Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
33 Fotogalerie

TEST BMW X5 xDrive40d M Performance – Věc vkusu, nikoli peněz

Dvojitě přeplňovaný třílitrový turbodiesel jsme v nové generaci BMW X5 ještě nezkoušeli. Dnes to bude také o výjimečnosti – testovaný vůz je vybaven sportovním paketem M Performance.

BMW X5 působí ve světě luxusních SUV (byť jej automobilka označuje jako SAV) od roku 1999. Nyní se aktuálně setkáváme s jeho třetí generací (F15), která letos v Česku drtí konkurenci v prodejních výsledcích. Zatímco každý z hlavních protivníků v podobě Mercedes-Benzu ML, Jeepu Grand Cherokee nebo nedávno testovaného Volkswagenu Touareg přilákal okolo 300 zákazníků, BMW X5 se prodalo více než třikrát tolik (od ledna do listopadu 986 kusů), což podle statistik SDA stačí na páté místo mezi osobními vozy s pohonem všech kol. Loni ale situace tak růžová nebyla – s 296 prodanými exempláři si bavorák vysloužil šestadvacátou příčku, nicméně je třeba vzít v potaz odchod jeho předchůdce.

Třetí generaci BMW X5 jsme však ke třetímu redakčnímu testu v letošním roce vzali z jiných důvodů. Vůz má totiž pod kapotou prostřední z třílitrových turbodieselů řady TwinPower Turbo a je vybaven paketem M Performance. Ten mnichovská automobilka postupně dodává všem novým modelům, X5 nevyjímaje.

Nenajdete dvě stejné

Individualizaci se v případě BMW X5 meze nekladou a testovaný exemplář je toho důkazem. Nejdražší položkou v seznamu příplatkové výbavy je totiž sportovní paket M za 185.562 korun, který kromě jiného obsahuje sportovní software automatické osmistupňové převodovky ZF, sadu aerodynamických dílů karoserie, adaptivní podvozek nebo litá 19“ kola. Ta však český dovozce pro zimní provoz vozu nahradil provedením V-spoke 450 za 32.032 korun.

Abychom vystihli podstatu testovaného exempláře, musíme ještě chvíli zůstat venku. Dovozce jej totiž vybavil sadou originálních dílů z programu M Performance, které daly poměrně „profláknutému“ vozu úplně jiný rozměr. Taková úprava hodně leze do peněz hlavně kvůli prvotřídním plastům a vysokému podílu uhlíkových vláken - třeba jenom za přední splitter a zadní difuzor dáte dohromady skoro 60.000 korun, střešní spoiler stojí 5.523 Kč, a kdybyste sáhli také po originálních jedenadvacetipalcových discích 599 M Bicolour, necháte u prodejce dalších 128.000 korun. Je ale velmi pravděpodobné, že nejen v rámci svého kraje nenajdete podobný exemplář. Tohle se Mnichovským vážně povedlo!

suv bmw testysuv bmw testy | acz :

Vnějšími prvky úprava M Performance sice končí, uvnitř ale najdete starý dobrý sportovní paket s fantastickým tříramenným volantem, exkluzivním hliníkovým dekorem, prvky v lesklém černém provedení, nebo ikonickými znáčky M, za které by byli schopni někteří srdcaři položit život.

BMW X5 jako takové je vyhlášené nabídkou vnitřního prostoru především v příčném a svislém směru, stejně jako takřka nejlepšími předními sedadly ve třídě. Na těch zadních je to ale horší. Chválíme ukotvení sedáků v dostatečné výšce, aby byla zajištěna dobrá opora stehen, plochá opěradla však mohou připomínat lavici a na delších cestách není zajištěn komfort, který by odpovídal tomu v přední části. Ať ale sedíte vpředu nebo vzadu, vždy se setkáte s dokonalým dílenským zpracováním a příkladnou ergonomií, která je podpořena intuitivním sdruženým ovladačem systému iDrive s dotykovou horní plochou. V luxusním segmentu už dnes zkrátka žádné zásadní přešlapy nečekejte.

Jenom čtyřkolka teréňák nedělá

Zatímco provedení sDrive25d (160 kW) je jako jediné vybaveno pohonem zadních kol (od toho označení sDrive), zbytek osazenstva jsou ryzí čtyřkolky se standardním rozdělením točivého momentu v poměru 38:62 ve prospěch zadní nápravy. Systém proaktivně zasahuje pro udržení co největší stability karoserie, ve specifických situacích proto může jít „na zadek“ ještě více. Tyto situace si na kluzkém povrchu zamilujete!

Ostatně pohon všech kol je u zkoušeného BMW X5 nutností. Jednak z důvodu pohotovostní hmotnosti 2.185 kilogramů, ale také kvůli kaskádovitě přeplňovanému řadovému šestiválci TwinPower Turbo řady N57 (N57D30T1), který jsme nedávno otestovali v BMW 435d. Tento mastodont totiž ve 4.400 otáčkách za minutu dosahuje výkonu 230 kW, přičemž ve spodním pásmu otáček působí obrovitý točivý moment 630 N.m. Hned ze začátku se nelze ubránit srovnání s konkurenčním 3.0 biTDI – to má o 5 kilowattů a 30 newtonmetrů více. BMW však stále disponuje variantou xDrive50d s 280 kilowatty, zatímco biTDI je u Audi vrcholem mezi vznětovými šestiválci.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Kdybyste oba agregáty srovnali, možná by byly patrné nuance v kultuře běhu, ovšem pouze s ohledem na rozdílnou architekturu. Tak či tak platí, že sladění šestiválce BMW s osmistupňovou automatickou převodovkou působí o trošičku lépe. Po sešlápnutí pedálu plynu totiž na nic nečekáte, všechna čtyři kola se okamžitě zakusují do asfaltu a X5 letí nezadržitelně vpřed. Mnohé dokáže napovědět akcelerace z klidu na 100 kilometrů v hodině za 5,9 s a maximální rychlost 236 km/h, která je z našeho pohledu omezena vysokou karoserií a především rozměrnou čelní plochou. Nebo také snahou BMW zachovat exkluzivitu šestiválci se třemi turbodmychadly.

Nicméně výkon a dynamika nejsou jediné oblasti, ve kterých tohle BMW X5 exceluje. Velkou váhu přikláníme také spotřebě, která se - světe div se - příliš neliší od testované verze xDrive30d ze začátku letošního roku. V zásadě platí, že i v mimoměstském provozu se s využitím režimu EcoPro (sníží výkon klimatizace, reakce motoru se stanou vlažnější, převodovka řadí dříve a nenechá překročit 4.000 otáček) dostanete pod šest litrů nafty, a dokonce i když přitlačíte na pilu a přejdete do komfortního režimu, přes osm litrů se přehoupnete jenom málokdy. Naopak ve městě je situace naprosto totožná – popojíždění v kolonách znamenalo odběr převyšující deset litrů na sto kilometrů.

BMW X5 od pohledu vypadá, že terén není jeho silnou stránkou, on jej ale do něj nikdo cíleně nežene. Pohon všech kol a světlou výšku 209 milimetrů berte jako jistotu bezpečného pohybu na kluzkém povrchu a především pak ve městech, kde by karbonový přední splitter mohl dostat pěkně na frak. Již z tohoto pohledu je pak velmi potěšující, s jakou lehkostí se budete díky průměru otáčení 12,7 metru a perfektnímu výhledu z kabiny pohybovat ve stísněných prostorách. Příjemně vysoký posaz pak způsobuje, že jste zkrátka nad věcí.

Maskovaná závodnička

BMW X5 vám dává na výběr ze čtveřice typů podvozků, přičemž v rámci sportovního paketu M dostanete adekvátně přitvrzený systém s adaptivními tlumiči a vzduchovým pérováním na zadní integrální nápravě. Jízdním vlastnostem pomáhá tuhá karoserie, ale především velmi přesné řízení, byť dokonale filtrující zpětnou vazbu od předních kol. Pro dynamické svezení nemusíte ani přepínat volič jízdních režimů do polohy Sport, případně Sport+ (omezí činnost stabilizačního systému), pokud tak ale učiníte, jako byste se rázem ocitli za volantem kompaktního bavoráku.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

BMW X5 xDrive40d totiž není pouze o rychlosti v přímce, ale především o způsobu projíždění zatáček. Vysoká nájezdová rychlost vás sice může vzhledem k vnějším rozměrům karoserie vyděsit, pak ale ťuknete do perfektně dávkovatelných brzd (s ventilovanými kotouči o průměru 332 mm vpředu a 320 mm vzadu) a automobil udělá přesně to, co čekáte. Karoserie pod brzdami nejeví známky nestability, a pokud budete odvážní, pohon všech kol s preferencí zadní nápravy dovolí na výjezdu vykroužit kontrolovaný smyk.

Reakce motoru se v nejsportovnějším režimu stávají bezprostřední a přiostřená převodovka v manuálním módu nepřeřazuje na vyšší stupně. Díky dvojitému přeplňování na nic nečekáte a rázem jste v nájezdu do další zákruty, přičemž postup je stále stejný: zabrzdit, zatočit, dupnout na plyn a zmizet v prachu. Kdo by s tímto automobilem chtěl jezdit v terénu, když na okresce vyškolí i hbité hatchbacky?

Příkladné držení stopy v zatáčkách díky tuhému nastavení podvozku je jedna věc, není ale omezen komfort jízdy v normálním režimu? Ano i ne. Pokud do výsledku započítáme také obecně známý problém vzduchového pérování při přejezdech ostrých nerovností, mohou se do karoserie tu a tam přenést mírné rázy. Jinak ale uvolněná atmosféra odpovídá spíše luxusnímu sedanu než vysokému SUV, které zvládá zákruty s chirurgickou přesností.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Nicméně právě celková výška a ostré rysy karoserie mají negativní vliv při vysokých rychlostech, kolem předních sloupků a vnějších zrcátek to totiž v rychlostech nad 130 km/h docela fouká. Tento nešvar ale dokáže částečně zastřít potěšení z dálniční spotřeby – 8,4 l na 100 km, tedy o necelý litr více než v případě třílitru se 190 kW a jedním turbodmychadlem, považujeme za vynikající výsledek.

Závěr

České prodejní výsledky hovoří jasně: zájemci o pohodlné luxusní SUV chtějí BMW X5. Testovaný exemplář se sportovním paketem M a vnějšími díly z programu M Performance budil dojem prakticky neustále, a kdyby byl vybaven také originálními jedenadvacetipalcovými disky, nespustíte z něj oči. Tato konfigurace sice citelně zvedá základní cenu 1.742.000 Kč, občas však musí jít peníze stranou...

Na autě se nám nejvíce líbí, jak při jízdě dokáže maskovat rozměry a hmotnost. Je docela jedno, zda se bavíme o pohybu ve městě nebo na okreskách - v prvním případě překvapí výborná manévrovatelnost, a ve druhém hbitost, s jakou X5 zvládá průjezdy zatáček. A to se stále nejedná o nejvybavenější verzi základní řady. Stačí si totiž připlatit 88.114 korun za podvozek Dynamic a získáte aktivní zadní stabilizátory a aktivní diferenciál, což jsou prvky, které jízdu posunou ještě o level výše.

suv bmw testysuv bmw testy | acz 

Nejlevnější verze modelu1.406.600 Kč (xDrive25d 160 kW)
Základ s testovaným motorem1.742.000 Kč (xDrive40d 230 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.547.412 Kč (xDrive40d 230 kW/M Performance)

Plusy

  • Silný a kultivovaný motor
  • Výborná převodovka ZF
  • Komfort na předních sedadlech
  • Jízdní vlastnosti především v zatáčkách
  • Přijatelná spotřeba paliva
  • Intuitivní ovládání funkcí

Minusy

  • Aerodynamický svist ve vyšších rychlostech
  • Zadní sedadla připomínají spíše lavici
  • Řízení dokonale filtruje zpětnou vazbu

Foto: Petr Homolka