TEST Fiat 500X 1.6 MultiJet II DDCT – Džíp s italským šarmem
Design, interiér
Fiat 500X je v době mohutně expandující kategorie malých SUV trochu zapomenutým vozem a přitom je tu mnohem déle než vozy typu Seat Arona, Hyundai Kona nebo VW T-Roc. Prodává se již od roku 2015, a přesto zatím neprošel výraznějším faceliftem. Dokáže však držet krok s modernějšími konkurenty? To jsme se ptali za volantem verze s turbodieselem 1.6 MultiJet (88 kW) v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou.
Spolupráce vznětového agregátu s automatem přitom v kategorii malých SUV dnes není vůbec typická. Seat Arona naftové motory vůbec nenabízí, jiné modely jako Peugeot 2008 a Renault Captur zase odmítají kombinovat turbodiesel s automatem. Prý je to moc drahé. Pravda, základních 509.900 korun za 500X s testovanou naftovou šestnáctistovkou je na první pohled vcelku dost, jenže třeba sourozenec Jeep Renegade s tou samou technikou přijde na 639.500 korun. A tak se to najednou jeví jako zajímavá nabídka.
Fiat 500X – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Fiat 500X | Jeep Renegade | Opel Mokka X | Suzuki Vitara |
Motor | 1.6 MultiJet | 1.6 MultiJet | 1.6 CDTI | 1.6 DDiS |
Pohon | 4x2 | 4x2 | 4x2 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 88/3750 | 88/3750 | 100/3500-4000 | 88/3750 |
Točivý moment [N.m/min] | 320/1750 | 320/1750 | 320/2000-2250 | 320/1750 |
Převodovka | 6DS | 6DS | 6A | 6DS |
Max. rychlost [km/h] | 186 | 178 | 188 | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,5 | 10,2 | 10,3 | 12,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,3 | 4,5 | 4,9 | 4,5 |
Základní cena [Kč] | 509.900 | 639.500 | 546.900 | 584.900 |
Armádní fešák
Zajímavý je také vzhled auta. Fiat 500X i po třech letech v prodeji vypadá jednoduše skvěle. V jeho případě retroprvky pětistovky dokázali designéři perfektně zakomponovat do celku, což se třeba o MPV 500L říci nedá. Výsledkem je auto vypadající jako zvýšený hatchback, který díky oplastované spodní části karoserii vypadá nečekaně drsňácky. Zkrátka takový džíp s italským stylem.
Testovaný kousek je konkrétně varianta S-Design Cross, která má vedle charakteristických nárazníků s bytelnými ochrannými prvky třeba tmavě lakované detaily, jako jsou kliky dveří, lišta v přídi nebo kryty vnějších zrcátek. Specialitou jsou i kola s měděně zbarvenými středy. Testovaný exemplář byl navíc lakován matnou zelenou Alpi, dodávanou za příplatek 36.000 Kč, která drsňácký charakter ještě zdůrazní. Je to snad stejný odstín zelené jako na armádních vozidlech.
V testované kombinaci motoru 1.6 MultiJet II (88 kW) a dvouspojkové převodovky přijde varianta S-Design Cross na 579.900 korun, přičemž za tuto částku dostanete třeba xenonové světlomety, mlhovky, tempomat, manuální klimatizaci nebo elektrické ovládání předních i zadních oken. Další výbava je pak za přijatelné částky - automatická klimatizace stojí 8.000 Kč, adaptivní tempomat 6.000 Kč a automatické přepínání tlumených a dálkových světel 2.700 korun.
Italské mouchy
Jestliže zvenku byste věk 500X nehádali, uvnitř si přece jen uvědomíte, že na trhu jsou i modernější auta. Hlavně navigace TomTom s 6,5palcovým displejem je doslova retro kousek. Malá tlačítka ztěžují ovládání, nízké rozlišení kazí přehled (z parkovací kamery ve finále moc neuvidíte) a nepotěší ani hlemýždí tempo načítání map. Mizernou navigaci se ale Fiat už rozhodl napravit, aktuálně už je na trhu 500X modelového roku 2018 s modernějším multimediálním systém s větším, sedmipalcovým displejem, který by měl reagovat na kritiku starší verze.
Alespoň že je displej navigace díky umístění na vrchu palubní desky hezky na očích, oceňujeme též velká tlačítka a ovladače na středovém panelu, díky čemuž nebudete nikde šátrat a složitě se trefovat do tlačítek. Líbí se nám i logika některých ovladačů. Když jednou stop-start vypnete, zůstane vypnutý i po dalším nastartování. A vypnout lze i adaptivní tempomat, respektive lze ho přepnout na běžný, udržující rychlost bez ohledu na vozidla vpředu, což se někdy hodí více než neustálé zpomalování a zrychlování kvůli okolnímu provozu. Šikovný je i palubní počítač, který dokáže zobrazit nepřeberné množství údajů, včetně natlakování turbodmychadla nebo aktuálního stavu nabití baterie.
K samotnému prostoru řidiče ale výhrady máme. Volant má zbytečně tlustá ramena, a tak se nedrží zrovna pohodlně. Přístrojový štít tvořený třemi kruhovými ukazateli je pak možná na pohled hezký, v praxi ale jeho koncepce nedává příliš smysl. Největší kruh totiž tvoří displej palubního počítače, takže ve výsledku je vlevo umístěný rychloměr poměrně malý a hůře čitelný. Nedávalo by větší smysl, aby hlavní pozici s největším ciferníkem zaujal právě on? Výhled do stran pak omezují tlusté A sloupky a nejlepší to není ani s výhledem vzad kvůli malému zadnímu oknu.
Kvitujeme ale výše ukotvená sedadla, do nichž se snadno nasedá. Navíc opravdu rychle hřejí, což za chladných rán jistě oceníte. Mohla by mít ale větší boční vedení a měkčí hlavovou opěrku, tvrdá kulatá opěrka bohužel preferuje vzhled před funkcí. Široký rozsah nastavení volantu pak znamená, že ideální pozici si dokážou najít řidiči různých postav. Dlouhá volicí páka je navíc pěkně po ruce.
Vpředu navíc budete mít hromadu prostoru v oblasti ramen i místa nad hlavou. To při usazení se dozadu už je to horší. Se svými 182 centimetry mám před koleny i nad hlavou jen minimální rezervu. Krátké sedáky navíc vyhoví jen drobnějším pasažérům, a tak je to ve výsledku prostor hlavně pro děti.
A nijak velký není ani zavazadlový prostor, objem 350 litrů je v dané kategorii spíše průměrná hodnota, s níž si na větších výletech vystačí leda tak bezdětný pár. Pochválit ale musíme jeho pravidelné tvary nebo fakt, že se pod podlahu ještě vejde 18palcová rezerva. Naopak se nám nelíbí chybějící háčky nebo notně nakloněná rovina po sklopení zadních sedadel. Z hlediska odkládacích prostorů uvnitř zaujmou hlavně kapsy ve dveřích, do nichž se vejde 1,5litrová láhev. Před spolujezdcem jsou pak hned dvě schránky, nejsou ale zrovna moc velké.
Motor, jízdní vlastnosti
Občas hlučná, ale stačí
V prodejích malých SUV sice letos jasně vládnou zážehové motory, na 2.800 B-SUV s benziňákem připadá jen 216 vozů s naftovým agregátem, Fiat 500X je ale v tomto směru výjimka, protože v jeho prodejích převažují právě turbodiesely. Volí zákazníci správně?
Zjišťovali jsme to za volantem 1.6 MultiJet, která se svými 88 kW tvoří střed naftové nabídky 500X. Dále je k dispozici třináctistovka se 70 kW a dvoulitr se 103 kW. Standardně je šestnáctistovka spárována s šestirychlostní manuální skříní, my jsme však vyzkoušeli příplatkovou šestistupňovou dvouspojkovou převodovku s obchodním označením DDCT. Poháněná jsou přední kola, zájemci o naftovou čtyřkolku musí volit dvoulitr MultiJet se 103 kW.
Osvědčenou dieselovou šestnáctistovku, která si stále vystačí bez močoviny, už dobře známe. A tak víme, že její síla lineárně roste už od nějakých 1200 otáček, aby kolem 2000 otáček silněji zatáhlo turbo, které jí poskytuje dostatek elánu až do nějakých 3500 otáček, v nichž už pomalu začíná vadnout. Agregát má sice syrovější zvuk, stačí si ale počkat na dostatečné zahřátí mechaniky a kapalin, díky čemuž se i díky kvalitnímu odhlučnění uklidní.
Ve výsledku motoru vlastně není co vytknout, svoji práci zastane s přehledem, pružnost je na úrovni. Ani ta spotřeba nijak nevybočuje, za týden ježdění za různého tempa jsme dosáhli průměru 7,1 l/100 km. Na dálnici jsme pravidelně přesahovali sedm litrů, zatímco na okreskách se dá při hodně klidné jízdě dostat na nějakých 5,5 l/100 km.
A špatná vlastně není ani šestistupňová dvouspojka, jen při rozjezdech se nechá občas zmást a její práce je poněkud cukavá. Při běžném tempu ale pracuje dobře, mění převod rychle a hladce, v případě manuálního pokynu pak rychle reaguje.
Nečekaně agilní
A manuálního řazení si možná budete s 500X užívat, protože s ohledem na to, že jde o naftové SUV, je až nečekaně zábavným autem, které vás na silnici mile překvapí. Přepněte ho otočným ovladačem na středovém tunelu z normálního módu do sportovního, jinak lehké řízení ztuhne, reakce na pokyn se zostří a „iksko“ je najednou aktivní čipera.
Karoserie vozu se v zatáčkách prakticky nenaklání a nedotáčivost je dobře potlačena. Jakoby 500X byla vlastně kompaktním hatchbackem a nikoliv SUV. Jenže daní za jisté jízdní vlastnosti je přece jen tuhý podvozek, který si s českými rozbitými cestami neumí moc poradit a jednotlivé nástrahy dá posádce nepříjemně pocítit. Příplatková 18palcová kola za 5.000 korun na testovaném kousku tak rozhodně nedoporučujeme a radíme volit o palec menší.
Výhodou je ale naprosto tuhá karoserie, která se na nerovnostech vůbec nekroutí. Slušně odhlučněný je i podvozek, který navzdory velkým kolům zkoušeného auta vůbec nebouchá. To je zkrátka výhoda nezávislého zavěšení kol, které i na zadní nápravě využívá vzpěry MacPherson.
Závěr
Závěr
Fiat 500X i po letech na trhu v mnoha ohledech dokáže držet krok s konkurencí. Pořád se nám líbí jeho vzhled, který zatím nepotřeboval facelift. „Vojenská“ matná zelená možná nesedne všem, 500X v ní ale vypadá skvěle. Oceňujeme také jisté jízdní vlastnosti nebo dynamický motor.
Chyby by se ale našly. Převodovka při rozjezdech přece jen poněkud cuká, na českých silnicích je ale zásadním problémem tvrdý podvozek, který je na rozbitých cestách dost nepohodlný. Stáří vozu naznačuje také navigace – nízké rozlišení, malá obrazovka a pomalé reakce dnes výrazně zklamou - 500X ale na tom zapracuje, aktuálně nabízené vozy modelového roku 2018 už mohou mít modernější systém s větší sedmipalcovou obrazovkou.
To ale dokážete hodit za hlavu, stejně jako nepříjemně se držící volant nebo tlusté A sloupky. 500X totiž nelze upřít charakter. Tohle je zkrátka jedno z těch aut, do kterého se zamilujete na první pohled a některé jeho chyby mu mrknutím oka odpustíte. A to je v tak nabité kategorii, jakou jsou dnes malá SUV, nadmíru důležitá vlastnost.
Nejlevnější verze modelu | 359.900 Kč (1.6 E-Torq/81 kW Pop) |
Základ s testovaným motorem | 509.900 Kč (1.6 MultiJet II/88 kW DDCT Plus) |
Testovaný vůz bez příplatků | 579.900 Kč (1.6 MultiJet II/88 kW DDCT S-Design Cross) |
Testovaný vůz s výbavou | 737.600 Kč (1.6 MultiJet II/88 kW DDCT S-Design Cross) |
Plusy
- Atraktivní vzhled
- Dynamický motor
- Jisté jízdní vlastnosti
- Plně vypínatelný stop-start
Minusy
- Tvrdé naladění podvozku
- Mizerná navigace
- Cukající převodovka
- Tlusté A-sloupky
Foto: Ondřej Kroutil
