pod volantem ale dokáže překvapit. Díky umístění jeho osmipalcové obrazovky na vrchu středového panelu jsou nicméně zobrazovaná data více na očích než v Golfu, zase ale dotykový displej není tolik po ruce a musíte se po něm občas nepohodlně natahovat.
Volant se nám dobře držel v obou autech, čistě z designérského hlediska ale jasně vítězí Golf R se svým tříramenným řešením. Novinkou Golfu R je také příplatkový digitální přístrojový štít (za 16.400 Kč), kterého bychom se ale klidně vzdali. Ke sportovně laděnému autu nám použitá grafika absolutně nesedí, raději bychom tu viděli analogové ukazatele. Výhodou je ale možnost zobrazení mapy navigace přímo před řidičem nebo množství dalších údajů. Bez chyb ale není ani Focus RS, z jehož tachometru se nám občas hůře odečítala rychlost. Zvyknout si je potřeba i na palubní počítač se sáhodlouhým menu, jestli ale máte s Fordy zkušenost, nepřekvapí vás.
V Golfu R si pak můžete říkat, že by ta sedačka mohla být upevněna níže, když ale přesednete do Focusu RS, najednou zjistíte, že sedíte ještě mnohem výše. Pozice jak v SUV se k sportovnímu automobilu moc nehodí. Sedačka „eresa“ ale opravdu poctivě podrží tělo, díky výrazným bočnicím v oblasti ramenou i stehen. Mnohým osobám ale bude vadit, že je příliš úzká. Rozměrnějším osobám tak sedne spíše Golf se svými širšími sedačkami, které jsou ale stále výtečnou oporou. Boční vedení je v oblasti stehen i zad také výrazné. V každodenním životě jsou tak sedadla Volkswagenu nepochybně lepší volbou, za extrémních podmínek, např. při jízdě na okruhu, se ale budete lépe cítit ve Fordu. Tedy pokud se do jeho sedaček vejdete...
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Ford Focus RS | VW Golf R |
Prostornost | 7 | 8 |
Přední sedačky | 8 | 9 |
Zadní sedačky | 9 | 8 |
Kufr | 6 | 8 |
Variabilita | 8 | 8 |
Průměr | 7,60 | 8,20 |
Motor, jízdní vlastnosti
Dvoulitr proti čtyřválci z Mustangu
Volkswagen Golf R si sice v rámci letošního faceliftu uchoval turbodmychadlem přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.0 TSI, jeho výkon ale mírně vyrostl o 10 koní na dnešních 310 (228 kW). Točivý moment 380 N.m zůstal zachován, ale jen v případě kombinace s manuální převodovkou. Nám se však do rukou dostala oblíbenější verze s dvouspojkovou převodovkou (+60.000 korun), u níž došlo k nárůstu točivého momentu na 400 N.m. A právě DSG je také důležitou změnu modernizovaného Golfu R, stávající šestistupňovou verzi (DQ 250) nahradila sedmikvaltová (DQ 381).
Naopak u Focusu RS je všechno při starém. Přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost, využívaný též v Mustangu, Golf R nadále výkonově překonává, má 257 kW a 440 N.m (dokonce krátkodobě 470 N.m díky funkci overboost). Jedinou možností je šestistupňový manuál, který posílá sílu motoru na všechna kola. Na ta zadní prostřednictvím systému od firmy GKN s dvěma nápravovými spojkami, jednou pro každé ze zadních kol, které suplují funkci aktivního diferenciálu. Golf R naopak používá dobře známou mezinápravovou spojku Haldex páté generace.
Nárůst výkonu Golfu není nijak zásadní, a tak si nějakých výraznějších výkonových schopností proti předchůdci nevšimnete, a to přestože Volkswagen uvádí o tři desetiny kratší zrychlení na 100 km/h (4,6 sekundy, verze s DSG). Motor i nadále perfektně funguje při různém zatížení. Když nemáte náladu, neprotestuje proti línému povalování, když ho však pravou nohou popoženete ke sportovním výkonům, nechá se snadno strhnout. Turbodíra tu sice je, není ale tolik výrazná jako u soupeře, TSI rozhodně zabírá lineárněji než EcoBoost. Navíc při sportovní jízdě to je stejně jedno, protože ho tak nízko spadnout nenecháte. A od nějakých 1800 otáček už slušně spolupracuje.
Agregát Focusu naopak dá svým burácením okamžitě najevo, že tady to bude velká zábava. Ford je bezesporu hlučnější, přičemž se musíte dostat až do vyšších otáček, v nichž výfuk 2.3 EcoBoost začne krásně, hutně zpívat. V nízkých otáčkách spíše jen hučí, než že by měl vyloženě osobitý tón. Naopak v nějakých 6000 otáčkách pěje mnohem lepší písně než Golf R, jehož dobarvený zvuk pomocí rezonátoru zní někdy až příliš uměle. Třeba to ale změní Volkswagenem nově nabízený titanový výfuk Akrapovič za poměrně tučných 93.400 korun... Ve Fordu se ale musíte smířit s výraznější turbodírou, do nějakých 2000 otáček je jednotka prakticky mrtvá, více ožívat začíná až v 2500 otáčkách.
A navíc v praxi zjišťujete, že Focus RS zase není o tolik rychlejší než soupeř, jak by se podle výkonových parametrů motoru mohlo zdát. Golf R jako správný sleeper své schopnosti zdatně skrývá před světem, nedává je tolik na odiv, a tak svojí rychlostí překvapuje. Už před faceliftem byl Golf R Focusu RS blíže, než jsme si dopředu mysleli, a lehký nárůst síly po modernizaci jen oba automobily ještě přiblížil.
Dojem na nás udělala i sedmistupňová dvouspojková převodovka Golfu R. Jestliže dosavadní šestikvalt občas cukal při rozjezdu, práce sedmikvaltu je jemnější a popojíždění v kolonách zvládá s větším nadhledem. Dobře pracuje i při sportovnější jízdě, a tak jsme se mnohdy přistihli, že řazení raději necháváme na automatice, než abychom se o něj starali sami. I na manuální pokyn ale reaguje dostatečně rychle. Jen si přeřadí sám, když uzná za vhodné, tedy při přiblížení se k omezovači.
Dynamické měření | Ford Focus RS | VW Golf R |
Pneumatiky | Michelin Super Sport | Continental ContiSport Contact 5 |
Rozměr pneumatik | 235/35 R 19 | 235/35 R 19 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS a 6. RS (80-120 km/h) [s] | 4,1/5,5/7,0 | 4,2/5,5/7,1 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 3100 | 2500 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 47/86/126 | 48/86/127 |
Brzdná dráha ze 100 km/h [m] | 36,4 | 29,9 |
Líbí se nám i řazení Focusu RS, jehož manuál nám k hot-hatchi přece jen sedí více. Počítejte samozřejmě s tužším ovládáním, obzvlášť spojka se po delším popojíždění v kolonách začne zdát až zbytečně kamenná. Samotné řazení je ale naprosto přesné. Mně vyhovovalo i umístění řadicí páky, o níž někteří kolegové prohlásili, že není moc po ruce. Kolem a kolem tak můžu prohlásit, že manuál Focusu RS je lepší než ten v Golfu R. Dřívější zkušenost s předfaceliftovaným Golfem R vyzbrojeným manuální převodovkou nás moc nepotěšila, jeho spojka byla moc měkká a samotné řazení nebylo příliš přesné.
Naopak v otázce spotřeby ani jeden ze soupeřů není premiantem, jak se dá u sportovně zaměřeného ostatně auta čekat, nižší spotřeby ale každopádně dosáhnete s Golfem. Průměrně se s ním dá jezdit do deseti litrů, při defensivní jízdě se klidně přiblížíte k sedmi litrům, zatímco při svižnější projížďce se vejdete do nějakých patnácti litrů. To s Focusem se pod deset dostanete jen horko těžko, spíše počítejte s jedenácti nebo dvanácti litry, při sportování se pak snadno atakujete dvacetilitrovou spotřebu. Golf R je úspornější také na dálnici, tam se wolfsburská střela vejde do devíti litrů, zatímco Focus si řekne o více než jedenáct. A při takovém apetitu vám 51litrová nádrž Focusu najednou přijde hodně malá... Výhodou je alespoň fakt, že si 2.3 EcoBoost vystačí s Naturalem 95, zatímco pro 2.0 TSI Golfu R je doporučená „devadesát osmička“ s tím, že „devadesát pětku“ zvládne jen v případě nouze.
HODNOCENÍ MOTORU | Ford Focus RS | VW Golf R |
Zrychlení | 9 | 8 |
Pružnost | 9 | 8 |
Spotřeba udávaná | 7 | 8 |
Spotřeba v testu | 6 | 8 |
Odhlučnění motoru | 8 | 9 |
Průměr | 7,80 | 8,20 |
Hodně baví jen jeden...
A postupně jsme se dostali k tomu, co nás u hot-hatchů zajímá nejvíce, a tím jsou jízdní vlastnosti. Začněme Fordem Focus RS, který se už dříve projevil na českých silnicích jako zbytečně tvrdý.
V podmínkách českých výtluků, spár a drsného asfaltu Focus RS zkrátka tvrdý je, a je přitom jedno, zda zvolíte sportovní mód odpružení, nebo ten výchozí. Na rozbitých cestách nebo na dlažebních kostkách se „ereso“ nepříjemně natřásá, nerovnosti začne tlumit lépe až při zvýšení tempa. Stačí ale trefit nějakou díru a Ford vám opět dá najevo, že jeho podvozek je laděn spíše na hlaďoučký povrch silnic v Německu než na naše silnice.
Naopak v Golfu R nemusíte tyhle starosti řešit. Objednejte si adaptivní tlumiče (za přijatelných 25.600 korun) a charakter odpružení libovolně měňte mezi ideálně tuhým nastavením a příjemně měkkým. Přidejte k tomu možnost úpravy nastavení i dalších systémů auta (řazení, odpor posilovače řízení, reakce na plyn) a z erka můžete vytvořit naprosto obyčejný hatchback, s nímž se na nákup klidně může vydat i vaše tchyně, aniž by postřehla skutečné schopnosti auta. Focus RS tohle neumí, i v tom nejkomfortnějším nastavení zůstává mnohem tužší než Golf. Volkswagen za to můžete kritizovat, jenže po cestě z práce po náročném dni klidně rádi vypnete jeho mód Race a necháte se pohodlně vézt.
Když ale na to přijde, dokáže jezdit Golf R hodně rychle, že byste se ale za jeho volantem nějak významně bavili a usmívali se od ucha k uchu, to ne, na tom facelift nic nezměnil. Golf R nedělá nic špatně, jede až profesorsky skvěle, jenže to je občas trochu nuda. Navíc to odtažité a nepříliš komunikativní řízení je ve sportovním módu až nepřirozeně tuhé.
Také Focus RS zvládne jet pekelně rychle, u něj ale více cítíte, co se pod jeho koly děje. Přestože má pohon všech kol, není až tolik účinný jako Golf R. Dokonce si při prudkém sešlápnutí plynu všimnete torque-steeru, jak přední náprava přestává zvládat přenést všechnu sílu motoru na silnici. To má řešení v příplatkovém samosvorném diferenciálu, nově dodávaném v rámci balíčku RS Edition spolu s černými koly, pneumatikami Michelin Pilot Super Sport či skořepinovými sedadly za 111.000 korun. Taková verze ale v české novinářské flotile není, a tak jsme se museli obejít bez této vylepšené techniky. Raubířský charakter a okamžitá reakce na pokyny volantem ale baví a dokazuje, že s Focusem RS budete na vašem oblíbeném úseku jezdit raději než s Golfem R.
Jinak je tomu ale v případě, že skutečně chcete jen z bodu A do bodu B a neberete to přes body C, H a M. Při každodenní jízdě je totiž Golf R mnohem příjemnější. O tuhém podvozku Focusu RS už řeč byla, stejně jako o jeho horším odhlučnění. Ve všech směrech je Golf R zkrátka komfortnější a tišší. Prostě univerzál.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Ford Focus RS | VW Golf R |
Ovladatelnost | 9 | 8 |
Komfort odpružení | 7 | 9 |
Odhlučnění podvozku | 7 | 9 |
Řízení | 9 | 7 |
Řazení | 9 | 9 |
Brzdy | 8 | 9 |
Průměr | 8,17 | 8,50 |
Závěr
Závěr
Ford Focus RS a Volkswagen Golf R byly stejně jako jejich výchozí verze odjakživa tvrdí soupeři, kteří si nic nedarovali. Na tom se dodnes nic nemění, a to přestože jsou oba natolik rozdílné charaktery, že fanoušci jednoho budou odmítat toho druhého a naopak, podobně jako fotbaloví ultras.
Focus RS je ten větší rošťák z této dvojice. Je drsnější, a to jak svým agresivním tvarováním s naštvanou přídí a výrazným střešním křídlem, a také svým chováním. Jeho sedačka vás pevně upoutá jako svěrací kazajka, podvozek je na českých cestách až příliš tvrdý a také motor při běžném cestování uslyšíte více, než by se vám po pár desítkách kilometrů na dálnici zamlouvalo. A navíc neustále zjišťujete, že ta síla pod kapotou chce neustále mluvit do práce přední nápravy, a to přestože má Focus RS poháněná všechna kola.
Pravdou je, že když se Focus RS rozhodnete používat každý den, patrně si budete na jeho drsnost dlouho zvykat. Jenže pak s ním o víkendu stačí projet pár zatáček kolem Karlštejna, v šumavských hvozdech nebo kdekoliv jinde a okamžitě si ho zamilujete. Svižnou a ostrou jízdu Focus RS zkrátka miluje a díky jeho schopnostem si ji budete užívat i vy. Nejde jen o řazení nebo řízení, ale také o neskutečný zvuk motoru připomínající hřmění přicházející apokalypsy. Slabinu přesto Focus RS má, a to je až příliš vysoký posaz za volantem nebo lacině působící interiér, některým kolegům vadí i vzdálenější pozice řadicí páky, mně ale její umístění vyhovovalo. A když budete s Focusem RS jezdit tak, pro jaké zacházení je určen, budete oblíbeným zákazníkem čerpacích stanic. Jeho čtyřválec se totiž dokáže hodně napít.
Následné přesednutí do Golfu R se může zpočátku jevit jako šok. Cítíte se jako v obyčejném hatchbacku, auto je proti Focusu tišší, pohodlnější a také, pravda, houpavější. Změňte ale jízdní mód, z Normalu na Race, a najednou tu máte bestii, která si rychlou jízdu také užívá. Pravda, oproti Focusu RS je znát větší důraz na univerzální schopnosti. Sedadla jsou tak širší a pohodlnější, podvozek je spíše komfortního ražení, a to řízení by chtělo vylepšit. Mnohdy se zdá až nepřirozeně tuhé. Podobně jako s Focusem RS s ním budete jezdit hodně rychle, jako tradičně to ale nepřináší tolik emocí a zábavy. Více se bavit jistě budete s modrým oválem. Na tom tedy letošní facelift Golfu nic nezměnil.
Celkově vzato to znamená, že každé z testovaných aut pojalo pojem hot-hatch jinak. Jestliže jej chápete jako ostré nářadí s karoserií hatchback poskytující primárně zábavu za volantem, je vaší volbou Focus RS. Naopak jestli jej považujete spíše za univerzální auto, schopné fungovat během každodenního popojíždění a pobavit během víkendu, je tu pro vás Volkswagen Golf R. V našem hodnocení vyhrál Golf R, stejně jako v předchozím srovnávacím testu před jeho faceliftem. Pochopíme ale naprosto každého, kdo sáhne po Focusu RS. Skvělá auta jsou obě! Jen každé trochu jinak…
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Ford Focus RS | VW Golf R |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 8,00 | 7,25 |
DESIGN | 7,80 | 8,00 |
INTERIÉR | 7,60 | 8,20 |
MOTOR | 7,80 | 8,20 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 8,17 | 8,50 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,87 | 8,03 |
Ford Focus RS 2.3 EcoBoost AWD (257 kW)
Nejlevnější verze modelu | 319.990 Kč (1.6 Ti-VCT/77 kW Trend) |
Základ s testovaným motorem | 952.900 Kč (2.3 EcoBoost/257 kW AWD RS) |
Testovaný vůz bez příplatků | 952.900 Kč (2.3 EcoBoost/257 kW AWD RS) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.032.800 Kč (2.3 EcoBoost/257 kW AWD RS) |
Plusy
- Perfektní jízdní vlastnosti
- Parádní zvuk motoru
- Precizní řazení
- Tuhá karoserie
Minusy
- Vysoký posaz
- Průměrné odhlučnění
- Vyšší spotřeba paliva
- Tvrdý podvozek
Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion (228 kW)
Nejlevnější verze modelu | 411.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Trendline) |
Základ s testovaným motorem | 1.019.200 Kč (2.0 TSI/228 kW R) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.019.200 Kč (2.0 TSI/228 kW R) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.416.900 Kč (2.0 TSI/228 kW R) |
Plusy
- Perfektní jízdní vlastnosti
- Univerzální schopnosti
- Pohodlný podvozek
- Hladce řadící převodovka
Minusy
- Vyšší pořizovací cena
- Občas působí chladně
- Převodovka si přeřadí i v manuálním režimu
Foto: David Rajdl
Model | Ford Focus RS | Volkswagen Golf R |
Cena základní sestavy | 952 900 Kč | 1 019 200 Kč |
Cena testované sestavy | 1 032 800 Kč | 1 416 900 Kč |
Motor
| ||
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 | 4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 2261 | 1984 |
Zdvihový objem (ccm): | 257 / 600 | 228 / 5500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 440 / 2000 - 4500 | 400 / 2000 - 5400 |
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): | 0 / 0 - 0 | 0 / 0 - 0 |
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): | 0 / 0 | 0 / 0 |
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): | 0 | 0 |
Provozní vlastnosti
| ||
Maximální rychlost (km/h): | 268 | 250 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 4.7 | 4.6 |
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): | 10 / 6.3 / 7.7 | 8.8 / 6.1 / 7.1 |
Emise CO2: | 175 | 163 |
Rozměry a hmotnosti
| ||
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): | 260 / 1045 | 343 / 1233 |
Objem nádrže (l): | 51 | 550 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1485 / 540 | 1505 / 485 |
![]() | ||
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
| ||
a) délka (mm): | 4390 | 4263 |
b) šířka (mm): | 1823 | 1790 |
c) výška (mm): | 1472 | 1465 |
d) rozvor (mm): | 2647 | 2626 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1544 | 1533 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1534 | 1503 |
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
| ||
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 840 / 1050 | 850 / 1190 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 630 / 880 | 610 / 860 |
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): | 1030 | 1010 |
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): | 930 | 975 |
k) šířka vpředu (mm): | 1475 | 1480 |
l) šířka vzadu (mm): | 1470 | 1455 |
Délka sedáku vpředu (mm): | 510 | 505 |
Délka sedáku vzadu (mm): | 490 | 470 |
Výška opěradla vpředu (mm): | 640 | 625 |
Výška opěradla vzadu (mm): | 600 | 660 |
Místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano | Ano |